Visuelt teater i 3D om kunstig intelligens er en vildt imponerende og overvældende scenisk oplevelse.
* * * * *
Overtager maskinerne verdensherredømmet og magten over mennesket?
Kan en A.I. – en kunstig intelligens – føle eller give kærlighed?
Et par store spørgsmål, som er centrale i forestillingen ”Sky66en”, der er skabt af teatermanden Mikael Fock med inspiration i H.C. Andersens eventyr ”Skyggen” og som benytter kunstig intelligens til at improvisere teksten frem.
Publikum inddrages aktivt i begyndelsen, hvor vi dels deltager i en quiz og dels får mulighed for at tale til og stille A.I.’en spørgsmål. Hele ideen er, at gennem quizzen og vores svar og spørgsmål høster A.I.’en data om os, som siden benyttes i selve fortællingen om en ung kvinde, der søger kærligheden på sociale medier, og en maskine, der stræber efter at blive menneskelig.
Det er de store eksistentielle spørgsmål, der fyger denne aften; hvad er meningen med livet? Skal mennesket være bange for teknologien? Det første kan maskinen (heller) ikke svare på, det andet bliver et uforbeholdent ’ja’. Mit bedste råd til jer – stol ikke på mig, svarer en mekanisk, men alligevel skræmmende menneskelig stemme.
Indledningen er pudsig og tankevækkende, men kan vel knapt nok kaldes teater. Det kommer først i mødet mellem skuespiller Luise Kirsten Skov og den kunstige intelligens, der opstår i 3D som et monokulært monster, der svæver uhyggeligt smukt over scenen som en abstrakt, men alligevel faretruende jordnær stjernetåge, og suger informationer ud af den unge kvindes hjerne og krop, som den benytter til at skabe en kunstigt genereret model af hende.
Også kvinden svæver til sidst frit rundt i cyberspace og det er vanvittigt smukt, vildt imponerende og ganske fascinerende.
Mikael Fock har skabt konceptet og instrueret forestillingen, som i en mindre version har været vist i Helsingør for et par år siden, og som nu skal ud i verden. Computeren, som fodres med informationer, er ikke kodet til at forstå og tale dansk, så sproget er engelsk.
På film har A.I. været behandlet i utallige sammenhænge gennem næsten 100 år siden Fritz Langs ”Metropolis” fra 1927, og i talrige science-fiction film, men på teaterscenen er det nyskabende, og her langt mere vellykket end i ”Xistens”, der blev opført på Teater Grob (nu Blaagaard Teater) for godt et år siden, hvor det som her også var A.I.-kunstneren Cecilie Waagner Falkenstrøm, der stod for kodearbejdet.
”Sky66en” fucker med din hjerne. Det er en visuel performance, der vælter dig bagover i de 75 minutter det varer.
—
”Sky66en”. Koncept og manuskript Mikael Fock, inspireret af H.C. Andersens ”Skyggen”.
Instruktion og producent: Mikael Fock. A.I. kunstner: Cecilie Waagner Falkenstrøm. A.I. Tech development: Artificial Mind. Visuel designer. Carl Emil Carlsen.
Medvirkende: Luise Kirsten Skov.
Spiller på Aveny-T til 4. marts.
Anmeldt 28. februar.
Foto: Carl Emil Carlsen.