Forside Anmeldelser 2024 RØVERNE

RØVERNE

51
0

Legesyg og sprælsk afgangsforestilling fra Den Danske Scenekunstskole.

* * * *

Børnene er ikke onde. Det er bare noget de leger!

Emil Rostrups legesyge opsætning af Friedrich Schillers ”Røverne” på Aveny-T, som samtidig er afgangsforestilling for bachelor-årgangen på Den Danske Scenekunstskole i København, er en sprælsk leg med teatret som medie og kunstart.

Handlingen er henlagt til en legeplads, hvor børnene gynger, rutsjer og kører rundt i moon cars, og så leger de ’røvere og soldater’, som vi kaldte det dengang man som barn brugte sin fantasi og stadig legede. I en moderne, mere absurd verden har legen en anden karakter. Der er sket en forråelse af samfundet, og det flimrende nyhedsbillede af magtbegærlige despoter er også nået ud til de uskyldigt legende børn, der bringer ondskaben og magtkampene med sig ud på legepladsen.

Ligesom verden i dag mange steder ikke er et rart sted at være, er legepladsen det heller ikke. I hvert fald ikke som legen skrider frem.

”Røverne” er ikke det mest opsatte stykke dramatik herhjemme. En hurtig søgning afslører at Peter Langdal lavede den på Gladsaxe Teater i 1985 i begyndelsen af sin karriere, at Tue Biering satte den op på Det Kgl. Teater midt i 00’erne og så har den også i 10’erne været på plakaten i Aalborg. Alle steder har den klassiske tekst fra 1780’erne fået en moderniseret saltvandsindsprøjtning, og det samme greb har Emil Rostrup benyttet her, hvor han sammen med holdet af unge afgangsskuespillere har formet karaktererne, men bevaret den originale tekst.

Således mødes gammelt og nyt, klassisk og moderne, og det kommer der er sprælsk og bestemt meget vellykket forestilling ud af, selvom balancen mellem det pjattede og det alvorlige, ja, vel nærmest dystre, en gang imellem kammer over.

”Røverne” er en historie om to brødre, Karl og Franz, den første elsket, den anden afvist af deres magtfulde, gamle far. Da Karl kommer i uføre, smeder lillebroren en rænke, der får faderen til at slå hånden af sin søn, og nu kan lillebroren selv blive greve efter greven, og gør også tilnærmelser – og lidt til – til storebrorens elskede, Amalia. Storebror Karl lever som fredløs i skoven som kaptajn for en bande røvere, der plyndrer og voldtager, mens lillebroren Franz tager magten på godset. Begge udvikler de værst tænkelige karaktertræk, og alt ender tragisk til sidst.

Effekten med at lade tilsyneladende uskyldige børn ’lege’ denne forfærdelige historie er uhyggeligt effektiv og efterlader beskueren med en følelse af indestængt ubehag, som man må formode er tilsigtet.

Ligesom på en rigtig legeplads, skiftes børnene til at spille de forskellige karakterer. Snart er den ene skurken, snart den anden. Så må en ikke være med længere, og så videre. Rollerne er i gode hænder hos afgangsholdet, der består af Daniel Mortensen, Eyrún Björk Jakobsdottír, Thorbjørn Hedegaard, Mira Elisa Obling, Ursula Esmaralda, Carla Philip Røder og Nicolas Marcovic, der ubesværet træder ind og ud af karaktererne på tværs af køn, og i opsætningens meta-lag også optræder i eget navn, uden at der ’går skolekomedie’ i den. De får i løbet af de to timer mulighed for at vise sig frem som en velsmurt ensembleenhed, med individuelle indslag, i en fysisk ekspressiv spillestil, hvor alle får lov til at ’shine’, og bestemt også gør det. Det er kutyme ikke at fremhæve nogle individuelt i en anmeldelse af en afgangsforestilling, og det respekterer jeg naturligvis. Men helt naturligt stikker nogle mere ud end andre. Det kan ikke være anderledes.

De syv unge skuespillere ønskes held og lykke på deres videre færd, ligesom det bliver spændende fortsat at følge Emil Rostrups udvikling som instruktør. Det er værd at fremhæve Katrine Krohns dystopiske legeplads scenografi, Turpin Djurhuus’ lysdesign og Kevin Eagle Olivers lyddesign, der alt sammen skaber en glimrende ramme om den farlige leg.

—–

”Røverne” af Friedrich Schiller.

Instruktion: Emil Rostrup. Scenografi: Katrine Krohn. Lysdesign: Turpin Djurhuus. Lyddesign: Kevin Eagle Oliver.

Medvirkende: Eyrún Björk Jakobsdottír, Mira Elisa Obling, Ursula Esmaralda, Carla Philip Røder, Daniel Mortensen, Thorbjørn Hedegaard og Nicolas Marcovic (alle afgangselever fra Den Danske Scenekunstskole, København).

Producent: DDSK og Aveny-T.

Spiller på Aveny-T til 1. juni.

Anmeldt 21. maj.

Foto: Emil Rostrup.

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her