Forside Anmeldelser 2022 KØGE SOMMERREVY

KØGE SOMMERREVY

332
0

Køge har igen fået sin egen sommerrevy, men den holder slet ikke niveau. Anmeldelsen bringes i samarbejde med Ekstra Bladet.

* *

Det er tanken at Køge Sommerrevy skal være en årligt tilbagevendende tradition, men hvis niveauet i fremtiden ikke bliver bedre end i år – revyens første – så er det svært at forestille sig at det vil ske.

Revyen har ét nummer, der lykkes. Peter Andersen, som af de fleste vil være kendt for at have vundet det danske Melodi Grand Prix som og med ”Drama Queen”, leverer en glimrende parodi på Dronning Margrethe og serverer undervejs nogle rigtigt sjove jokes – ikke mindst om børnebørnene. Pludselig, tre numre inde i anden akt griner vi for første gang frit af hjertet, og et lille beskedent håb om forbedring sniger sig ind. Det bliver ved det.

På scenen kæmper de fire skuespillere en ulige kamp med et materiale, der slet ikke holder niveau. Den solide revymand, Kim Brandt, får en del ud af en vise om det barokke i at krig er blevet en form for nyhedsunderholdning, hvor vi hepper på det ene hold, som var det sport, uden at tænke på at mennesker dør. Resten af tiden kan man næsten se panikken i hans øjne, når han febrilsk forsøger at fremtvinge en reaktion på dårlige vittigheder og umulige sketches. Mette Ladekarl demonstrerer en vis teknisk dygtighed i en musikalsk avanceret sang om de stigende forbrugspriser, og stakkels Kirsten Siggaard ender med at skulle stå med en sang, der sætter hendes egen karriere i et verdenshistorisk perspektiv. Scenelederen Louise Vangkilde optræder i flere numre og det er lige før, at det er det mest originale og vellykkede i denne revy.

Instruktørparret Nicolaj Tarp og Claus Reenberg – der selv er ansvarlige for en del af teksterne – udstiller deres skuespillere på værste vis, ved at lade dem stå med et materiale, der for det mestes vedkommende ikke ville være en amatørrevy værdigt. Hysterisk overspil synes at være den eneste redningsvej; det virker stik modsat. Der er ikke skyggen af revygenrens ædleste disciplin; timing. Læg dertil dårlige parykker og mestendels uklædelige kostumer. Det er pinagtigt!

Det eneste, der for alvor spiller i Køge Sommerrevy er orkestret. Kapelmester Jan Overgaard, som tilmed er kommet med i sidste øjeblik, Carsten Milner Henriksen og Lars Fabiansen får Teaterbygningen til både at swinge og rocke. Der er en stjerne til dem, og en til Peter Andersens Dronning Margrethe. Og så må man bare håbe at niveauet hæves til næste sommer.

Køge Sommerrevy.

Tekst og musik af: Mads Strandgaard, Reenberg/Tarp, Søren Graversen, Wendt/Ting/Engholm, Mads Æbelø Nielsen, Kenneth Sichlau, Fie Alberte Damgaard-Lauritsen, Ralph Benatzky, Rasmus Lundgreen, Arthur Sullivan, Tine Juel, Rasmus Krogsgaard, Mette Ladekarl, Kim Brandt og diverse.

Instruktion: Nicolaj Tarp/Claus Reenberg. Scenografi: Jan Kongebro Hansen. Koreograf: Fie Alberte Damgaard-Lauritsen. Kostumer: Tina Grunwald/Amorin.

Medvirkende: Kirsten Siggaard, Mette Ladekarl, Kim Brandt, Peter Andersen og Louise Vangkilde. Kapelmester: Jan Overgaard.

Spiller i Teaterbygningen til 2. juli.

Anmeldt 8. juni (premiere).

Foto: Jeppe Bjørn.

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her