BOGANMELDELSE: Det er 60 år siden Baggårdteatret i Svendborg startede som et amatørteater. I den anledning af teater- og filmkritikeren Michael Søby skrevet en omfattende, informationsrig og meget smuk og velillustreret bog om teatret.
* * * *
I mere end tre år har Michael Søby arbejdet på den store, grundige meget smukt illustrerede jubilæumsbog om BaggårdTeatret, som lidt tidligere på foråret udkom i anledning af teatrets 60-års jubilæum.
Kender man, som jeg, ikke så meget til det sydfynske egnsteater fra Svendborg, der holder til i ’Rottefælden’, som er landskendt som landets ældste revyteater, er der masser af spændende beretninger at læse i bogen. Forfatteren har været overordentlig grundig, og har talt med mere end 50 mennesker; skuespillere, teaterarbejdere, dramatikere, administratorer og mange flere, der gennem årene har haft deres gang på teatret. Nogle i en menneskealder, andre blot for en enkelt forestilling eller to, og hver side oser langt væk af dedikation – både fra dem, der fortæller, og den, der skriver.
Teatret startede som et amatørteater, med et ganske politisk udgangspunkt. Bevægende sig siden mere og mere ind på den professionelle scene med et rigt og varieret repertoire, der har spændt vidt fra turnerende børne- og ungdomsforestillinger, over politisk performanceteater, til musikforestillinger og storslåede gigantopsætninger under åben himmel.
Talrige er de kunstnere, der gennem tiden har været omkring Svendborg og Baggården, og det er spændende og inspirerende læsning at følge teatrets og dets menneskers udvikling i den ganske stringent kronologisk opbyggede beretning.
Nogle steder bliver det lidt omstændeligt; når forestillinger nævnes blot for at blive nævnt, mens der især lidt længere tilbage i tiden gives for lidt plads til de mest markante forestillinger og mere tumultariske perioder. Måske i solidaritet med teatrets oprindelige kollektivistiske ånd. Derfor fremstår bogens sidste del, der omhandler det moderne BaggårdTeatret af i dag og de meget kunstnerisk succesfulde perioder under Lasse Bo Handbergs og den nuværende teaterchef Jakob Engmanns ledelse, også mere nærværende og spændende for den relativt uindviede læser.
Når så mange mennesker kommer til orde i bogen, som tilfældet er, så kan det ikke undgå at blive svært at holde styr på hvem, der er hvem. Og i lidt for mange tilfælde fremgår det ikke helt tydeligt, hvilken position den pågældende kilde havde eller har på teatret. De informationer finder man til dels bagerst i bogen, hvor der er opstillet en ’rolleliste’ (godt udtryk i en teaterbog), men igen kunne det her have været rart at få sat nogle årstal og perioder på navnene for overskuelighedens skyld.
Grafisk er ”Beretninger fra Baggården” usædvanligt vellykket. Den er glimrende layoutet af Lea Helene Adelsten Olsen, og billedudvalget er udsøgt og uhyre relevant. Det er vidunderligt, at BaggårdTeatret har valgt at finde midler til en så flot jubilæumsbog, og man må respektfuldt lette på kasketten over det kæmpestore arbejde, der er lagt i værket, som fremstår gennemarbejdet og helstøbt.
Så er man teaterelsker, bør ”Beretninger fra Baggården” naturligvis have en plads i reolen blandt den øvrige teaterlitteratur, der samlet set er en væsentlig del af den del af vores kulturhistorie.
—–
”Beretninger fra Baggården” af Michael Søby. Med bidrag af Esben Hedegaard og Stig Jarl. Rigt illustreret. 268 sider. Kr. 300. Kan bestilles online på billet@baggaardteatret.dk, og afhentes på BaggårdTeatret, eller sendes mod betaling. Udgivet af BaggårdTeatret med støtte fra Jysk Fynske Medier.