Forside Anmeldelser 2022 GUYS AND DOLLS

GUYS AND DOLLS

312
0

Teatret Gorgerne markerer deres 25-års jubilæum med en klassiker indenfor musicalgenren, Frank Loessers festlige “Guys and Dolls”.

* * * *

Normalt giver jeg ikke stjerner, når der er tale om ikke-professionelle forestillinger, men ligesom det er tilfældet med for eksempel Eventyrteatret, så kan opsætningens ambitionsniveau være så højt, at det tangerer det professionelle og så er stjernerne på sin plads.

Derfor FIRE stjerner til Gorgernes jubilæumsforestilling “Guys and Dolls”, der frem til og med lørdag kan opleves på Galaksen i Værløse i en særdeles ambitiøs opsætning med et 16-mands (m/k) orkester og et stort, velfungerende cast af velsyngende og overraskende velspillende ikke-professionelle sangere og skuespillere. 

Det er ikke fair at benytte ordet ‘amatør’ i sammenhæng med Gorgerne, for alt omkring opsætningen er yderst professionelt, selvom der er tale om en teaterforening af frivillige, som ikke får løn for at medvirke, men tværtimod betaler for at være med.

Scenografien er langt ud over hvad man kan forvente – New York breder sig elegant ud over Galaksens scene, og de rigtige lysreklamer lyser når vi er enten i Søster Sarahs missionshus eller i Miss Adelaides syndige natklub, HotBox, eller ude på gaden hos hustlerne, Nathan Detroit og Sky Masterson, der driver ulovlig gambling og hutler sig gennem livet på charme og et veludviklet overlevelsesgen.

Kostumerne rammer tidsånden perfekt, 1940’ernes lettere anløbne USA, hvor en mand altid bar hat til den stribede habit, og kvinderne var i ærbare kjoler med lidt pikant under overfladen.

I disse rammer folder solister og korister sig ud med overbevisende sikkerhed i de bestemt ikke lette roller, og kun på ét punkt mærker man tydeligt at det her ikke er en fuldt professionel opsætning; i dansene.

“Guys and Dolls” er en klassisk Broadway musical fra genrens første storhedstid (den havde premiere i 1951), hvor det ene storladne danseoptrin afløser det andet, smægtende latinrytmer blander sig med hot jazz og swing, og lige her møder Gorgerne en udfordring de trods alt ikke magter at løse. De prøver, efter bedste evne, men danseoptrinene er bare mere Bagsværd end Broadway.

Langt bedre går det med skuespillet, som sidder forbilledligt mundret for især forestillingens fire hovedpersoner; Anna Christine Bauer som den forelskede frelserpige, Sarah, Johan Engel Bolving, som hendes udkårne gambler Sky Masterson, Adam Villaume i rollen som gadehustleren Nathan Detroit, som i 14 år har været forlovet med natklubsangerinden, den særdeles giftemodne Miss Adelaide, sjovt spillet af Louise Gade, som også synger med pondus og power.  De suppleres af musicalens komiske par, Fino-Fino og Benny, pudsigt spillet og sunget af David Lakshøj-Hansen og Tom Aarup Larsen.

Gorgerne startede for 25 år siden da en flok unge amatører fra Greve ville spille “Grease”. Ambitionerne steg i lyntempo, og gennem årerne har teatret sågar givet Danmarkspremiere til flere musicals som “Monty Python’s Spamalot” og “Legally Blonde”, samt spillet undergrunds-musicals som “Rent” og “Urinetown” inden de professionelle scener fandt dem. Adskillige dygtige sangere har været gennem Gorgerne både på vej til en professionel karriere og efter at have etableret sig. 

Valget af “Guys and Dolls” som jubilæumsforestilling er både modigt og ambitiøst i forhold til de udfordringer den store Broadway-musical byder på, men man må også sige, at tiden måske er løbet lidt fra “Guys and Dolls”. Dels med et 1950’erne kvindesyn, som slet ikke flugter med nutidens – omend, det i den grad er kvinderne, der ‘vinder’ til sidst – dels med et musikalsk score, som oser af nostalgi, og som trods sine kvaliteter fremstår gammeldags og tilbageskuende. Kunne Gorgerne have valgt at se frem i stedet for at skue bagud i jubilæumsåret? Ja, det kunne de da.

Den erfarne dramaturg og instruktør Pierre Westerdahl har gjort hvad han kan for at få “Guys and Dolls” til at fremstå frisk og sprød. Det lykkes så godt det næsten kan. På intet tidspunkt falder nogen igennem, forestillingen præges af en overbevisnende sikkerhed og Gorgernes møjsomt opbyggede rutine. Og kan derfor anbefales.

“Guys and Dolls” spiller kun til og med lørdag – så skynd jer at sikre en billet, Gorgerne overlever stort set alene af billetsalget, og hvis I synes om det, så kan man da lige overveje en tur omkring Det Ny Teater, hvor “The Producers” er en topprofessionel forestilling om Broadway og en hyldestparodi på netop den type af musicals som “Guys and Dolls” repræsenterer.

—–

“Guys and Dolls”. Tekst og musik: Frank Loesser. Manuskript: Jo Swerling og Abe Burrows. Oversættelse: Thomas Bay & Mads Æbelø Nielsen.

Instruktion & scenografi: Pierre Westerdahl. Koreograf: Lasse Holm. Kapelmester. David T. Mortensen. Korleder & sangcoach: Esben Frank.

Medvirkende: Adam Villaume, Louise Gade, Johan Engel Bolving, Anna Christine Bauer, David Lakshøj-Hansen, Tom Aarup Larsen, Thomas M. Brøchner, Carina Kristensen Berth, Benjamin Sitrit, Jonathan Maltesen, Mathias Lakshøj-Hansen, David S. Jakobsen, Esben Føns, Steven Emil Bøttger, Chris Byskov ornaby, Christian Klugmann, Louise Eriksen, Louise Marie Falk, Michelle Svorin Funk, Mette Nybo Bonde, Tilde Gaardboe, Celine Højbjerg Jacobsen, Anja Østerby og Freia Friis. 16-mands orkester under ledelse af David T. Mortensen.

Spiller i Galaksen, Værløse til og med 12. november.

Anmeldt 8. november (premiere).

Foto: Lars Lind Poulsen 

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her