Forside Anmeldelser 2020 LOLITA FOR ALTID

LOLITA FOR ALTID

378
0

Emma Sehested Høeg er fuldkommen vidunderlig som den splittede unge pige i “Lolita for altid” på Østerbro Teaters Revolver scene.

* * * * * 

Fra det øjeblik hun dukker op på scenen, som et skyggebillede bag de lyserøde draperier, intenst syngende og med erotisk vuggende hofter, suger Emma Sehested Høeg hele teaterrummet til sig. Med en nærmest magnetisk udstråling ejer hun hver eneste kvadratmeter, er i fuld kontrol over ikke bare sit eget, men også de 120 publikummers åndedræt.

Som den unge 2020-kvinde i “Lolita for altid” leverer den 26-årige skuespiller, sanger og musiker en sjældent set overbevisende præstation. En af den slags scenepræstationer, der trækker priser og statuetter som en hale efter sig. Hun er i indledningen koket indsmigrende, flirtende med ‘flot fyr, anden række’, higende efter anerkendelse; af sin sang, sit udseende, sit tøj – helt ærligt, I DØR, når I ser det tøj, jeg lige har købt! Det er overdådigt morsomt, leveret med en umiddelbar og legende scenisk overlegenhed. Hendes virtuose vægelsind er helt uimodståeligt, da hun opdager en fristende Othello lagkage, som hun insisterer på ikke at røre/ikke kan lade være med at holde fast ved – jeg spiser aldrig mere kage/man kan vel godt lige smage! 

“Lolita for altid” handler om en syg ungdomskultur, men uden at udstille den og uden at råbe til oprør. Forestillingen beskriver det dilemma, alt for mange unge piger står i og lever med; at de på den ene side kan eje ´hele verden’, hvis de lige drikker sig mod til og spiller på deres seksualitet, men samtidig også lever på en knivsæg, hvor selvbevistheden er papirstynd og skrøbelig.

Lige så vidunderligt koket og indladende lækker, Emma Sehested Høeg er i indledingen, ligeså rystende tragisk og dybt rørende er hun da glansbilledet krakellerer. Når den uskyldige flirt udvikler sig til kold og kærlighedsløs sex, og når hun mod slutningen konfronterer publikum direkte, som var vi den måske-kæreste, der lige har hældt hende ud med badevandet. 

“Lolita for altid” er skabt af kunstnerduoen How to Kill a Dog, der består af Emma Sehested Høeg selv og forestillingens instruktør, Jennifer Vedsted Christiansen, og fremstår som en musikalsk sceneperformance snarere end som traditionelt dramatisk teater. Scenografien, der er lige så candy-floss køn som vores Lolita, og bliver stadigt mere rodet, som en afspejling af pigens sind, og er lavet af Petruska Miehe-Renard, og musikken – som Emma Sehested Høeg også selv har komponeret – spilles af Viktor Dahl, som også får lov at agere enhjørning og kagemand.

Det var på en almindelig aften midt i ugen en fornøjelse at opleve hvordan et fortrinsvist ungt og overvejende kvindeligt publikum i den grad blev tryllebundet fra start til slut af en af de mest magiske scenepræstationer i meget lang tid. Og hvordan det helt spontant forløste begejstringen med flere minutters velfortjent stående applaus.

“Lolita for altid”. Af How to Kill a Dog (Emma Sehested Høeg og Jennifer Vedsted Christiansen).

Instruktion: Jennifer Vedsted Christiansen. Scenografi, kostumer & grafik: Petruska Miehe-Renard. Lysdesign: Balder Vairagi Nørskov. Lyddesign: Viktor Dahl. Komponist: Emma Sehested Høeg.

Medvirkende: Emma Sehested Høeg og Viktor Dahl.

Spiller på Østerbro Teater/Revolver indtil 21. november.

Anmeldt 5. november.

Foto: Sara Galbiati.

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her