Forside Anmeldelser 2023 VALGAFTEN

VALGAFTEN

402
0

Vildt og vanvittigt fremtidsdystopisk valgdrama på Svalegangen i Aarhus.

* * *

”Valgaften” er måske en af denne sæsons mest særprægede teateroplevelser.

Dramatikeren Niclas Askhan Johansen har skabt et absurd fremtidsunivers, hvor landets statsminister vælges gennem et årligt realityshow, og hvor de mest groteske holdninger har de bedste chancer. Så snart reelle politiske udfordringer kommer på bordet, falder seertallene, så det gælder om at holde stilen så populistisk som muligt.

Kandidaterne til dette fiktive valg er en klimakrisefornægter, der er i lommen på storkapitalen, en ligestillingsfortaler, der er til fals for den laveste fællesjævner (nej, det er ikke en slåfejl) og en racistisk populist, som viser sig at være en forklædt skuespiller som bliver fanget i sit eget spin. Der er også en fjerde kandidat, en synsk høne, men den bliver stemt ud i første valgrunde. Til gengæld får dens forudsigelser afgørende betydning for aftenens resultat.

Det er mildt sagt sært, men også ganske underholdende, for forestillingen spilles i en reality-tv ramme, og der er fuld knald på effekterne og de stærkt karikerede typer i Eilev Skinnarmos gennemført flotte scenografi og farvestrålende kostumer. Niels Erling burde nok i sin iscenesættelse have strammet både grebet og teksten, for det bliver en lovlig lang aften, når dramatikerens mange vilde tanker alle skal vinkles, men der er en vis substans bag vanviddet og man kunne måske endda i en mareridtsagtig drøm forestille sig problemet med hungersnød blandt klimaflygtninge foreslået løst ved at gøre dem til kannibaler, eller at ligestillingsproblematikken blev løst ved at definere en fællesnævner så lav at alle kan være med. Den korrupte levebrødspolitiker, der er i lommen på kapitalen, er løkkeligvis ren fiktion… eller er det?

Publikum inddrages aktivt i løjerne, og vi skal til sidst stemme på vores foretrukne kandidat – hvilket angiveligt er afgørende for forestillingens slutning. Ok, den må I længere ud på landet med, men effektfuldt er det i hvert fald.

Svalegangens skuespillerhold leverer solidt ensemblespil, hvor især Emil Weber Rasmussen skiller sig positivt ud som flygtningen, der har fået job som runner og publikumsopvarmer på tv-produktionen, men de er desværre også ind i mellem sat på noget af en opgave af dramatikeren, som når Bolette Engstrøm Bjerres pompøst overfladiske tv-vært skal forsøge at gøre en panikramt dialog med en levende høne til alvorstung realisme.

Er ”Valgaften” satire eller en grotesk fremtidsvision? Det er ikke rigtigt til at blive klog på. En strammere tekst, og en mere fokuseret instruktion, havde ikke gjort noget. Det stemmer jeg for til næste valg.

—-

”Valgaften” af Niclas Askhan Johansen.

Instruktion: Niels Erling. Scenografi: Eilev Skinnarmo. Lysdesign: Henrik Sloth. Lyddesign: Anton Bast. Musik: Marc Breidfjord.

Medvirkende: Bolette Engstrøm Bjerre, Kaja Kamuk, Ashok Pramanik, Allan Helge Jensen, Emil Weber Rasmussen og Emma Silja Sångreen.

Spiller på Svalegangen i Aarhus til 11. marts.

Anmeldt 23. februar.

Foto: Creative Zoo, Montgomery

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her