Verden er vendt på hovedet i Kolding Egnsteaters dramatisering af Janne Tellers bog “Hvis der var krig i Norden”.
* * * *
Tankeeksperimentet ligger lige for. Hvad nu, hvis vi vendte situationen om i disse tider med krig og ufred i verden omkring os. Hvad nu hvis det ikke var i Ukraine, der var krig – eller i nogle mellemøstlige lande. Hvad hvis det var lige her i Danmark, der var krig. Hvordan ville vores liv så være? Hvor skulle vi så flygte hen? Og hvordan ville vi have det i flugten?
Alle disse spørgsmål stillede og besvarede forfatteren Janne Teller tilbage i 2002 i et essay skrevet til Dansklærerforeningen og siden udkommet i bogform. Bogen blev en stor succes på børne- og ungdomslitteraturmarkedet og blev udgivet i mere end 20 lande. Tematikken interesserede andre end os herhjemme.
Set gennem en 14-årig drengs øjne fortælles historien om dengang i en måske ikke så fjern fremtid, hvor de interne uenigheder mellem de tre nordiske lande bryder ud i åben krig. Drengen og hans familie må sælge alt for at få råd til at flygte ud af ragnarok og ender i en flygtningelejr i Mellemøsten, hvor de søger asyl i Egypten.
Først skal de vænne sig til et uvist liv i flygtningelejren, hvor også flygtninge fra Danmarks fjender – Sverige og Norge – befinder sig, dernæst skal de forsøge at tilpasse sig livet i et fremmed land, med en anderledes kultur end den de er vokset op i. Drengens lillesøster, der er 10 år da flugten starter, får en mere end 20 år ældre egyptisk kæreste og får barn som 15-årig. I panik sender familien hende tilbage til det nye Danmark, der styres af et diktatur, hvor hún kan komme på bedre tanker. Og drengen, der nu er en ung mand tæt på de 20 år, gifter sig med sin ungdomskæreste fra skolen hjemme i Kolding for at redde hende ud af diktaturstaten, og får familiesammenføring.
Det lyder velkendt, ikke sandt? Og det er det også. Janne Teller vender simpelthen historien på hovedet. Og får os til at forstå, at der måske er en grund til, at ikke-vestlige indvandrere i Danmark har svært ved at finde sig til rette, og bidrager til forståelsen af, at det er vanskeligt at tilpase sig en anderledes kultur og helt grundlæggende forskellige normer – uanset om man opfatter disse normer som fornuftige, rigtige eller forkerte.
Emnet er stadig lige relevant 20 år efter bogen kom frem, og som skoleteater for de ældre klasser synes “Hvis der var krig i Norden” som et oplagt valg, når der skal diskuteres integration i Samfundsfag. Som generel teateroplevelse, bliver det måske lidt for forudsigeligt det hele.
Tamara Sonja Aijamathiesen har både bearbejdet teksten og iscenesat forestillingen for Kolding Egnsteater, hvor Sir Grand Lear har skabt en uhyre simpel, men samtidig både meget effektfuld og fleksibel scenografi af primært et stort klæde, der med enkle snoretræk kan omskabes fra gennemsnitlig dansk dagligstue til teltlejr i Egypten med meget mere.
Den dramatiske bearbejdelse har så afgjort sine svagheder, for det lykkes aldrig rigtigt at flytte fortællingen ud af bogformatet og over i en sammenhængende dramatisk kontekst. Når man på skrift beskriver kedsommelig venten på asyl i en flygtningelejr, skaber ordene billeder, men når man på scenen blot lader skuespillerne sidde og stirre tomt ud i luften, dør forestillingens intensitet. Og det kan diskuteres om det er et holdbart greb, at invitere publikum med til spontan fodboldkamp på scenen.
Som teater har “Hvis der var krig i Norden” derfor nogle åbenlyse begrænsninger, og det lykkes da heller ikke til fulde at give de fire hovedkarakterer; sønnen, lillesøsteren, mor og far et scenisk liv, der kryber ind under huden på os publikummer. Bedst lykkes det for Hans Christian Schrøder, der som den hovedfortællende dreng, har en interessant pirrende uro i både krop og blik. Salle Sallé, Christiane Bjørg og Mads Nørby gør alle hvad de skal, uden helt at have fået værktøjerne til at komme ind i knoglerne på deres karakterer.
Isoleret set er “Hvis der var krig i Norden” således ikke en stor teateroplevelse, men emnet er både vigtigt og indlysende godt twistet, og det må kunne bidrage til at skabe en nødvendig samfundsdebat om integration og flygtninge. Derfor de fire stjerner. For som en af mine skolekammerater fra fordums tid altid sagde i Samfundsfag; hvad nu hvis….
—–
“Hvis der var krig i Norden” af Janne Teller.
Bearbejdelse og iscenesættelse: Tamara Sonja Aijamathiesen. Scenografisk konsulent: Sir Grand Lear. Komponist: Søren Siegumfeld.
Medvirkende: Salle Sallé, Christiane Bjørg, Hans Christian Schrøder og Mads Nørby.
Produceret af og spiller på Kolding Egnsteater til 30. november.
Anmeldt 12. november
Forestillingsfoto: Asmus Kromann Bork