Forside Anmeldelser 2022 GERTRUD SVARER IGEN

GERTRUD SVARER IGEN

31
0

Shakespeares ‘Hamlet’ bliver vendt på hovedet og bliver til terapeutisk avantgarde-teater-i-teatret på Halmtorvet.

* * * *

Vi kender vist allesammen Shakespeares Hamlet og hans mor, Gertrud. Eller gør vi? 

På Husets Teater forsøger instruktør og teaterchef Liv Helm, at give os teatergængere et dybere indblik i karaktererne bag disse to berømte karakterer i verdensdramatikken – og ikke mindst et indblik i skuespillernes karakterarbejde undervejs i en produktion.

Forestillingen giver Gertrud den ‘stemme’ som hun ikke fik af Shakespeare, der fokuserede på Hamlet, og lader ham anklage og udskamme sin mor for det bedrag, der slog hans far ihjel og overlod tronen til kongens bror Claudius. Havde Gertrud i virkeligheden en god grund til at gøre som hun gjorde? Var det det bedste i situationen eller var hun ganske enkelt i sin gode ret til at gøre præcis som det passede hende uden at skulle underlægge sig patriarkatets magt? Var hun ikke bare i sin gode ret til at søge efter ægte kærlighed og god sex?

Det er en særdeles original idé, og “Gertrud svarer igen” er også en særdeles original forestilling. For at komme ind til kernen i Gertrud-karakteren, skaber Liv Helm nemlig en teater-i-teatret forestilling, der veksler mellem skuespillernes karakterarbejde og scener fra skuespillet. 

Christine Albeck Børge, der spiller Gertrud, er blevet bedt om at skrive dagbog under prøveforløbet og dagbogsnoterne indgår som en del af teksten. Hvilke tanker gør hun sig om skyld og skam? Og hvordan reagerer hun på stykkets patriarkale og mandsdominerede opbygning? Det her lorte-stykke, siger hun vist et sted undervejs, og det er jo ganske morsomt, især hvis vi køber den forudindprentede præmis om at “Hamlet” er verdens mest spillede og verdens ‘bedste skuespil’.

Der er dømt ‘åben prøve’ og ‘fri leg’, tillidsøvelser og terapi for åben scene, når skuespillerne kaster sig ud i noget af et eksperiment og giver sig selv 100 procent. Og det gør de virkelig. 

Jeg ved ikke om den glimrende og grænseløse skuespiller Patrick Bauricher har en klausul om nøgenhed i sine kontrakter, men jeg har snart ikke tal på hvor ofte jeg har set ham nøgen på en teaterscene, og her gør han det altså igen. Det er meget effektfuldt, men er det nu også nødvendigt. Og skal manden virkelig miste både tungen og pikken for at kvinden kan komme til orde? Er det det budskab man ønsker at sende? Jeg skal være ærlig; jeg er i tvivl.

Liv Helm tager Gertrud og Hamlet helt tilbage til ur-menneskets opståen som Adam og Eva, og åbner for den frit flydende fortolkning af magtfordeling og kønsroller. Hvad der i indledningen fremstår som en inspireret leg med teatret og dets virkemidler, med svar på tiltale til et fastlåst kønsrollemønster, ender som noget af et postulat, men undervejs er der både mange interessante betragtninger og morsomme sekvenser, hvor Christine Albeck Børge og Patrick Baurichter leger med sproget, replikdetaljer og giver forestillingen et markant fysisk udtryk. 

“Gertrud svarer igen” er en avantgarde terapeutisk teater-i-teatret forestilling, som er svær at blive klog på, men skuespillerne giver sig 100 procent til værket. Jeg er grundlæggende ret vild med ideen om at splitte “Hamlet” i atomer og skabe helt ny dramatik af stumperne. Desværre synes jeg ikke at det lykkes at fastholde det dramaturgiske greb om historien, og man er til sidst ikke konsekvente nok. Bliver der skabt det billede af verden som publikum kan spejle sig i, som det er instruktørens intention? Ikke for mig, og det er lidt af et paradoks, at det mest presserende spørgsmål man sidder tilbage med bagefter er om Adam og Eva virkelig gik i sorte underbukser?

—-

“Gertrud svarer igen”.

Tekst: Christine Albeck Børge, Patrick Baurichter & Liv Helm samt William Shakespeare i Edvard Lembckes og Niels Brunse oversættelse.

Instruktion: Liv Helm. Scenografi: Christian Friedländer. Tekstkonsulent: Nazila Kivi. Butohtræner og kropsarbejde: Yael Gaathon.

Medvirkende: Christine Albeck Børge og Patrick Baurichter.

Spiller på Husets Teater til 15. oktober.

Anmeldt 10. september (premiere).

Foto: Christian Friedländer.

Tidligere artikelMØRKT FORÅR
Næste artikelDEN SKALDEDE FRISØR

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her