Forside Anmeldelser 2022 PEJSESHOW 2022

PEJSESHOW 2022

381
0

Pejsegården i Brædstrup har fået nye producenter bag årets pejseshow, der går mere revyvejen end showvejen.

* * * *

Pejsegården i Brædstrup udenfor Horsens er et af landets mest ikoniske revyhoteller, som gennem årtier har lagt sal og scene til skiftende sensommershows. I mange år var det her at Østjysk Musikforsyning havde deres musikalsk-humoristiske hjemmebane med skiftende gæstesolister, senere har Mikkel Schrøder Uldal i snart mange år været garant for en revy på stedet i showformat med fokus på musikaliteten.

Nu er Schrøder flyttet til Svendborg og nye folk er rykket ind hos Jytte Nygaard på Pejsegården som producenter; den unge revymand Lucas Birch, den erfarne PR-kvinde Helle Hammer og deres partner Peter Schjødt. Deres første pejseshow går mere revyvejen end showvejen, og det er en påfaldende og ganske markant forandring i forhold til stedets tradition, at der i showets første akt blot er to musikalske numre ud over finale og åbning; bl.a. en ny – og ikke bedre – tekst på den gamle revyklassiker om ”Solitudevej”. Første akts finale er et elegant og ganske effektfuldt The Beatles-potpourri. Et nummer, der viser at der sagtens kunne satses mere musikalsk med et revyhold bestående af Sofie Stougaard, Joachim Knop og revydebutanten, den lokalt opvoksede Ulla Vejby, som har opnået status som folkekær tv-stjerne gennem den uopslidelige ”Badehotellet”.

Der kommer mere musik efter pausen, hvor netop Ulla Vejby leverer en frisk og ikke overdreven satirekritisk parodi på folkeforføreren Inger Støjberg med tekstlinjen ”Er I go’ ved Inger, er Inger go’ ved dig”. Nummeret er revyshowets bedste, men man træder ikke ligefrem den jyske politiker madonna hårdt over tæerne.

Revyens anden politikerparodi er endnu en rundgang med Pia Kjærsgaard og Morten Messerschmidt, portrætteret af Sofie Stougaard og Joachim Knop, årets klart mest gennemgående revyparodi, men her i en af de svagere udgaver.

Til gengæld er der både originalitet og snert over sketchen ”Enevælde” inden pausen, hvor Christian IV har beordret alle hekse slået ihjel, og får hjælp af Rabarber Bertelsen til at forklare den vrede befolkning, at der ikke var lovhjemmel til det. Sekunderet af den servilt underdanige hofnar Måge Jensen. Morsomt skrevet og udført.

Michel Castenholt har instrueret og han har en udsøgt sans for at få fart over feltet og en god evne til at lægge lagkagen sammen, så den tager sig bedst muligt ud. Han har taget et par numre med fra sommerens succesfulde Ganløse Revy, hvilket bestemt ikke gør noget, især ikke finalenummeret, der er en musikalsk hyldest til popskrædderen Keld Heick. Det er igen et nummer, der understreger, at man sagtens kunne have givet årets Pejseshow et mere udpræget showpræg frem for at gå revyvejen med mange talenumre; sketches, monologer og en lille håndfuld numre, som reelt set blot er en udvidet vittighed.

De nye producenter kommer lidt famlende fra start, og man må håbe at stampublikummet på Pejsegården, som jo er ganske stort, tager godt imod den nye stil, selvom det nok vil være en fordel på længere sigt at have større fokus på det musikalske og showprægede på netop denne adresse.

”Pejseshow 2022”.

Tekster og musik: Lucas Birch, Keld Haaning Ibsen, Jantzen & Aagaard, Sven Gyldmark, Michel Castenholt, Søren Anker Madsen/Jan Svarrer, Mickey Pless, Cille Kamhus, Lennon & McCartney, Lotte Chris Banch, Thomas Pakula, Sune Gylling Æbelø, Jess Ingerslev & Tom McEwan, Gershon Kingsley, Vase & Fuglsang, Otto Francker, Keld Heick m.fl.

Instruktion: Michel Castenholt. Koreograf: Helena Dong. Kostumer: Tina Grunwald. Kapelmester: Keld Haaning Ibsen.

Medvirkende: Ulla Vejby, Sofie Stougaard og Joachim Knop.

Producenter: Liive.dk ved Lucas Birch, Helle Hammer og Peter Schjødt.

Spiller på Pejsegården i Brædstrup til 12. november (fredage og lørdage).

PR-foto

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her