Forside Anmeldelser 2022 ELLERS MANGE TAK

ELLERS MANGE TAK

335
0

Jeanett Albeck er en outstanding performer, som leverer en mageløs solo-præstation på Østerbro Teaters Republique scene. Men materialet matcher ikke hendes sceniske talent.

* * * *

Dette bliver en ukarakteristisk kort anmeldelse af en længe imødeset og med spænding ventet forestilling. Siden Jeanett Albeck på søsterscenen, Revolver, for et par år siden sparkede røv i Suzanne Brøgger-forestillingen “Brøgger”, og stemplede ind som solo-performer med en præstation, der udløste den fornemme hæderspris Teaterpokalen i 2019, har man ventet i nærmest åndeløs spænding på et nyt solo-projekt fra hende.

Det blev så sat i søen, torsdag; et selvbiografisk solo-show med titlen “Ellers mange tak”, hvor Jeanett Albeck understøttes musikalsk af elektronika-musikeren GRO (Julie Møller Christiansen).

Jeanett Albeck understreger i løbet af det 90 minutter lange, visuelt dybt fascinerende og musikalsk intenst dunkende show, at hun er en outstanding performer. Jeg tænker lidt en dansk version af Lady Gaga. Hun er på mange måder for meget, hvilket showet også omhandler, men hun er simpelthen også for fed! Hun synger og spiller med en glødende indlevelse, hun danser, hun er selvudleverende sjov og hun indtager scenerummet med en overvældende autoritet. Hun er kort sagt – formidabelt dygtigt.

Desværre så er det materiale, hun optræder med slet ikke på samme niveau. Jo, sangene fungerer, de er smukke og bliver forhåbentlig udgivet på en eller anden platform, men det svæver i det uvisse, hvor hun vil hen med sin forestilling, sådan i en dramatisk kontekst.

Der er lidt power-feminisme, lidt selvindsigtsfuld diagnostisering og en grim fortælling om en Tinder-date, der endte i en drugrape. Der er en køn kærlighedserklæring til hendes søster. Men intet nyt under solen. Ikke noget der for alvor rykker eller rører. 

Der er seks stjerner til Jeanett Albecks performance – godt hjulpet af Julie Møller Christiansens dundrende lydunivers – og den formidable lyssætning, designet af Balder Nørskov, samt Kirsten Victoria Linds eventyrlige scenografi med hængende gopler, eller hvad pokker det er (men flot ser det ud), men bare to stjerner til opfindsomheden og indholdet i den talte tekst. Så ender jeg på fire stjerner, og en lille smule skuffelse over et lidt uforløst show.

“Ellers mange tak”. Tekst og musik af Jeanett Albeck.

Instruktion: Gunilla Lind. Scenograf & kostumedesigner: Kirsten Victoria Lind. Lysdesign: Balder Nørskov. 

Medvirkende: Jeanett Albeck og GRO aka Julie Møller Christiansen (musiker).

Spiller på Republique til 8. oktober.

Anmeldt 1. september (premiere).

Forestillingsfoto: Sara Galbiati.

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her