Forside Anmeldelser 2019 RANDERS REVYEN 2019

RANDERS REVYEN 2019

24
0

Den der spiser godt, griner godt. Randers Revyen leverer lige det, der skal til – men også kun lige.

* * * 

For tolvte gang byder  Restaurant Pakhuset på havnen i Randers til sensommerrevy ud fra devisen om, at den der spiser godt, griner godt.

I det charmerende langstrakte lokale står en delikat fisketallerken klar på bordene, med blandt andet husets specialitet, den overdådige varmrøgede laks, og den efterfølges af en glimrende buffet med smeltende mør kalvefilet, en kyllingeret og passende veltilberedt tilbehør, som blandt andet hele stegte gulerødder og salater. Der er kage til dessert og man er et skarn, hvis man ikke er både mæt og glad i låget når revyen går i gang kl. lidt over 20.

Randers Revyen er en sensommerrevy med ultrakort prøvetid, hvorfor præmissen er klar; numrene er mestendels genbrug, der har bevidst sit værd andre steder og tåler et gensyn, men det kan alligevel godt ærgre én lidt, at man slet ikke tager springet ud på det dybe vand og satser på bare et enkelt nummer med aktuel snert. Især da der på årets revyhold er John Batz, som før har bevidst, at han kan lave en glimrende Lars Løkke-figur og som tilmed har gjort meget i improteater. Nå, men det nummer får vi altså ikke. Det havde ellers klædt revyen, som i stedet går af den vej, der pirker lidt til tidsånden, uden rigtigt at røre i bund i gryden.

Fem-sjettedele af årets revyhold – inkl. Thomas Pakulas to-mands orkester – var også på scenen i årets Sønderborgrevy og det præger i sagens natur valget af numre. Mette Marckmann er den eneste, der kommer til udefra, blandt andet med et temmelig uskønt nummer om en midaldrende kvinde, der har taget sig en ung håndværkerelsker, og inden pausen ligger niveauet generelt et stykke under bæltestedet; Tom Jensens nummer om ‘Piskunstneren’ er således – undskyld mit franske – noget pis! 

Der er heldigvis også et sjovt nummer om en pædagog, der har navneopråb af børn med tossede navne og alskens særlige hensyn, der skal tages til  de sarte små. Jeg erindrer at have set det i en Ganløse Revy, og her leverer Lone Rødbroe det ganske glimrende. Det er et af disse tidsånd-numre, der stadig har sin aktualitet.

Revyens kvalitet stiger efter pausen, blandt andet med årets mest originale revyversion af Britta Nielsen-sagen; “Britta polka” til musik  af H.C. Lumbye, der var nomineret blandt årets bedste revynumre til Revyernes Revy, og Rødbroe og Marckmann er søde som Nana Mouskouri-lignende Grækenlandsturister, der er blevet forført og lyksagliggjort af virile, men troløse, Eros fra Kos. John Batz leverer et par fine karakterkomiske figurer; som opfinder af en krænkomat og som sød, bøsset ekspedient overfor Rødbroes svulmende badedragtkøber uden realitetssans. Tom Jensen kan bedre end de fleste rollen som frustreret mand fanget i systemlimbo. Her både i en sketch om vanskelighederne ved at få nyt pas og kørekort hos Borgerservice – når man mangler pas og kørekort som legitimation, og som en stakkels kunde, der ikke kan få lov at betale med kontanter. I den sidste sketch leverer Marckmann kompentent modspil som ung kassedame, der simpelthen ikke aner hvad ‘en halvtresser’ er for en størrelse….

Jeanne Boel har strikket en effektiv revy sammen, der først og fremmest skal give det randrusianske publikum en glad aften i byen, og den leverer sådan set det den skal, men også kun lige. Det havde ikke gjort noget, hvis ambitionsniveauet på scenen havde været lige så højt som i køkkenet. 

Randers Revyen 2019.

Tekst og musik: Rasmus Krogsgaard, Thomas Pakula, Lars Bisgaard, Rasmus Søndergaard, Jacob Morild, Jan Rørdam, Leif Maibom, Wendt, Tind & Engholm, Casper Sloth, Tom Jensen, Jan Svarrer, H.C. Lumbye, Søren Anker Madsen, Arne Forchhammer, Carl-Erik Sørensen, René Vase & Jannik Fuglsang, Mette Marckmann, Morten Wedendahl, Kim Larsen, Mogens Mogensen, Gasolin m.fl.

Instruktion: Jeanne Boel. Scenografi: Klaus Kristensen. Musik: Thomas Pakula, Lars Wagner.

Medvirkende: Mette Marckmann, Lone Rødbroe, Tom Jensen og John Batz.

Spiller på Restaurant Pakhuset i Randers til 5. oktober.

Anmeldt 5. september (premiere).

Forestillingsfoto: Bo Amstrup.

Tidligere artikelPEJSESHOW – PEJSEN SKYDER PÅ DET HELE
Næste artikelLAZARUS

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her