Forside Anmeldelser 2023 MOULIN ROUGE

MOULIN ROUGE

821
1

Fuldkommen overdådigt flot og velspillet ”Moulin Rouge” sætter nye standarder på den danske musicalscene.

* * * * * *

Whau! Bare whau!

Aldrig har en musical-opsætning på dansk grund været flottere og mere gennemført fornemt udført end det er tilfældet med ”Moulin Rouge”, som ikke bare kan men skal opleves enten på Scandic Falkoner, i Vejle Musikteater eller Musikteatret Holstebro frem til midten af november.

Alt spiller til perfektion i denne danske opsætning af det internationale musicalhit, der spiller for fulde huse i blandt andet London, hvor billetterne koster 2500 kr. stykket. Herhjemme koster de næsten præcis det halve for de allerbedste pladser og så er det tilmed inklusive en smuk bog om produktionen og et glas ’bobler’. Det er bare om at komme afsted, en no-brainer, som man siger.

”Moulin Rouge” er sceneudgaven af Baz Luhrmann’s storfilm fra 2001, og er vel hvad man kan betegne som den ultimative jukebox-musical. Praktisk talt alle sange i forestillingen er internationale pophits fra de seneste 40-50 år, nogle af dem af så nyere dato, at man har folkene bag; manuskriptforfatteren John Logan, musikarrangøren Justin Levine og musikproducere Matt Stine mistænkt for at opdatere materialet løbende.

Men i modsætning til langt de fleste andre jukebox-musicals, så har man her gjort sig umage. Det virker nærmest naturligt, når strofer og tekstbidder fra Rolling Stones til Beyoncé, til Elton John og tilbage til Edith Piaf som et musikalsk kludetæppe vævet med den fineste guldtråd danner det musikalske fundament til en kærlighedshistorie, der udspiller sig i Paris i 1900.

På natklubben Moulin Rouge midt i det parisiske Montmartre forsøger ejeren Zidler at få butikken til at løbe rundt ved blandt andet at tilbyde sin stjerne og hovedattraktion Satines ydelser – også dem af den mere pikante karakter – til højestbydende, i dette tilfælde til Hertugen af Monroth, en rigtig rig og også rigtig led karl. Den unge amerikanske digter Christian kommer til byen på eventyr, møder kunstneren Toulouse-Lautrec og hans venner blandt de parisiske bohémer, forelsker sig hovedkulds i Satine og må sande, at både kunst og kærlighed har trange kår i en verden, hvor kapitalen er magten. Med referencer til operaverdenens ”La Traviata” viser Satine sig at være dødeligt syg med tuberkulose, og ikke så snart har kærligheden sejret før Satine dør i armene på sin elskede og efterlader alle tilbage med minderne.

Historien er så afgjort et patosfyldt melodrama, men i Niclas Bendixens danske instruktion – baseret Anders Albiens nordiske grundproduktion – synes alt at gå op i en højere enhed. Det bliver på forunderlig vis troværdigt, ja ligefrem rørende til sidst.

Det skyldes ikke mindst, at Jesper Winge Leisners The One and Only Musicals denne gang har castet forestillingen til perfektion. I hovedrollerne stråler og funkler en fuldkommen vidunderligt betagende Sara Victoria Bjerregaard som Satine og allestedsnærværende Silas Holst som Christian. Han synes at lægge lidt   på for hver gang han har en musicalhovedrolle, og det siger jo ikke så lidt endda. Her udfordres han for alvor som både skuespiller og sanger, og består med glans. Sara Victoria Bjerregaard, som man senest kunne opleve som Evita i Aarhus (det var også en ung dødeligt syg kvinde), brænder rent igennem med format både som showstjerne, men i særdeleshed i sit forsvar af en kvinde fra samfundets bund, som er sin skæbne fuldkommen bevidst. For hende er der intet reelt valg mellem den rige hertug og den fattige forfatter.

