Covid-19 har tvunget afgangseleverne på Den Danske Scenekunstskole i Aarhus til at tænke meget anderledes i deres afgangsforestilling. Den kan nu opleves som håndholdt dogme teater online live.
Der gives ikke stjerner til denne forestilling
I aftes var der premiere på årets afgangsforestilling for eleverne på Den Danske Scenekunstskole i Aarhus; et stykke om unge og ungdom, skrevet til lejligheden af dramatikeren Nanna Cecile Bang, instrueret af Tue Biering.
Det blev ikke som man havde troet og ventet, for der kom en COVID-19 pandemi ind over, og lagde teatrene øde. Derfor stor cadeau for holdet, for at tænke ud af boksen og flytte scenerummet hjem i de private hjem, og ud i cyberspace. Forestillingen opføres live online, og det er bestemt et interessant og vanskeligt eksperiment.
“Alt er umuligt” hedder forestillingen, men opførelsen modsiger titlen, for med snilde, kreativitet og vilje kommer man langt, og alt viser sig modsat at være muligt, for dem, der tør og vil det.
Det vil de unge mennesker, som nu er klar til at springe ud i et usikkert liv som scenekunstnere. Vi så fem unge mennesker – den ældste 30 år gammel – kaste sig ud i en næsten umulig opgave med stor entusiasme og med åbenlyse evner og talent for at ville kunsten.
Opgaven er ikke let, og den lykkedes faktisk heller ikke specielt godt. Ikke fordi de fem skuespillere Magnus Juhl Andresen, Clara Josephine Manley, Patrick Alexander Hansen, Anne Laybourn og Lasse Steen Jensen ikke kan levere, men fordi det håndholdte dogme koncept i hvert fald gjorde det vanskeligt for mig – en overvejende analog 57-årig – at bevare fokus på fortællingen om unge og ungdomsliv her og nu, fortalt i monologform på fem flimrende skærme, hvor der det meste af tiden sker noget på alle skærmbilleder samtidig. Nanna Cecilie Bangs tekst havde utvivlsomt stået klarere og stærkere i et intimt scenerum, og havde også givet skuespillere bedre muligheder for at udtrykke desperationen, usikkerheden og angsten for fremtiden og det helt aktuelle nu, som er essensen af stykket.
Stærkest står en scene hvor den ene af stykkets piger, Anne Laybourn, havner hjemme i en klam kælder sammen med byens score-Kaj, og mest har lyst til at sige nej til den kolde, kærlighedsløse sex, men ikke tør gøre det. Voldtægt er det måske ikke, men det er i hvert fald sex uden samtykke, og et overgreb.
Afgangsforestillingen skal gerne vise nogle særlige talenter hos eleverne, og Lasse Steen Jensen er gruppens musiker, Clara Josephine Manley, den, der måske har den bedste sangstemme. Men her svigter formen dem desværre, fordi dårlig lyd og usle optageforhold ikke går meget godt for slutproduktet. Forestillingen får dog alligevel, trods alt, vist sider af de unge mennesker, der skal bære dem trygt videre ud i branchen, og det er i hvert fald ikke kreativiteten, modet og engagementet der mangler.
“Alt er umuligt” foregår i realtid, live på nettet. Der ‘spilles’ igen fra mandag til fredag, kl. 20 på platformen www.alterumuligt.com, og det er ikke nødvendigt at købe billet eller adgang om man vil. I aftes var der flere end 1300 aktive i et tilhørende chatforum, og blandt de unge, for hvem internettet, computerskærmen og denne form for onlineliv ikke er så fremmed som det er for mig, virker det til at både stykke, form og indhold gik renere ind end det gjorde hos mig, der elsker at sidde i et fysisk rum sammen med skuespillerne og det øvrige publikum.
På den anden side. Med de afstandskrav teatrene lige nu er underlagt, fungerer en online kyssescene fra hver sin ende af byen måske næsten bedre, end hvis de unge havde stået på samme scene med to meter afstand…
“Alt er umuligt”. Afgangsforestilling.
Af Nanna Cecilie Bang.
Instruktion: Tue Biering.
Medvirkende: Clara Josephine Manley, Anne Laybourn, Magnus Juhl Andersen, Patrick Alexander Hansen og Lasse Steen Jensen. OBS! Mathilde Fock Arcel skulle have medvirket, men måtte melde fra på grund af en let hjernerystelse. Afgangselever fra Den Danske Scenekunstskole Aarhus.
Set 23. maj hjemme fra stuen i Tikøb. Kan ses live online fra 25-30. maj kl. 20 på www.alterumuligt.com.
Foto: PR-foto, Aarhus Teater.