Forside Anmeldelser 2022 JOLLY WELTSCHMERZ

JOLLY WELTSCHMERZ

30
0

Ambitiøs og intellektuel kabaret åbner nyt tiltag på det gamle Riddersalen.

* * * * 

Jolly weltschmerz to you, jolly weltschmerz to you….

Med denne pikante omskrivning af den kendte fødselsdagssang både åbner og slutter kabareten “Jolly Weltschmerz” i det hyggelige, gamle Riddersalen på Frederiksberg. Sunget af et grotesk kor med hårdt optegnede sorte øjne, og skæv rød læbestift a la The Joker fra Batman.

Kabareten er et helt nyt projekt på teatret. En idé søsat og gennemført af skuespilleren Mette K. Madsen, som nu har titel af kunstnerisk leder af Riddersalens Kunstnerkabareten. Et årligt tilbagevendende fænomen i foråret, hvor netop en kabaret er omdrejningspunkt for en stribe kulturarrangementer der spænder bredt fra oplæsninger og debatarrangementer til koncerter og improshows. Altsammen kurateret af energiske Mette K. Madsen, der også selv både har skrevet (en del), instrueret og medvirker på scenen i åbningsforestillingen.

Det er en ambitiøs og intellektuel kabaret, inspireret af den ekspressionistiske og politiske kabaret fra 1920’erne. En avantgardistisk forestilling om at være menneske i en moderne verden, som synes at blive mere og mere absurd. I gentagne scener optræder hele ensemblet indrammet i et ‘smørhul’, hvor de messer om livets udfordringer, med den tilbagevendende pointe, at man skal huske ‘mindfulness’.

Mette K. Madsen er omgivet af skuespillerne Karin Bang Heinemeier, Morten Raahede Brovn og Jens Gotthelf samt multimusikeren Thomas Dinesen, og de udgør en uhyre stilsikker og velspillende enhed. Det er enormt dygtigt, når de – stramt koreograferet – bevæger sig rundt på scenen, skubbende på både klaver og trommesæt, og samtidig både synger og spiller på diverse instrumenter. 

Scenografen Dorte Holbek har skabt et vidunderligt visuelt univers, der på smukkeste vis rammer de forskellige numre ind, godt hjulpet af lysdesigner Sonja Lea, og æstetisk er ambitionerne lige så høje som de tanker, der ligger bag den samlede forestilling.

Det er meget tænkt. I perioder fremstår scenarierne nærmest kryptiske og jeg tænker, at det kræver en vis indforståethed at få fuldt udbytte af de litterært tunge tekster, der fremføres mest på dansk, men også på både tysk og engelsk. Jeg kendte for eksempel ikke i forvejen Maj Ørskovs audio-poesi band Kiosk, som har leveret et nummer til forestillingen, der i lyrisk form beskriver menneskelig uro.

Andre numre tager udgangspunkt i mere alment kendte værker, såsom Nephews ‘Hjertestarter’, og den svenske ‘Sånt er livet’, som efter pausen bliver et uhyre komisk nummer, hvor Karin B. Heinemeier med dybeste alvor fortolker teksten med resten af holdet som over-energisk backing band med rock’n’roll attitude.

Mette K. Madsen har selv skrevet en meget smuk tekst om døden, der bevidnes af de vindskæve træer i vest. En meget dyster, smuk og hjerteskærende sang i de smukkeste fir-stemminge harmonier.

To numre handler om parforholdet, og er på vidt forskellig vis meget morsomme. Først deler kvinderne en appelsin så det bliver en ganske erotisk oplevelse, og siden diskuterer mændene et brud på forholdet, hvor rollerne skifter undervejs.

“Jolly Weltschmerz” er en både grotesk og absurd forestilling. Meget musikalsk og utroligt dygtigt udført. Ambitionsniveauet er højt, og stiller visse krav til publikum.

På udvalgte aftener er der enten aktiviteter inden eller efter forestillingen, og fire søndag eftermiddage byder Kunstnerkabareten på møder med ‘Riddersalens kvinder’ med fokus på Lulu Ziegler, Daimi, Liva Weel og naturligvis Jytte Abildstrøm. Altsammen som en del af konceptet Kunstnerkabareten.

“Jolly Weltschmerz” tekster om musik af: Hanne Højgaard Viemose, Mette K. Madsen, Björk, Joachim Holbek, Stereo Total, Maj Ørskov, Kiosk, Nephew, Karin Bang Heinemeier, Sylvia Plath, Trio, Kirsten Hammann, Stig Andersson, Bill Cook, Thomas Dinesen og Svaneborg Kardyb.

Instruktion: Mette K. Madsen. Scenografi: Dorte Holbek, Koreograf: Charlotte Munksø. Lysdesign: Sonja Lea. Kostumedesign: Thomas Winkler og Pille Behrendt.

Medvirkende: Karin Bang Heinemeier, Morten Raahede Brovn, Jens Gotthelf, Thomas Dinesen (kapelmester) og Mette K. Madsen.

Spiller i Riddersalen til 9. april.

Anmeldt 12. februar (premiere).

Forestillingsfoto: Dennis Westerberg.

Tidligere artikelCHARLIE OG CHOKOLADEFABRIKKEN
Næste artikelANTIGONE 2030

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her