Forside Anmeldelser 2022 BOGANMELDELSE: MEGET MERE END KJELD FRA OLSEN BANDEN

BOGANMELDELSE: MEGET MERE END KJELD FRA OLSEN BANDEN

333
0

“Meget mere end Kjeld fra Olsen Banden – en biografi om Poul Bundgaard” er den anden store, gennemarbejdede biografi fra Jacob Wendt Jensens hånd i løbet af en måned. Også denne er meget læseværdig.

* * * *

I begyndelsen af september udkom biografien om “Revykongen Aage Stentoft” – læs anmeldelsen her – og tidligere i denne uge udkom så “Meget mere end Kjeld fra Olsen Banden”, der er en omfattende biografi om skuespilleren Poul Bundgaard, som døde i juni 1998, for altså 24 år siden. Bundgaard ville 27. oktober være fyldt 100 år.

Begge bøger er skrevet af Jacob Wendt Jensen, og det mærker man. Metoden er den samme; Wendt Jensen har vendt hvert et blad i bøger, artikler og interviews om og med Poul Bundgaard. Har genset film, tv-udsendelser og stribevis af videomateriale. Og har interviewet en lang række mennesker, som kendte og arbejdede sammen med Poul Bundgard. Familie og venner, især hustruen Kirsten og børnene Steen, Helle og Peter, men også interessante overraskende kilder som for eksempel den unge sygeplejerske, der havde til opgave til tilse den aldrende og sygdomsplagede Bundgaard på filmsettet under optagelserne af hans sidste film, den fatale “Olsen Bandens Sidste Stik”.

Det er faktisk bogens sidste kapitler, som fremstår som de mest interessante, fordi der her kommer ting frem omkring optagelserne af denne film, som i hvert fald for mig er nyt.

Frem til de sidste kapitler lider bogen en smule under at Poul Bundgaards liv for det første var markant udramatisk, dels at det var overordentligt veldokumenteret mens han var i levende live. Var man fan af Poul Bundgaard, så kunne man læse alt om hans gøren og laden i aviser og ugeblade hele karrieren igennem, for Bundgaard var elsket af medierne og kærligheden var gengældt. Jeg var selv en del af underholdningsmedierne i en lang årrække på den tid og husker selv kun Poul Bundgaard som en ‘åben bog’, altid parat til at fortælle og lade sig fotografere. Man havde ikke indtryk af, at der blev holdt noget hemmeligt dengang. Hvis der gjorde, så afslører Jacob Wendt Jensens bog det heller ikke.

Poul Bundgaards livslange kamp med sceneskræk er således velbeskrevet gennem årene, så heller ikke her kan biografien for alvor føje nyt til historien og fortællingen om mennesket bag facaden.

Dermed ikke sagt at “Meget mere end Kjeld fra Olsen Banden” er en dårlig biografi – det er den på ingen måde. Den er både velskrevet, grundigt researchet og godt sat sammen. Jacob Wendt Jensen kan sit håndværk. Den er så afgjort anbefalelsesværdig hyggelæsning til en kold og mørk vinterweekend for alle, der elskede Olsen Banden-filmene og alle de andre ting, som Poul Bundgaard lavede – hans mange optrædender i ‘foreninger’ for eksempel. Og hvem gjorde ikke det?

Jeg tillader mig at afslutte denne anbefaling med en anekdote om Poul Bundgaard, som ikke er med i bogen. Faktisk omtales det blot meget kort at han i gennem en længere periode var hesteejer på Galopbanen i Klampenborg. Her havde han en overgang en hest med et ganske stort men uforløst potentiale, og historien vil vide, at Poul Bundgaard, der jo var en diger herre, på en løbsdag var henne i paddocken og her hviskede ind i øret på galophesten: Hvis ikke du vinder i dag – så rider jeg dig selv næste gang!

Det hjalp! Hesten vandt løbet.

—-

“Meget mere end Kjeld fra Olsen Banden – en biografi om Poul Bundgaard”. Af Jacob WEndt Jensen. 304 sider. 300 kr. udkom 26. september på Forlaget Format.