Forside Anmeldelser 2019 GHOST – THE MUSICAL

GHOST – THE MUSICAL

23
0

Magien og sjælen er fraværende i mat romantisk musical, men Sara Gadborg redder heldigvis aftenen.

* * *

Mange vil huske 90’er filmen “Ghost”, der med Patrick Swayze og Demi Moore i hovedrollerne vandt både Oscars og et enormt publikum. Produtionsselskabet Heltemus har fået rettighederne til at opføre den musical, der efterfølgende blev lavet over historien, og forestillingen har turneret en periode i Jylland inden den nu spiller måneden ud i Tivolis Koncertsal.

Det er et meget stort sted at spille, og det er måske én af årsagerne til, at magien, sjælen og intensiteten var stort set fraværende i aftes, i det romantiske drama om Sam, der bliver dræbt, og som spøgelse kan se, at ikke alene jagter hans bedste ven hans sørgende kæreste, det er også ham, der er årsag til Sams død. Med hjælp fra en anløben clairvoyant, Oda Mae, får Sam retfærdigheden til at ske fyldest og han får lige mulighed for at få fortalt sin Molly at han elsker hende, inden han drager til det hinsides.

Musikken er skrevet af ingen ringere end den gamle Eurythmics-guitarist Dave Stewart og blander en håndfuld stilarter, hvilket passer godt til at forestillingen udspiller sig i den multietniske metropol New York. De fleste af sangene, ikke mindst de trioer, hvor Molly, Sam og den svigefulde Carl synger sammen, ender dog ud i noget mudret stadionpop, hvor det selv for det trænede øre synes svært at skelne ordene.

Frederikke Vedel er smuk og har en dejlig musicalstemme, men som den sørgende kunstnerpige Molly, savner hun i den grad nerve, og samspillet med ligeledes nydelige og talentfulde Mikkel Moltke Hvilsom har slet ikke de forelskedes intensitet og gnist. Den fra filmen så kendte, dampende erotiske lerscene, har ikke bare antydningen af noget erotisk over sig, så det bliver faktisk Joachim Knops veludførte “Unchanged Melody”, der stjæler scenen. Det er ikke meningen!

Heller ikke Johannes Nymarks Carl har meget at byde ind med, ud over at også han har en glimrende stemme til musicalscenen. Han er hverken desperat nok, farlig nok eller forelsket nok til at vi tror på ham.

Så er der i den grad mere tryk på kedlerne, når Sara Gadborg endelig gør sin entré som Oda Mae Brown. Her er den liv, sjæl og glødende energi som resten af forestillingen i foruroligende grad savner. Her er en der tager scenen til sig, fylder rummet og brænder igennem med sin fremragende soulstemme og sin sceniske pondus. Hvor ville man dog ønske, at resten af det store ensemble havde haft samme urkraft som hende.

I mindre roller giver Jesper Asholt den som stepdansende spøgelse og René Wormack som morderisk desperado. Denne aften var Oliver Aagaard-Williams et udmærket Subway-spøgelse, der lærer spøgelset Sam at slås med de levende. 

Der arbejdes hårdt af dansere og sangere, respekt for det. Musikken lyder som den skal, og scenografen Rikke Juellunds store lerpotter, der i forskellig belysning kan være alt fra New Yorks skyskrabere til kontorlandskab og toplækker boheme-lejlighed er en godt tænkt løsning, som sikkert har fungeret lidt bedre på mindre scener end her på koncertsalens kæmpescene, hvor der bliver lige lovlig langt mellem dem.

“Ghost” er bestemt ingen dårlig musical, men i denne opsætning savner man lige de sidste 10-15 procent – og først og fremmest savner man magien, nærværet, sjælen, kærligheden og erotikken. Det bliver derfor en mat affære, undtagen når Sara Gadborgs Oda Mae stjæler showet, så tak for hende.

“Ghost – The Musical”. Af Bruce Joel Rubin. Musik og sangtekster: Dave Stewart og Glen Ballard. Oversættelse: Helle Hansen og Thomas Bay.

Instruktion og koreografi: Tobias Larsson. Dialoginstruktør: Carsten Friis. Scenografi: Rikke Juellund. Kapelmester: Mikkel Gomard.

Medvirkende: Frederikke Vedel, Mikkel Moltke Hvilsom, Johannes Nymark, Sara Gadborg, Jesper Asholt, Mikkel Vadsholt, René Wormark, Christina Elisabeth Mørkøre, Astrid Højgaard Lundgreen, Yasmin Elvira Steenholdt, Joachim Knop, Jonas Suurballe Christensen, Oliver Aagaard-Williams, Caroline Gustafsson, Kristian studsgaard, Lea Palme Skriver, Mike Gamble, Rasmus Grandt, Elina Westberg, Rachael Ireson, Cathrine Kronborg Tøt, Asbjørn Hagen, Anna Solberg og Sofie Amalie Kronborg Christensen. Ni mands orkester.

Producent: Heltemus Productions. Spiller i Tivolis Koncertsal til 28. april.

Anmeldt 13. april.

Forestllingsfoto: Martin Mydtskov Rønne

Tidligere artikelHVEM ER BANGE FOR VIRGINIA WOOLF
Næste artikelTISSEBYEN – THE MUSICAL

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her