Det er blevet den tid på året, hvor dette lille teatersite lukker og slukker for i år, og det sker med et lille tilbageblik på hvad der for mig har været årets største teateroplevelser.
I 2023 fik jeg set 104 forestillinger. Desværre måtte jeg i den sidste halvdel af året ’nøjes’ med at holde mig til København og Sjælland, da hverken tid eller økonomi tillod mig at krydse Storebælt. Derfor gik jeg glip af en del forestillinger, som jeg har hørt meget godt om – ikke mindst Ina-Miriam Rosenbaums ”Arendt – At se i mørket”, som hun blev belønnet med Teaterpokalen for. Til gengæld så var det faktisk en præstation i Aarhus, som var den – for mig – største skuespillerpræstation i 2023.
Årets bedste forestilling: ”Arven”, Det kgl. Teater
Jeg gav tre forestillinger de maksimale 6 stjerner i år; Cirkusrevyen, ”Vilde kaniner og underlige fisk” på Café Liva og musicalen ”Moulin Rouge”. Alligevel er valget faldet på Det kgl. Teaters storslåede Aids-forestilling ”Arven”, som spillede over to aftener med en samlet spilletid på mere end syv timer, instrueret af Thomas Bendixen og med et stort og overordentlig velspillende skuespillerhold.
Heldigvis kommer ”Arven” på plakaten igen i 2024. Læs min anmeldelse her:
Årets bedste revy: Cirkusrevyen
Ingen over. Ingen bare i nærheden. Årets Cirkusrevyen ramte fuld plade, med 6 stjerner, og blev naturligvis også kåret som Årets Revy ved Revyernes Revy i august, ligesom forestillingens instruktør, Joy-Maria Frederiksen, fuldt fortjent modtog instruktørprisen Teaterkatten, som den første revyinstruktør/skuespiller i Foreningen Danske Teaterjournalisters 90-årige historie.
Med Benjamin La Cours ødsle scenografi, Joakim Pedersens foryngede musikalske opbakning, René Vinthers queer-inspirerede koreografi og et uovertruffent godt skuespillerhold med Bodil Jørgensen i spidsen, blev Joy-Maria Frederiksens første sæson som instruktør af landets største revy en kæmpemæssig personlig triumf.
Læs min anmeldelse her.
Årets bedste skuespillerpræstation: Jens Albinus i ”Kool Kool Kina”, Katapult, Aarhus
Blandt mange meget fine skuespillerpræstationer i 2023, træder Jens Albinus’ formidable portræt af den desillusionerede gammelkommunistiske professor, på vej mod den totale menneskelige deroute, i Teater Katapults ”Kool Kool Kina”, frem som årets allerbedste.
Albinus var fuldstændig hudløs i sit spil, som boomer-pariaen, der mister alt; fra sin job og status til familien, på grund af sine uforsonlige og forældede holdninger til kommunismen, kønsroller og kvindesyn.
Forestillingen er et fremragende eksempel på, at der også spilles teater på tårnhøjt kunstnerisk niveau vest for Valby Bakke. Læs anmeldelsen her.
Årets største (positive) overraskelse: ”The Wedding”, Blaagaard Teater
Lidt for ofte bliver man som professionel teateranmelder negativt overrasket, når på papiret spændende og velbesatte forestillinger viser sig ikke at lykkes. Men heldigvis kan man også blive positivt overrasket. Det blev jeg blandt andet da jeg overværede Sjællands Teaters friluftsforestilling ”Hurra for de blå husarer” i Slagelse, som viste sig at overgå enhver forventning jeg havde haft på forhånd. Alligevel så var forestillingen ”The Wedding” på Blaagaard Teater den for mig mest positive overraskelse. Forestillingen var produceret i samarbejde med det palæstinensiske teater Theatre of the Women in the Camp, og handlede om forberedelserne til et bryllup i en palæstinensisk flygtningelejr hvor folk i generationer har levet under kummerlige forhold, med mangel på vand, mad, elektricitet og i en evig frygt. Ikke desto mindre strålede livsglæden fra de fem medvirkende kvinder, som spillede forestillingen på arabisk, tekstet på dansk. Jeg blev slået helt bagover af hvor vidunderligt livsbekræftende forestillingen var, blottet for tunge politiske dogmer på et tidspunkt, hvor krigen i Mellemøsten igen blussede op med hidtil uset styrke.
”The Wedding” var stærkt medvirkende til at Blaagaard Teater modtog Teaterjournalisterne Initiativpris for teatrets indsats for at spille moderne teater, som er relevant for et nyt publikum, der skiller sig ud fra det gængse, københavnske teaterpublikum. Læs min anmeldelse her.
Årets bedste ensembleforestilling: ”Besættelsens fanger”, Teater Faar302
Jo, jo Det kgl. Teaters ”Arven” var selvfølgelig årets bedste ensembleforestilling, men da den også var årets bedste forestilling, så går anerkendelsen videre til den dybt rystende forestilling ”Besættelsens fanger” på Teater Faar302 i Nyhavn. Igen var det konflikten mellem Israel og palæstinenserne, der var omdrejningspunktet, og havde forestillingen været programsat til november i stedet for april, var den formentlig aldrig blevet spillet.
Det var et rystende stykke drama-dokumentarisme om de forhold, der møder palæstinensiske fanger i israelske fængsler, instrueret af Jacques Lauridsen og med Arian Kashef, Wahid Sui Mahmoud og Martin Hylander i de tre roller på den lillebitte scene, der gjorde forestillingens rå voldsomhed endnu mere klaustrofobisk og intens. Læs anmeldelsen her.
Foto: Jens Albinus i “Kool kool Kina”, var årets bedste skuespillerpræstation. (c) Jens Peter Engedal