Forside Anmeldelser 2022 WALLMANS: VIVA

WALLMANS: VIVA

31
0

For første gang i tre år præsenterer showkonsortiet Wallmans i Cirkusbygningen et nyt dinnershow. Det er underholdende på en nærmest pågående facon; mor dig eller du bliver skudt!

* * * *

Sidst det svenske underholdningskonsortium Wallmans i Cirkusbygningen præsenterede et nyt show i den smukke gamle Cirkusbygningen i København var helt tilbage i 2019. På grund af den der I ved nok pandemi, har det forrige show først nu udspillet sig og et nyt er sat på skinner.

Det er ikke fordi forskellen er så stor endda, for Wallmans konceptet er urokkeligt: Mens publikum spiser en aldeles glimrende fire-retters menu, så bliver man underholdt af et høj-energisk cast af sangere, musikere, dansere og artister – de sidste af international klasse.

Underholdningen er efter devisen; mor dig eller du bliver skudt! Sådan føles det i hvert fald. Gang på gang anråber solisterne publikum med: Har I det godt? Jeg sagde: Har I det GODT? Eller: Hallo Copenhagen! Og så skal vi råbe ‘Hallo’ tilbage i kor, højt er ikke højt nok.

Aftenens værtinde er en (synes det) to meter høj Drag Queen, der går under navnet Megan Moore (mennesket bag hedder Thomas Rosendal), og hun kan ikke meget andet end at ‘se ud’. Et Dolly Parton-nummer undervejs lyder umiskendeligt som playback, og værtsrollen tilføres ikke den mindste antydning af ‘kant’ i den burlesque opsætning, hvor man  måske gerne vil skabe en smådekadent ‘natklub a la Berlin i 20’erne’-stemning, men ikke lykkes med det. Stemningen er mere hen ad et amerikansk krydstoftsskib i Caribbien, eller et sydeuropæisk casinoshow. Heldigvis er både band, sangere, dansere og artister dygtigere end værtinden.

Og maden, den må man ikke glemme, for den er virkelig overraskende god. Overraskende i den betydning, at man måske ikke forventer at det kan lade sig gøre at servere en menu af høj kvalitet for 1000 mennesker på – næsten – én gang. Men det kan det.

Forretten er en cremet blomkålssuppe med hvid chokolade og chili. Wallmans signatursuppe, kalder de den, og den kommer ind varm og spicy og serveres med masser af brød og rørt smør. 

Næste servering er tre små tapas, som er en lækker lille mellemsnack. Hovedretten er også hovedattraktionen; Oksemørbrad med trøffelemulsion, ristede kartofler og rødvinssauce. Kødet var så mørt, at det smeltede på tungen, og kniv var nærmest overflødig. Det bør tilføjes at denne servering i følge hjemmesiden er en opgradering på 75 kr., men den kan varmt anbefales. Desserten bestod af to små serveringer; en cremet Key Lime Pie med digestivedrys og en hvid chokoladekage. Begge var glimrende, med et lille plus til den elegant syrligt-søde Lime Pie.

Men tilbage til det som jeg jo primært skal anmelde; showet. Det er et meget dygtigt, og meget overfladisk show, de seks sangere og fem dansere leverer denne gang. Vi får blandt andet et flot Elvis-nummer, hvor den ikke får for lidt med pailletter og rhinstene, og der sniger sig også både lidt Chuck Berry og lidt Little Richard med. 

Udvalgte publikummer får lov at synge med på publikums egne udvalgte ABBA-favoritter – det var fint på en gallaaften med mange dygtige sangere i salen, men hvordan lyder det når Tandlægeforeningen er i Wallmans til julefrokost? ABBA går man aldrig galt i byen med, når man skal skabe en fest, og således heller ikke her.

Den rutinerede Wallmans sanger Robert Lukian – han har optrådt på forskellige Wallmans destinationer i ni år, fortæller han – leverer en elegant soul session. Fin sanger, gode korharmonier, men ‘soul’ betyder altså ‘sjæl’, og den mærkede man intet til.

Så var der lidt mere saft i åbningsnummeret, hvor vi blandt andet fik “Lady Marmalade” fra Moulin Rouge – og kan så glæde os til at den musical kommer op i København om et år.

Det første artistnummer er aftenens bedste. Akrobaterne Beate Surmiak og Jamie Swan leverer håndstandsakrobatik på højeste niveau i en sensuel entré ledsaget af en svedig blues, som vel også nærmest er aftenens bedste musikalske indslag leveret af sangeren Anton Eriksson og guitaristen Svante Öhberg. 

Jamie Swan kommer ind igen og laver et lummer-erotisk badekarsnummer, hvor han fra sin våde leje hæves op i to reb og laver åndeløs akrobatik, men lige så dygtigt udført nummeret lige så kedeligt er det også – med mindre man sidder helt nede ved karret og har fået festtøjet dækket til af regnslag. Timingen med nummeret, som aftenens næstsidste er uheldig, for det tager jo en lille evighed at rydde op og tørre af efter ham. Inden det har den engelske akrobat Jonathan Young udført et flot og komisk nummer på en seks meter høj lodret stang – det, der også kaldes for en ‘stripperstang’, men her helt uden strip.

Finalenummeret er en svulstig hyldest til den svenske musikproducer Max Martin (her må jeg  indrømme at jeg simpelthen aldrig har hørt om manden), der åbenbart har skrevet og produceret et utal af hits – som jeg kendte flere af – bl.a. til Katy Perry, Britney Spears og Backstreet Boys. Nummeret er tænkt som en optakt til at der festes videre hele natten og som sådan er det ikke ueffent. 

Konklussionen er at dette års Wallmans show i meget høj grad ligner de shows man tidligere har oplevet på stedet; nye solister, nye numre men et koncept der ikke afviger en milimeter fra den glatte og overfladiske og meget amerikanske mainstream. Det er dygtigt, energisk og pågående i sin evindelige: Have fun or Die! attitude.

—- 

“Viva” dinnershow på Wallmans i Cirkusbygningen, København.

Instruktion og produktionsdesign. Johan Espeland. Musikalsk instruktør: Figge von Wachenfeldt. Ass. instruktør og vokal coach: Albin Fredy Ljungqvist. Koreografer: Nelie Bethel/Sian Playstedt, Johan Espeland, Kim Ace Scherlund, Thomas Rosendal, Theresa Carlsson, Zain Odenstål. Kostumedesign: Karen Christoffersen. Lysdesign: Mikael Kratt. Lyddesign: Magnus Högkvist. Film & animation: Peter Andrén Produktion. Scenografi: Ljus & Dekor i  Halmstad. Backtrack-produktion: Per Björling, Jonas Thander, David Nyström, Figge von Wachenfeldt og Dan Bornemark.

Medvirkende: Megan Moore, Daniel Stigberger, Svante Öhberg, Martin Karlsson og Gusyav Wikström Seltman (musikere), Elin Malmgren, Louise Desirée Bottelet, Malin Eliasson, Alexander Beyer, Anton Eriksson, Daniel Stigberger og Robert Lukian (sangere), Fannie Johansson, Johanna Åkesson, Kajsa Björklund, Katrine Holmsnæs og Linnea Hult (dansere), Beata Surmiak, Jamie Swann og Jonathan Young (artister).

Spiller på Wallmans i Cirkusbygningen frem til foråret 2023.

Anmeldt 21. september (Gallapremiere).

Foto: John Resborn

Tidligere artikelBOGANMELDELSE: REVYKONGEN AAGE STENTOFT
Næste artikelTHE PRODUCERS

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her