Forside Anmeldelser 2022 SHE LOVES YOU

SHE LOVES YOU

282
0

Adel forpligter, og når man har så gode sange som Lennon & McCartneys sangkatalog til rådighed, så er reslutatet i jukebox-musicalen “She Loves You” i Tivolis Koncertsal bare ikke godt nok.

* * * 

Kærlighed er bare kompliceret. Det gælder både den sprøde, ungdommelige kærlighed, det etablerede forhold og den livslange ’til døden os skiller’ kærlighed. Og bestemt også kærligheden mellem generationerne, til vores børn og den anden vej rundt til vores forældre.

Det er al den kærlighed “She Loves You” handler om, og det er den der skal favnes og gennem omkring 30 sange formuleres til en musical, der kalder på både smil, glæde og en sorgmodig tåre i øjenkrogen.

Mikkel Rønnow, kapelmester og musicalproducent, har i syv år drømt om at få mulighed for at sætte en musical op, baseret på sange af selveste John Lennon og Paul McCartney fra deres The Beatles-periode i årene 1963-70. Det er lykkes ham at få tilladelse til at benytte sangene i en historie om kærlighed fra 60’ernes hippie-tid til i dag. 

Rønnow og hans team har simpelthen fået lov at arbejde med en af populærmusikkens allerfineste sangskatte, og den slags forpligter. 

Desværre må man endnu engang konstatere, at begrebet ‘jukebox-musical’ bare er og bliver en dødsejler. “She Loves You” er ganske vist klasser bedre end “Elsk mig i nat”, der spiller samtidig på Frederiksberg, men i princippet lige så langt fra at komme i mål som en vellykket musical. Alene af den grund, at det musikalske materiale er så uendelig meget bedre og at forventningerne derfor er ulig meget højere. 

Engelske Thom Southerland har sammen med Jokum Rohde skrevet en drivende sentimental kærlighedshistorie, der kredser om forholdet mellem den fritænkende ældre hippie-mor, Anna, og hendes ambitiøse adoptiv-datter, Louise, og de to kvinders kærlighed til henholdsvis Peter-pot og til den jordnære sygeplejerske Sara. Oveni får vi sidehistorien om den højtelskede lillebror, Daniel, som ikke magter at leve op til al den kærlighed og de store forventninger hans forældre har til ham, og hans spirende forelskelse i den smukke, energiske Molly, som faktisk er kæreste med hans lede stymper af en gammel skolekammerat. Daniels eneste ven, i mangel af bedre, må man tro. It’s complicated,som det hedder på de sociale medier…

Louise og Sara er et sted i forholdet, hvor der skal tages et skridt videre – ægteskab og børn. Og den del går det skidt med. For yndlingssvigerdatteren Sara vil det mere end workaholicen Louise, og når forventningerne ikke er afstemt, så skal det jo gå galt. Oveni det så er mor Anna terminalt syg med en hjertelidelse, og nu er det pludselig hende, der gerne vil giftes med sin store kærlighed, Peter, sådan cirka 40 år efter at han friede til hende første gang i en hashkoger, og fik afslag.

Der er mange tråde der skal bindes, og når der også skal være plads til sangene, så bliver “She Loves You” en ganske lang, og ganske omstændelig affære. Problemet er først og fremmest, at grundhistorien slet ikke giver sangskatten et kvalificeret med- og modspil. Også her – som i tror jeg enhver jukebox-musical, jeg har set – synes de nogle gange ultrakorte spillescener blot at skulle lægge op til en ny sang, og det er faktisk ikke altid at sangteksten – som der IKKE er pillet ved – rent faktisk fuldt ud understøtter handlingsforløbet. 

Det svulstige melodrama om bristede forhold, sygdom og død tangerer til tider det patetiske, og så tager det forfatterparret en lille evighed at få rundet historien af, for bedst som man tænker at den formidable “Let it be” er en fornem slutsang, så forsætter handlingen et kvarter og tre sange længere.

Når alt dette – desværre mest negative – er skrevet, så skal det siges, at der bestemt også er meget at glædes over og nyde i forestillingen. Der synges for eksempel overvældende godt, og musikken er jo bare vidunderlig.

Maria Lucia Heiberg Rosenberg synger så englene må blive misundelige i rollen som modedesigneren Louise, og får i den grad kvalificeret vokalt modspil af Rikke Hvidbjerg som kæresten Sara. Det rykker, når de synger. Til gengæld savner spillet mellem dem noget glød, når de taler, og Rikke Hvidbjerg har for få udtryk at arbejde med. 

Birgitte Raaberg og Karsten Jansfort giver det ældre par en varm og kærlig sødme, og man tror faktisk på deres kærlighedshistore, og så er det unge par, Johanne Milland og Mikkel Hoé Knudsen, absolut søde og umådeligt godt syngende. Det samme gælder Emilie Groth Christensen og Kristoffer Sass som Anna og Peter som unge, mens birollerne står lidt mere spagt i billedet, fra Nicoline Siff Møllers kølige designer-bitch, over Oliver Lundqvists indædt lede kæreste/ven til Martin Lofts voldsomt karrikerede excentriker og Jeff Ace Schjerlunds næsten usynlige læge.

Om man er løbet tør for penge, eller ambitionsniveauet kun har handlet om det musikalske, er ikke til at sige, men scenografien med nogle rå lygtepæle i siderne og en bevægelig ring, der kan hæves og sænkes – og bliver det i ét uafladeligt væk aftenen igennem – er i hvert fald ikke på det niveau, som vi ellers er blevet vant til og vel nærmest forventer i dag. Ensemblet styrter og flyver rundt i skiftende tableauer og pukler hårdt for føden, men lidt for ofte uden at man for alvor forstår hvorfor. 

Så de fremragende sangstemmer, der yder sangskatten værdig respekt, ender med at blive det mest opløftende på en aften, som understreger, at ikke alene kærlighed er en svær størrelse at håndtere – det er jukebox-musical begrebet desværre også. 

Kærligheden vinder i “She Loves You”, men musicalen taber.

“She loves You”. af Thom Southerland og Jokum Rohde med supplerende dialog af Shaun McKenna. Sange og musik: John Lennon & Paul McCartney.

Instruktion: Thom Southerland. Koreografi: Karen Bruce. Scenografi & kostumedesign: Morgan Large. Musikalsk bearbejdelse & arrangement: Mikkel Rønnow. Kapelmester: Mikkel Rønnow.

Medvirkende: Maria Lucia Heiberg Rosenberg, Rikke Hvidbjerg, Birgitte Raaberg, Karsten Jansfort, Johanne Milland, Mikkel Hoé Knudsen, Emilie Groth Christensen, Kristoffer Sass, Oliver Lundqvist, Martin Loft, Nicoline Siff Møller og Jeff Ace Schjerlund. Ensemble: Christina Marie Skodborg, Christine Astrid Nielsen, Katrine Schmidt Nørgaard, Kirstine Emilie Moses-Jacobsen, Kirsty MacDonald, Nina Maria Schjødt Lybæk-Hansen, Nynne Holmen, Jaime Cox, Morten Lindemann Olsen, Rasmus Faartoft, Rasmus Grandt og Steffen Hulehøj Frederiksen. 17-mand stort orkester.

Producent: Nordic Musical Partners i samarbejde med Mikkel Rønnow Musicals og Sony Music.

Spiller i Tivolis Koncertsal til 24. april. Derefter i Musikhuset Aarhus fra 29. april til 21. maj.

Anmeldt 25. marts (verdenspremiere).

Foto: Søren Malmose

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her