Forside Anmeldelser 2023 AARHUS REVYEN – SMILETS REVY 2023

AARHUS REVYEN – SMILETS REVY 2023

597
0

Aarhus Revyen er genopstået i Hermans i Tivoli Friheden med en musikalsk showrevy, der har Carsten Svendsen som det helt vitale omdrejningspunkt.

* * * *

Danmarks næststørste by har igen sin helt egen revy. Direktørparret fra Svendborg, Christine Astrid og Mikkel Schrøder, har slået et stort brød op, med ikke færre end ti mennesker på scenen; et potent tremands orkester og to elegante korsangerinder, der får det musikalske til at swinge, og fem glimrende solister. En beundringsværdigt ambitiøs satsning, der fortjener at aarhusianerne kommer af huse og bakker op i stor stil.

Det er et stærkt hold, der står på scenen – og alsidigt; fra popsangerinden Szhirley, der flere gange stråler med divaglans, til Ørkensønnen Henrik Koefoed, som for et par år siden blev kåret som Årets Revykunstner, og giver den til tider noget hektisk-energiske revy lidt ro, og tilbagelænet elegance. Direktørparret Christine Astrid og Mikkel Schrøder, går selv forrest med både parodier og musikalsk power. Men det er Carsten Svendsen, der i denne revy for alvor fremstår som det helt vitale omdrejningspunkt.

Vi har lige nydt ham i en lille birolle, som Claus Ryskjær i ”Dansegarderoben”, og sidste år var han sig selv på Cirkusrevyens scene, men i en mere tilbagetrukket rolle som wingman i stjerneparaden. Her får han lov til at folde revytalentet ud i fuldt og sprudlende flor; endda også som forfatter!

Alt hvad Carsten Svendsen kommer i nærheden af i Aarhus Revyen lykkes. Om det så blot er en lille, stum tjenerfigur i en datingsketch så sidder karakteren lige i skabet. Uden hans præcise og jordnært morsomme Jørgen Leth-parodi havde revyens afsluttede ’vi-skal-gå-hjem-på-et-stort-grin-nummer’ ”Spørg Aarhus” haft den stik modsatte virkning end intentionen. Og som solist står han med to af revyens allerbedste numre; i første akt en musikalsk elegant sang om alle denne verdens grusomme fortrædeligheder, fra klimakrise og inflation til magtsyge små mænd med fingeren på atom-knappen, som vi kun kan kapere ved hjælp af en god kop kaffe. Den gemytlige danske selvtilstrækkelighed og ’det skal nok gå alt sammen’-mentalitet ramt på kornet. Efter pausen optræder han i et oppustet kattekostume med et nummer, der stiger i vanvid i takt med at ’Kyndelmissen’ afskriver alle de danske og importerede hellig- og fridage som det rene humbug. Det er crazykomisk samfundssatire på højt, højt plan. Begge numre har Svendsen selv skrevet. Og han står også som forfatter til Szhirleys udadtil hjernedøde Tik-Tok influencer med magiske sprogblomster og en fint turneret pointe, der afslører at hun måske slet ikke er så dum endda.

Det er på alle måder Carsten Svendsens revy, og man kan kun glæde sig over at man også til sommer kan opleve ham i Tivoli Revyen i København, hvor han forhåbentlig får lige så frie tøjler.

Sangerinden Szhirley synger og er skøn som en gudinde i et opulent orkestret shownummer, der handler om de bjørnetjenester vi gør vores curlingbørn, og hun indgår udmærket i parodinumre som både Annissette og Medina. Mikkel Schrøder og Henrik Koefoed brillerer i Vase & Fuglsangs ekvilibristiske ordlegsnummer om samråd i Sam Sam sagen, med sproglige perler som ’sort Sam Sam sam-vittighed’. Og mens Mikkel Schrøder bogstaveligt talt slår på tromme for revyens mange showelementer, trækker Henrik Koefoed i de mere klassiske revytråde som ikke-så-angrende bankdirektør med gyldent konkurs-håndtryk, og i en muntert skrevet og fint leveret politisk auktion, der svirper satirisk til højre og venstre.

Første akts finale er et morsomt potpourri til støtte for Irma, med alle fem solister som de yndigste Irma-piger, men selvom man lykkes med at lave en lille Aarhus-vinkel på det, så kan nummerets relevans diskuteres, når der i mange år ikke har været Irma butikker i Jylland. Man kan roligt sige, at det nummer havde passet bedre i sommerens Cirkusrevyen eller i Tivoli Revyen, men sjovt er det.

En sketch om jobsamtale om jobbet som politisk leder i Nye Borgerlige falder desværre til jorden, fordi virkeligheden viser sig at være morsommere end satiren, og på samme måde er der en del numre i revyen, der ikke rigtigt kommer i mål. Det gælder blandt andet Christine Astrids vise som miljøforkæmperen Greta Thunberg. Leif Maiboms tekst er glimrende, men uvist af hvilke årsager leverer Christine Astrid den med et koket smil, der er så langt fra Thunbergs mutte, indestængte vrede man næsten kan komme. Hvor i alverden var instruktør Birgitte Næss-Schmidt henne da det blev besluttet at lave det nummer på den måde?

Birgitte Næss-Schmidt skal dog ellers have ros for at have sat en revy sammen, der fint veksler mellem det tossede, let satiriske og det musikalsk svulstige, hvor korsangerinderne leverer glidende overgange mellem numrene. Der er et godt tempo og ikke et kedeligt øjeblik, og selvom Aarhus Revyen i sine nye klæder måske ikke lykkes 100 procent, så fremstår den som et godt afsæt til hvad der forhåbentlig kan blive en festlig, fremtidig forårstradition i Smilets By. Men de bør allerede nu sikre sig at Carsten Svendsen er med igen de næste mange år frem, for han alene er hele aftenen værd.

—–

”Aarhus Revyen – Smilets Revy 2023”. Tekst og musik: Mikkel Schrøder, Christine Astrid, Rasmus Friis, Carsten Svendsen, Vase & Fuglsang og Jan Svarrer, Leif Maibom, Lars Bisgaard & Rasmus Søndergaard, Jacob Weble, Merete Mærkedahl, Birgitte Næss-Schmidt, Thomas Pakula, Szhirley, Jens Krøyer, Birthe Kjær, Kasper Le Fevre, Quincy Jones, Stephen Nørrelykke m.fl.

Instruktion: Birgitte Næss-Schmidt. Scenografi: Rikke Juellund. Kostumer: Lasse Spangenberg. Korarrangementer: Lene & Stephen Nørrelykke. Kapelmester: Rasmus Friis Tvørfoss.

Medvirkende: Szhirley, Carsten Svendsen, Henrik Koefoed, Christine Astrid og Mikkel Schrøder. Kor: Lene Nørrelykke og Anna Jessen. Band: Rasmus Friis Tvørfoss, Jakob Jønne Juul og Stephen Nørrelykke.

Producent: Mikkel Schrøder/Det’ Revy ApS.

Spiller i Hermans i Tivoli Friheden til 4. maj (onsdag-lørdage).

Anmeldt 31. marts (premiere)

Forestillingsfoto: Lars E. Andreasen

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her