Forside Anmeldelser 2019 SKOVENS DRONNING

SKOVENS DRONNING

258
0

Eventyrteatret byder traditionen tro på et veloplagt musikalsk eventyr til børn og barnlige sjæle fra nu og hele efterårsferien igennem.

* * * *

Adskillige gange har Eventyrteatret vundet AOK’s pris for bedste børneteateroplevelse, og selvom undertegnede normalt ikke anmelder børneteater og derfor ikke har referencerne helt på plads, så kan ildsjælen Susanne Vognstrup og hendes prægtige børn og unge i Eventyrteatret godt gøre plads til et trofæ mere på hylden.

“Skovens Dronning” er nemlig traditionen tro et veloplagt og musikalsk efterårsferieeventyr af høj klasse, og to timers glimrende underholdning både for de små, de mellemstore og os, der bare har gjort Eventyrteatret til en traditionen gennem de seneste 27 år.

Kvartetten bag “Skovens Dronning” er den samme som de seneste mange år. Gunvor Reynberg har skrevet forestillingen, Christian Dahlberg har komponeret musikken, Bo Skødebjerg har instrueret de evnerige unge elever fra Eventyrteatrets teaterskole og Kirsten Brink har lavet en prægtig scenografi. I år er det hende, der tager stikket hjem ved bl.a. at benytte videoteknologi så skovens magiske beboere kan trylle blomster og svampe frem, og ved at scenen på få sekunder kan skifte fra domkirken i Kalmer i 1300-tallet på Dronning Margrethe d.I’s tid til de dybeste skove, hvor den 10-årige prinsesse og senere dronning Margrethe møder de fire elementer; jord, vand, ild og vind og hjælper dem i deres kamp imod den onde djævel Belzebub.

Forestillingens pointe er, at hvis bare vi står sammen og forener vore kræfter, ja så kan vi redde verden (klimaet) fra undergang – på samme måde som det lykkedes den snu og politisk dygtige ‘kong bukseløs’ alias Dronning Margrethe d. I at samle Norden dengang i Kalmar i 1397.

For at komme dertil skal den unge prinsesse og hendes eventyrlige venner og fjender gå grueligt meget igennem, og i år er forestillingens handling blevet et edderkoppespind, der er lige indviklet nok, og måske ikke helt logisk nok for det unge publikum. Den ydre rammehistorie fra Kalmar får ikke meget plads og afslutningen jappes igennem på få minutter for at forestillingen ikke skal overskride de to timer inkl. pause alt for meget.

På scenen henrykker og begejstrer de mange børn og unge fra Eventyrteatret som sædvanligt. Der er ingen tvivl om, at de dejlige eventyrbørn lærer noget på skolen, og deres spilleglæde og begejstring er smittende. I centrum i år er Emma Grant-Rosendahl som Margrethe som barn og Iris Mealor som den grønne djævel Tutivilius (billedet), som slet ikke er til at stå for, og man bemærker med glæde Sofie Uldbjerg som skarptunget skjald, Eva Paludan som forelsket vandnymfe, Orbit Schiøler Mackeprang som hendes udkårne ild-salamander, Ella Kring Henriksen som frisk gnom og Sophia Bircow som smuk sylfide. Samt naturligvis forestillingens ondskabsfulde skurk, Sebastian Sørensen, der får sin fortjente bekomst til sidst.

Musikalsk er årets forestilling knapt så iørefaldende som tidligere, men “Skovens Dronning” kan varmt anbefales til store og til små.

“Skovens Dronning”. Af Gunvor Reynberg. Musik: Christian Dahlberg.

Instruktion: Bo Skødebjerg. Scenografi: Kirsten Brink. Kostumer: Christine Brincker. Koreograf: Henrik Lund.

Medvirkende: Børn og unge fra Eventyrteatret.

Producent: Eventyrteatret.

Spiller i Glassalen i Tivoli til 20. oktober.

Anmeldt 5. oktober (premiere).

Forestillingsfoto: Tilsted Kommunikation.

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her