Forside Anmeldelser 2022 FETCH!

FETCH!

27
0

Mit liv som hund som monotomt danseperformance på Teater-V. 

* *

I had a vivid dream one night…. I dreamt I was a dog.

Den følelse er vi nok mange hundeejere, der kender lidt til. I hvert fald taler vi tit om herhjemme, hvor dejligt det må være at være hund. Ikke mindst når westien med det aparte navn Frøken Oscar slænger sig på ryggen i sofaen og fanger den solstråle, der sniger sig ind i hjørnet gennem vinduet i biblioteket.

Så langt så godt for Pete Livingstone og hans Livingstones Kabinet, som må have tænkt samme tanke, og fået lyst til at skabe en musikalsk scenisk performance ud af ideen. Og er lykkedes med at overbevise ikke færre end seks fonde og Teater-V i Valby om projektets umiddelbare potentiale.

Desværre lykkes projektet ikke. Det ligger i eksperimetets natur, at ligningen ikke altid går op, men i et økonomisk presset kulturliv oplever man desværre lidt for ofte at noget, der nok burde være blevet på skitseblokken får et scenisk liv. Man så det på Teater Grob for nogle uger siden, og man ser det også her.

I “Fetch!” agerer tre dansere i sorte habitter hunde, akkompagneret af musikalske toner fremført af de svenske søstre Nicole og Pauline Hogstrand på bratsch og cello, og Pete Livingstone på klaver – og hundelyde.

Det er smukke instrumenter, og det lyder smukt. Men Pete Livingstones kompositioner forekommer lige så monotome som de fysiske dansemoves, og meget bedre bliver det ikke, at de korte tekster fremføres på en blanding af selvhøjtidigt engelsk, og dansk med en snert af tysk accent. Spoken word møder modern dance.

Antoinette Helbing er dog ganske sød, når hun illuderer familiehundens komplekse karakter, med hhv. ‘skamme ansigt’ og ‘glade ansigt’ og dertilhørende bevægelser, men det vittige og kærligt genkendelige pust i vinden, er dog lige lovlig lidt.

Jan Vesala og Taneli Törma agerer alfahund og en godmodigt savlende Sct. Bernhardts-type uden at det rigtigt rammer plet. Og der er noget galt, når en forestilling på blot 50 minutter forekommer uendeligt lang, og hvor tankerne undervejs begynder at lege ‘gæt en hunderace’ i stedet for at fokusere på den afsluttende indsamling af hvad der fremstår som en halv skov på scenen. 

Det er som om “Fetch!” kun når til at kaste pinden, men aldrig får den hentet… 

“Fetch!” af Pete Livingstone og Livingstones Kabinet. Komponist: Pete Livingstone.

Instruktion: Nina Kareis. Scenografi: Johan Kølkjær. Koreografi: Jan Vesala og Antoinette Helbing. Koreografiske konsulenter: Adelaide Bentzon og Esther Wrobel.

Medvirkende: Antoinette Helbing, Jan Vesala, Taneli Törma, Nicole Hogstrand (cello), Pauline Hogstrand (bratsch) og Pete Livingstone (klaver og hundelyde).

Co-produktion mellem Teater-V og Livingstones Kabinet.

Spiller på Teater-V til 20. marts.

Anmeldt 5. marts (premiere)

Forestillingsfoto: Bjarne Stæhr.

Tidligere artikelJYTTE FRA MARKETING ER DESVÆRRE GÅET FOR I DAG
Næste artikelSANGE UD AF EVIGHEDEN

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her