To glimrende skuespillerinder skaber en visuel filosofisk podcast på Teatret ved Sorte Hest.
* * *
“Man fødes ikke som kvinde. Man bliver det!”.
Ordene er Simone de Beauvoirs og de indleder den fem kvarter lange teatralske forelæsning, som netop nu kan opleves på Teatret ved Sorte Hest med de to glimrende skuespillerinder Sarah Boberg og Ellen Hillingsø.
Sammen med instruktøren Christoffer Berdal og scenografen Marianne Nilsson, har de forelsket sig i at forsøge at formidle den franske forfatter og filosof Simone de Beauvoirs visdomsord om køn og feminisme fra bogen “Det andet køn, bind 1” i et scenisk format, der måske bedst kan betegnes som dramatiseret filosofi lidt på samme måde, som at der findes et magasinformat, der hedder Illustreret Videnskab.
Op i mod 80 procent af tiden er der reelt tale om enten oplæsning af De Beauvoirs skifter, eller afspilning af optagede videointerviews med fire vidt forskellige mennesker, der taler om begrebet ‘køn’. Det er både klogt og lærd, og i den voldsomme mængde af ord er der utallige guldkorn, som man enten kender eller burde kende. Desværre er den valgte form ikke specielt velegnet til scenerummet, heller ikke selvom Marianne Nilsson har skabt en scenografi hvor Adam og Eva kan beklædes med ikoner for enten subjekt eller objekt, og hvor menneskets historiske udvikling behændigt er ‘hængt til tørre’ mens husmødrene vasker op og tørrer af og læser op fra Simone de Beauvoir, fra tekster påklistret de mange tallerkner. Uheldigvis var der på premiereaftenen blevet rodet rundt på tallerknerne, så tekststykkerne til stor forvirring for både kunstnerne og publikum blev læst op i forkert rækkefølge. Det var lidt som at overvære Dronningens nytårstale, det år, hvor talepapirerne ikke var blevet hæftet sammen og nummereret.
Sarah Boberg og Ellen Hillingsø kom gennem både forvirringen og forestillingen med skælmske smil, og glimt i øjnene. De formår at løfte de mange ord og det tunge format ud i strakt arm og legemeliggøre dem, men forestillingens form synes at være forfejlet. Man sidder i salen mere med en følelse af at lytte til en filosofisk podcast i fællesskab med andre, end at være i teatret, og når sandheden skal frem, så ville jeg nok personligt foretrække at læse Simone de Beauvoirs tekster hjemme i lænestolen i mit eget tempo, end at få dem serveret som brudstykker fra en scene.
Forestillingen er inddelt i tre afdelinger, hver adskilt af periodisk muntre, men alt for lange interview-sekvenser med Moeisha Ali Aden, Cecilie Nørgaard, Eva Smith og Ditlev Tamm, der diskuterer begrebet ‘køn’. Også her havde podcast-formatet passet bedre.
—–
“Beauvoir – en teatralsk forelæsning” udviklet af Christoffer Berdal, Ellen Hillingsø og Sarah Boberg på baggrund af Simone de Beauvoirs bog “Det andet køn, Bind 1” fra 1949. Oversat af Karen Stougaard Hansen og Mette Olsen.
Instruktion: Christoffer Berdal. Scenografi: Marianne Nilsson.
Medvirkende: Ellen Hillingsø og Sarah Boberg. Interviews med: Moeisha Ali Aden, Cecilie Nørgaard, Eva Smith og Ditlev Tamm.
Spiller på Teatret ved Sorte Hest til 3. december.
Anmeldt 22. oktober (premiere).
Foto: Robin Skjoldborg.