Forside Anmeldelser 2022 HUSET PÅ CHRISTIANSHAVN

HUSET PÅ CHRISTIANSHAVN

32
0

BOGANMELDELSE: Forfatterparret Christian Monggaard og Jacob Wendt Jensen har skabt et fornemt værk om den populære tv-serie “Huset på Christianshavn”, der følger i tråd med bøgerne om “Olsen Banden” og “Matador”.

* * * * * 

“Huset på Christianshavn” var måske ikke kvalitetsmæssigt på højde med sin efterfølger “Matador”, men seriens popularitet kan man ikke tage fra den. Selv i dag – mere end 50 år efter at første afsnit blev sendt på DR – kan de fleste voksne danskere sagtens huske flyttemand Olsen, Emma i Rottehullet og dyrehandler Clausen med ‘varanen’. For slet ikke at tale om vicevært Meyer og den fjollede kugle, der altid faldt ned fra gelænderet i trappeopgangen på Christianhavn.

Forfatterparret Christian Mongaard og Jacob Wendt Jensen synes at have vendt hver eneste sten i det historieske materiale, der omhandler tv-serien, der kom i 84 afsnit og også kastede en spillefilm af sig. I øvrigt en spillefilm, der ikke bruges mange kræfter på i bogen. Ud over at de har talt med en lang række af de mennesker bag serien, der stadig lever, og i nogle tilfælde deres efterkommere, så har forfatterne kværnet sig gennem adskillige hyldemeter af avis- og ugebladsartikler, Nordisk Films arkiver og et helt bibliotek fuldt af biografiske bøger om skuespillere, filmfolk, forfattere m.m. 

At det overhovedet er lykkedes at skabe en fornuftig sammenhæng af alt det materiale, er i sig selv en bedrift. Hver af de bærende skuespillere, og instruktørerne Tom Hedegaard og Ebbe Langberg, får deres lille biografiske kapitel, der ikke kun handler om deres medvirken i “Huset”, men også om deres øvrige karriere, privatliv og forskellige ‘dæmoner’. Pudsigt nok har Erik Balling ikke her sit eget kapitel. Forfatterne mener formentlig at ham er der skrevet nok om, eller forventer måske at læserne allerede har parrets coffee-table værker om “Olsen Banden” og “Matador”, der går grundtigt i dybden med Balling.

Bogen afsluttes med Nordisk Films egne korte, maskinskrevne resumeer af samlige 84 afsnit, og vi får eksempler på personlige kontrakter, interne dokumenter, uddrag af manuskripter, og også de skiftende episode-forfatteres syn på sagen. Ikke alle, hverken medvirkende skuespillere eller forfattere, var helt glade for seriens kunstneriske kvaliteter, men anerkendte seriens folkelige gennemslagskraft.

Og den var stor, gennemslagskraften. “Huset på Christianshavn” var til tider genstand for en ophedet debat, når karakterernes indtag af øl, eller seriens selv for datiden oldnordiske kønsrollemønster blev for meget for parnasset. Gang på gang måtte seriens idémand, daværende Underholdningschef i DR, Niels-Jørgen Kaiser forsvare sin serie med, at den var et ‘eventyr’ og ikke var ‘virkeligheden’, blot noget der lignede. Af bogen fremgår at Niels-Jørgen Kaiser i en avisartikel kaldte en af kritikerne for ‘arrogant’. At det lige skulle komme fra ham, er måske bogens morsomste sætning.

Anmelderne på den tid kunne ikke udstå “Huset på Christianshavn”, der var den første egentlige sit com herhjemme, og modsat “Matador”, som generelt blev positivt modtaget for siden nærmest at blive sat på en piedestal, så fik serien aldrig skovlen under meningspolitiet. Folkets opbakning var derimod usvækket da serien efter syv sæsoner og 84 blev afsluttet med at huset i Amagergade 7-9 simpelthen blev revet ned og beboerne spredt for alle vinde. Her var der virkelig tale om et point-of-no-return for skaberne af serien, det var jo igen Erik Balling, Henning Bahs, Tom Hedegaard og deres A-Team fra Nordisk Films gyldne år.

Billedsiden er outstanding, med mange store, flotte fotos, også en del private fotos, man aldrig har set før, fine tegninger af karaktererne, deres lejligheder, masser af interne breve og fortegnelser og en vidunderlig nørdet oplistning af hvem, der var med i hvilke afsnit. Her springer det i øjnene, at der var ét afsnit hvor flyttemand Olsen ikke er med. Det eneste man næsten savner er en forklaring på hvorfor?

Jeg var selv otte år gammel da “Huset på Christianshavn” blev sendt første gang, men jeg husker stadig serien. Sådan tror jeg vi er mange der har det. Men én ting er lidt pudsigt ved at læse denne store, glimrende bog; jeg huskede ganske enkelt ikke at Karen Berg flytter ind i kvistlejligheden som Fru Hammerstedt i 10 af de sidste 12 afsnit! Det må hænge sammen med at jeg dengang som 15-årig havde fået ‘andre interesser’ lørdag aften end at sidde hjemme på gården foran det sort-hvide fjernsyn med mine forældre, og at jeg nok ikke har fulgt helt så godt med i genudsendelserne efterfølgende. Men lidt pudsigt er det da.

Jacob Wendt Jensen og Christian Monggaard har delt skrivearbejdet mellem sig. I et bogår, hvor førstnævnte også har fået udgivet hele to omfattende biografier – om Poul Bundgaard og om Aage Stentoft – kan man godt genkende skrivestilen og hans metode. I et så omfattende værk – 424 sider! – med to forfattere, er det uundgåeligt at der opstår enkelte gentagelser, men det skal være dem undskyldt. 

“Huset på Christianshavn” er en oplagt julegaveidé til film- og tv-elskeren, der er vild med Erik Ballings livsværk, og som i forvejen har parrets andet digre værk om “Matador”, og Monggaards bog om “Olsen Banden”.

—-

“Huset på Christianshavn” af Jacob Wendt Jensen og Christian Monggaard. Rigt illustreret med fotos af primært Rolf Konow, og blandt andet med originale tegninger af Thomas Thorhauge.

Udkom i begyndelsen af oktober på forlaget Booklab. 424 sider. pris: 445 kr.

Tidligere artikelAND I SIGTE
Næste artikelSEX

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her