Forside Anmeldelser 2023 AN ODE

AN ODE

158
0

Spændende teaterdebut på Aveny-T peger i den helt rigtige retning.

* * * *

Aveny-T på Frederiksberg har en ambition om at være udviklingsscene for ung scenekunst, og Marianne Klint fører i chefstolen Jon Stephensens oprindelige idé ud i livet. Adskillige små projekter af og med unge scenekunstnere er blevet sat i søen på teatret, og den nye, lille fleksible væksthusscene har været flittigt i brug.

Her op til jul er det et debuterende kunstnerkollektiv ASAP.collective, som har fået lov at slå sig løs på den lille scene i en uge med forestillingen ”An ode”.

ASAP.collective består af scenograf/kostumedesigner Astrid Sønderskov Andersen og skuespiller og dramatiker Anna Bjørgulf, og ”An ode” fremstår som en performanceforestilling på ca. 75 minutter om et ungt kvindeliv med lige dele tomgang og tristesse, sex og søde drømme.

På scenen bliver Anna Bjørgulf assisteret af musiker/sanger/kunstperformer Sebastian Toft, også kendt under kunstnernavnet Skt. DeLarge, og de to leverer en på mange måder intens scenisk oplevelse i Astrid Sønderskov Andersens kliniske scenografi, der både meget effektfuldt skaber en dystopisk stemning af undergang og illustrerer velfærdssamfundets endestation, plejehjemmet.

Den unge kvinde arbejder på et plejehjem, hvor hun især knytter en form for forbindelse til den gamle dame på værelse 245 – så gammel er hun, at samfundet ikke længere husker hendes navn, men blot refererer til hende som ’kvinden på 245’. Hver dag har sin daglige trummerum; tidligt op og på arbejde, skifte tøj, cykle hjem hvor kæresten venter – eller er det i virkeligheden blot drømmen om en kæreste, personificeret af en evigt sulten, logrende hengiven labrador? Hun laver mad – chili sin carne – de ser Aftenshowet, og det var så den dag. En slags modernistisk parafrase over den gamle revyvise om livets gang. Hun drømmer om sex, men oftest ender det i ingenting, og når det så endelig sker, er det lidt en skuffelse – i hvert fald for hende.

Hverdagen harmonerer ikke med det liv, som den unge kvinde drømmer om, og i en tankestrøm af billeder omfavner Bjørgulfs tekst adskillige emner; alt fra tilværelsens ulidelige monotomi til kropsidealer. Er rejsen fra ungdommens løsslupne frihed allerede gået ind i voksenlivets trædemølletristesse, som kun fører i én retning, mod værelse 245 og et dagligt ønske om ikke at vågne op næste morgen?

Anna Bjørgulf, som er uddannet på en norsk teaterskole i 2022, har styr på sine virkemidler – både i teksten og som performer – og giver sig selv 100 procent råt og heftigt, og aldeles ublufærdigt.

Det er en spændende teaterdebut, selvom man naturligvis altid vil kunne pege på mangler i dramaturgien. Jonas Preben har instrueret i samarbejde med ASAP.collective, og som dramatik kunne ”An Ode” have haft gavn af at blive strammere bearbejdet. Men det er en proces, og pilen peger bestemt i den rigtige retning.

Det samme er vel ret beset tilfældet for Aveny-T’s ambition som udviklingsscene. Man har ikke været bange for eksperimenter, og selvom ikke alt har været lige vellykket, så er det altid interessant at betragte hvad der rører sig i vækstlaget. Forhåbentlig får ASAP.collective muligheder for at videreudvikle deres koncept, og selvom billetsalg ikke som sådan behøver at være en tællende faktor når der udvikles scenekunst, så var det dejligt at opleve en helt fyldt sal af fortrinsvis unge kvinder, der tydeligvis så sig selv i Anna Bjørgulfs hudløse performance.

—-

”An Ode”. Koncept og idé: ASAP.collective. Tekst: Anna Bjørgulf.

Iscenesættelse: Jonas Preben og ASAP.collective. Scenografi & kostumer: Astrid Sønderskov Andersen. Lyddesign & musik: Sebastian Toft/Skt. DeLarge. Lysdesign: Morten Hembo. Koreografi: Anne Holmbo Albrechtsen.

Medvirkende: Anna Bjørgulf og Sebastian Toft.

Producent: ASAP.collective

Spiller på Aveny-T til på torsdag, 21. december.

Anmeldt 19. december

Foto: Simon Rune Knudsen.

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her