Forside Anmeldelser 2023 TILBAGE TIL HØJSKOLEN

TILBAGE TIL HØJSKOLEN

521
0

Teatergrads koncert-forestilling ”Tilbage til højskolen” går lige i hjertet uanset om man har været på højskole eller ej.

* * * * *

Teatergrad er et københavnsk teater, der arbejder meget med stedsspecifikke forestillinger, hvor selve spillestedet bidrager til oplevelsen. Teatrets aktuelle koncertforestilling ”Tilbage til højskolen” spiller således indledningsvis – frem til 6. marts – på Borchs kollegium i hjertet af det gamle København.

Oppe på tredje sal af det gamle studenterkollegium ligger en lille festsal, med en smuk talerstol, og fra selvsamme talerstol holdt N.F.S. Grundtvig i 1839 en forelæsning, som åbenbart blev begyndelsen til højskolebevægelsen.

Her sidder vi så, små 180 år senere, et lille, men meget engageret og medlevende publikum, i samme sal som Grundtvig talte i, og bliver ført ind i et musikalsk højskoleunivers, hvor personlige fortællinger om hvad højskoleophold har betydet, blandet med sange, bliver til en næsten magisk smuk aften i selskab med musiker-/skuespillerne Christine Worre Kann, Marie Louise von Bülow og Thomas Knuth-Winterfeldt.

Julie Glargaard har sammen med holdet skrevet teksten, som ikke kun hylder højskoletanken for dens frisind og mangfoldighed, men også stiller skarpt på helt aktuelle problematikker, som udfordrer den moderne højskole anno 2023; er den kun for dem, der har råd – de i forvejen privilegerede? For dem med de rigtige meninger, og fejler højskoleideen når ukrainske flygtninge tilbydes fripladser, men ikke syriske?

Stærkest står dog de personlige fortællinger. Når Thomas Knuth-Winterfeldt beretter om en tidlig erkendelse af homoseksualitet og sendes på højskole af sin far for at komme væk fra landsbysladderen står tårerne ligefrem i øjnene på én. Når Christine Worre Kann fortæller om en datters manglende anerkendelse fra sin mor og med intens og indestængt vrede synger Thomas Kjellerups ”Festen er forbi”. I Marie Louise von Bülows historie om at tage på højskole for at blive en anden end den man er, men så at opdage, at man ikke er åben nok og ikke tør fortælle sin dybe, uhyggelige hemmelighed, fornemmer man at noget meget traumatisk ulmer inde bag facaden.

Det er en forestilling med ægte sjæl, der går lige i hjertet på en, uanset om har gået på højskole eller ej.

Marie Louise von Bülow har komponeret og ikke mindst arrangeret musikken, der rocker og swinger, og sangmaterialet – der desværre ikke fremgår af det elektroniske program (her kunne en sætliste have været nyttig) – spænder fra Gnags’ berømte sang om ”Danmark” over relativt og helt nye, danske sange som Minds of 99’s ”Hurtige hænder”, Marie Keys ”Landet” og Andreas Odbjergs ”I morgen er der også en dag”,  til Grundtvigs egen ”Er lyset for de lærde blot”, spillet og fremført af de tre med energi og indlevelse. Ulige numres ”Frit land” leveres med en så insisterende kraft, at den kommer til at stå som et af mange musikalske højdepunkter i koncertforestillingen.

”Tilbage til Højskolen” spiller frem til 6. marts i de historiske og meget hyggelige omgivelser på Borchs kollegium, og senere på turné rundt til højskoler og teatersale frem til 1. april. Det er første del af teatrets forestillingsrække om vores nationale selvforståelse. Man kan kun håbe, at denne fremragende forestilling når ud til et stort publikum.

”Tilbage til højskolen” af Julie Glargaard og de medvirkende. Sange af bl.a. N.F.S. Grundtvig, Minds of 99, Ulige Numre, Marie Key, Sebastian m.fl. (egentlig kreditliste foreligger ikke).

Instruktion: Rolf Hansen. Komponist og arrangør: Marie Louise von Bülow. Scenograf: Nicolaj Heiselberg Trap.

Medvirkende: Christine Worre Kann, Marie Louise von Bülow og Thomas Knuth-Winterfeldt.

Producent: Teatergrad.

Spiller på Borchs kollegium til 6. marts. Herefter turné til ca. 1. april.

Anmeldt 27. februar.

Foto: Per Morten Abrahamsen

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her