Rasmus Bjerg indtager scenen med et fascinerende intenst nærvær som natklubdirektøren Zidler, og fra første sekund får han fat i kravetøjet på os og giver ikke slip. En flot og fuldkommen præstation. Det samme er tilfældet med Laus Høybye i rollen som Toulouse-Lautrec, den forkrøblede livsnyder og kunstnerbohéme, som er hemmeligt forelsket i Satine. For ham er hun uopnåelig, men gennem Christian kan han få lov at føle bare en lille smule af hendes kærlighed. Når Høybyes Lautrec synger Nat King Cole’s ”Nature Boy” går den lige i hjertet. Fornemt.

Det klæder Pelle Emil Hebsgaard ikke at skulle være morsom i rollen som Hertugen, som han giver en karakter, der ikke kun er ondskabsfuld. Stanley Bakars fyrige Santiago og Vibeke Zederkofs Nini leverer et af forestillingens flotteste shownumre sammen med det fremragende ensemble af dansere, og Lea Thiim Harder går forrest med vokal stemmepragt i ”Lady Marmalade” som jo på en måde er blevet Moulin Rouge’s signatur.

Mens første del af showet er skamløst underholdende, og et fyrværkeri af power og musikalsk energi, får fortællingen mere plads og rum til sidst, og i den internationalt berømte scenograf Takis’ betagende ramme bliver forestillingen nærmest overdådigt flot. Man skal vel tilbage til ”Klokkeren fra Notre Dame” for at opleve en musicalscenografi herhjemme, som i den grad vælter én bagover.

Joakim Pedersens overraskende lille orkester trykker den af for fuldt knald, ind i mellem med lige lovlig meget bundbas og buldrende trommer, men det er formentlig et justeringsspørgsmål i mixerpulten.

Den københavnske musicalsæson bliver med ”Moulin Rouge” skudt i gang med et brag. En forestilling og et show så gennemført perfekt og flot udført, at det sætter nye standarder på den danske musicalscene. Det er tårnhøjt niveau hele vejen rundt, og en sand fornøjelse. En oplevelse, man ikke må snyde sig selv for.

—-

”Moulin Rouge – The Musical!”.

Manuskript: John Logan, baseret på Baz Luhrmann’s film fra 2001. Musik: diverse. Musikarrangementer: Justin Levine. Musikproducer: Matt Stine. Dansearrangementer: Justin Levine & Matt Stine.

Dansk instruktion: Niclas Bendixen. Nordisk instruktion: Anders Albien. Scenografi: Takis. Kostumedesigner: Astrid Lynge Ottosen. Koreografi: Anja Gaardbo samt Jennie Widegren/Zain Odelstål og Kirsty McDonald. Lyddesigner: Tim Høyer. Lysdesign: Ulrik Gad. Kapelmester: Joakim Pedersen.

Medvirkende: Sara Victoria Bjerregaard, Silas Holst, Rasmus Bjerg, Pelle Emil Hebsgaard, Laus Høybye, Stanley Bakar, Lea Thiim Harder, Vibeke Zederkof, Andy Roda, Line Krogholm, Luc Boris André Kouadio, Mads Gronemann, Thea Thomsen, Tone Reumert, Ronni Morgenstjerne, Ingeborg Meier Andersen, Nicklas Milling, Christin Olesen, Maje Kaagaard Olsen, Silja Lumholt, Frederik Levin, Malik With samt Joakim Lind Graae Tranberg og Linea Høeg Olsen (understudies) og Magnus Kofoed (swing).

Producent: One And Only Musicals

Spiller på Scandic Falkoner til 21. oktober, i Vejle Musikteater til 3. november og i Musikteatret Holstebro til 19. november.

Anmeldt: 7. september (premiere)

Foto: Miklos Szabo.

1 KOMMENTAR

  1. Ja det er helt fantastisk, det der blev optrådt med i går på Scandic falconer. Vi blev helt blæst væk af begejstring og målløse over sang, optræden og musik. Helt vidunderligt. Alle var perfekte og meget professionelle. Bravo bravo og mega wow.

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her