Forside Anmeldelser 2024 JYTTE FRA MARKETING ER DESVÆRRE GÅET FOR I DAG

JYTTE FRA MARKETING ER DESVÆRRE GÅET FOR I DAG

130
0

Dramatiseringen af Morten Münsters business-bestseller var en stor succes på Nørrebro Teater, og også Folketeatrets turnéudgave er vellykket, charmerende og sjov.

* * * *

Why – is your purpose!

Virksomhedskonsulenten fra helvede messer ordene som en vækkelsesprædikant, mens den svage leder og hans entourage af medarbejdere og medløbere nikker uforstående, men indforstået, til kickoff på Comwell Kolding. Når man nu har ofret en halv eller hel million på at få en eller anden smart ass til at holde peptalk, må man jo hellere tro på det vrøvl han siger.

For præcis to år siden havde Nørrebro Teater urpremiere på Anastacia Nørlunds dramatisering af bogen ”Jytte fra marketing er desværre gået for i dag”, skrevet Morten Münster, som er ekspert indenfor adfærdsdesign og forfatter til flere bøger, som er blevet bestsellers blandt erhvervslivets wannabees.

Münster er en sand floskelekvilibrist, og forestillingen på Nørrebro blev særdeles morsom, om end den virkede en anelse ujævn i sin form, der vel næsten kan kaldes for et revyspex med en fortløbende handling, brudt af løsrevne sketches og indlagte, iørefaldende sange. I efteråret blev forestillingen genopsat på Nørrebro Teater, nu med Joy-Maria Frederiksen som instruktør (dog efter Nørlunds fastlagte koncept), og hendes lette hånd på materialet fik faktisk forestillingen til at flyve lidt friere end originalen, selvom det på nær én skuespiller var det samme hold, der var på scenen. Det er også Joy-Maria Frederiksen, der har instrueret Folketeatrets turnéudgave (stadig i Nørlunds stramme regi), som nu drager rundt til landets teaterforeninger, men nu med et helt nyt skuespillerhold.

Rikke Buch Bendtsen, Troels Malling, Niels Skovgaard Andersen, Mathilde Lundberg og Albert Stein Ankerstjerne er det nye hold, og de leverer løjerne med både skøn, skæv komik, et akavet lune og en varme, der smitter ned i salen, og gør karaktererne ganske elskelige selvom de i virkeligheden er brandirriterende.

Især Mathilde Lundbergs kærlighedssøgende Jytte fra marketing, og Troels Mallings forfjamskede old school leder i øjenhøjde fremstår som små menneskelige oaser i en ørken af smarte buzzwords om coorporate design og virksomheds-DNA, og når Rikke Buch Bendtsen med jævne mellemrum træder ud af karakteren og holder små foredrag om hvorfor det moderne menneske er dømt til at mislykkes, krystalliseres komikken til noget mere end blot et sjov og musikalsk floskelshow.

Albert Stein Ankerstjerne og Niels Skovgaard Andersens bud på badminton-spillende machomænd, der ikke har meget til overs for kvindesport, bliver netop et udtryk for den selvovervurdering, der nok en dag ender med at blive menneskehedens endeligt – engang langt ude i fremtiden, forhåbentlig.

Scenarierne i forestillingen er alle uhyre letgenkendelige; både når kopimaskinen går i udu, når Jytte møder sit kontorcrush på unisex toilettet, og får et julefrokostknald samme sted af den gifte Bjarne fra regnskab. Når trangen efter kontorkage er uovervindelig, når chefen skal forklare virksomhedens fejlslagne strategi totalt blottet for selverkendelse eller når et Teams-møde over nettet både fryser og hakker i lyden. Indimellem træder vi ud af kontormiljøet og møder hårde hvidevare-sælgere på opsalg-mersalgs drugs med kunden i centrum, eller tager med på drømmen om en ferie i Thailand, for slet ikke at tale om kampen for at få rejsekortstanderen til at fungere.

Også i turnéudgaven er ”Jytte fra marketing er desværre gået for i dag” en både sjov og charmerende forestilling, og den vil uden tvivl henrykke publikum ude i landet, som den henrykkede publikum på Nørrebro Teater, og ved pressevisningen på Bellahøj i København, hvor min unge ledsager og jeg kluklo af de skræmmende virkelighedstro scenarier fra en verden, som vi alle på en eller anden måde kan nikke genkendende til, eller måske ryste lidt på hovedet af.

”Jytte fra marketing er desværre gået for i dag”. Baseret på Morten Münsters bog af samme navn. Dramatiseret af Anastacia Nørlund. Sange: Anastacia Nørlund og Markus Artved.

Instruktion: Joy-Maria Frederiksen efter Anastacia Nørlunds original koncept. Scenografi: Julian Toldam Juhlin ved Kirsten Brink. Lyddesign og musik: Markus Artved. Lys-og videodesign: Jim Falk. Koreografi: Christel Stjernebjerg og Amalie Stitz.

Medvirkende: Rikke Buch Bendtsen, Troels Malling, Niels Skovgaard Andersen, Mathilde Lundberg og Albert Stein Ankerstjerne.

Spiller på turné frem til 16. maj. Se turnéplanen på www.folketeatret.dk.

Anmeldt 5. marts (pressepremiere) i Grøndal Multicenter.

Foto: Gudmund Thai.

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her