Forside Anmeldelser 2022 DIVA

DIVA

33
0

Musicalteatret har efter 31 måneders forberedelse omsider fået mulighed for at spille deres selvskrevne musical “Diva”. Et ambitiøst projekt med ikke færre end 40 medvirkende amatører.

DER GIVES IKKE STJERNER DA DET ER EN AMATØRFORESTILLING

31 måneder og to coronanedlukninger er der gået siden det københavnske amatørteater Musicalteatret startede prøverne på deres nye musical “Diva” og til nu, hvor man endelig kan spille forestillingen for publikum i Grøndalscentrets teatersal.

Det er længe, og man må have respekt for de unge menneskers ukuelige vedholdenhed. Flere gange undervejs har man måtte afholde nye auditions for at besætte de utallige roller, og resultatet er – som tidligere oplevet med Musicalteatret – blevet en uhyre broget forsamling af aktører, som svinger voldsomt i niveau, men som på den anden side også afspejler et langt mere ægte billede af verden end den strømlinede perfekthed man normalt oplever på byens professionelle musical-og teaterscener.

I modsætning til de fleste amatørscener, der opsætter velkendte operetter og musicals, så insisterer Musicalteatret på selv at skabe deres materiale. Rasmus Mansachs hedder ildsjælen, der nu i mange år har skrevet de helt nye musicals, og han er ved at få foden indenfor i den professionelle teaterverden – i hvert fald skal han spille revy i Menstrup til september. I år har han også instrueret forestillingen, og medvirker ikke selv på scenen.

Ambitiøs er han. “Diva” handler umiddelbart om fire skuespillerinder – en lettere afdanket, en kynisk stræber, en energisk amerikaner og et nyt fund, der kommer direkte fra reality-tv – der alle kæmper om hovedrollen i en Oscar-belønnet filminstruktørs nye film “Gudinde”. Midtvejs ændrer fortællingen imidlertid karakter, og det viser sig at det handler om et teater, der opsætter en forestilling, der handler om fire skuespillerinder, der drømmer om den samme hovedrolle. Forvirret? Ja, lidt. Den slags fortællinger i fortællingen kræver et meget skarpt dramaturgisk talent, og selvom historien faktisk får mere substans i anden afdeling, så kniber det med at få samlet alle trådene – amerikanske Brigitte/Felicia får således ikke en egentlig selvstændig historie, men Alisha Mae Williamson Meadows imponerer alligevel med aftenens bedste sangstemme. Også Kia Mandsbjerg som Lina/Simone og Mary Jean Moore som Dagmar/Eva leverer både sange og de ganske ambitiøse spillescener anerkendelsesværdigt, mens Mille Wong har lidt sværere ved at finde ind til den sært introverte X-factor-vinder Annabella alias den usikre skuespiller Laura, der bliver offer for teaterinstruktørens seksuelle krænkelser.

Helt i Musicalteatrets ånd skal mange have små roller og Oliviahelene Roskjær Toft er udset til rollen som kikset runner, som vi tror skal have hovedrollen, og Katrine Bo Lykkeberg tilfører ungdommelig desperation til rollen som Evas narkoman-datter. Begge er det sidehistorier, der bidrager til at ambitionerne måske løber lidt af med de ihærdige folk. More is not always better! Men rent dramatisk er “Diva” faktisk ikke på et markant lavere niveau end store professionelle opsætninger som “Elsk mig i nat” og “She loves you” – og det er jo lidt tankevækkende.

Der er masser af gode ting at tage med sig hjem fra Musicalteatret. En ihærdig spilleglæde og god energi. Det store ensemble som nærmest sprænger scenens rammer, og som fungerer flot i de store sang- og danseoptrin. En dramatiker, der ikke bare vælger den lette løsning, men vil meget mere end blot at underholde, enkelte solister, der med den rette skoling sagtens vil kunne begå sig i mere professionelle sammenhænge, og nogle, som absolut aldrig bliver andet end glade amatører, men som gennem deres åbenlyse begejstring for teatret og musicalverdenen viser at genren har en fremtid.

PS/Det vil klæde Musicalteatret at være lidt mere ambitiøse med kostumerne – det ser simpelthen for pauvert ud, når ambitionerne nu ellers er så højt anlagt.

“Diva”. Musical af Rasmus Mansachs. Sange: Rasmus Mansachs og Lars Rahbek Andresen.

Instruktion: Rasmus Mansachs. Koreografi: Kenneth Parsberg. Korleder/sanginstruktør: Jakob Blegvad Stenz.

Produceret af Musicalteatret.

Spiller på Folketeatrets turnéscene i Grøndalscentret til 7. maj.

Set 21. april (premiere)

Foto: Ole Overgaard

Tidligere artikelEN DANS PÅ KANTEN AF FRIHEDEN
Næste artikelSHIRLEY VALENTINE

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her