Forside Anmeldelser 2024 GRINDSTED REVYEN 2024

GRINDSTED REVYEN 2024

392
0
Foto: René Lind Gammelmark

Grindsted revyen årgang 2.0 leverer en godkendt revy med kvikt tempo, men med plads til forbedring.

* * *

Grindsted Revyen er en af landets yngste, og årets revy i byens kino og kulturhus er således den svære toer ovenpå en anstændig start sidste vinter. Revyen har fået kærkommen støtte fra Billund Kommunes branding-pulje, så man kan lave revy i de næste tre år, og det er dejligt med positiv kommunal opbakning til revyens ildsjæle, John Skou og Birgitte Antonius, der vil det så meget, og lægger masser af energi, kræfter og penge i at få Grindsted permanent placeret på det professionelle, danske revykort.

Debuten sidste år var en positiv overraskelse, ikke mindst fordi entusiasmen både på scenen og blandt de mange frivillige hjælpere skabte en unik stemning, og fra i år har revydirektørerne alliereret sig med den unge, men dog allerede erfarne revymand, Lukas Birch, i en rolle som muligvis kan skifte fra år til år, men som i år betyder at Birch både er instruktør, skuespiller og har leveret en stor del af tekstmaterialet, hvoraf det meste har været benyttet i andre sammenhænge. Det sidste forhindrer dog ikke, at både det kommende kongepar og nedsmeltningen i Nye Borgerlige når at få et par ord med på vejen. Frisk nok!

Lukas Birch har lokket Anne Karin Broberg med til Grindsted, og hun er altid en gevinst for en revy uanset hvor hun optræder, således også her. Hun er meget morsom som den tørreste kiks af en festarrangør, med de mest åndede slogans, skrevet af Carl-Erik Sørensen, kær i visen om moderen, der oplever sin datter vokse op og blive stor, og generelt er der bare energi og ramasjang i hende. Birch selv kan man sagtens nævne som dansk revys fremtid, selvom han sin unge alder til trods har en påfaldende traditionsbåren tilgang til genren. Han får skabt en håndfuld fine, sjove og finurlige karakterer, uanset om det er som indvandrer-ung til indfødsretsprøve, som astmatisk korsanger eller kværulantisk ægtemand.

En anden som sagtens kan blive en del af revygenrens fremtid, er Daniel Lassen, der debuterede som professionel revykunstner i Grindsted sidste år og som til sommer får chancen i Ganløse Revyen. Han er næsten lige så ung som Birch, og næsten endnu mere traditionsbunden. Der er talent at bygge på, men han skal være varsom med manererne – nogle gange må man bare gerne være sjove Daniel på 25, uden at skære grimasser og prøve at lyde som lydsporet til en dansk folkekomedie fra 1950’erne.

Lidt samme udfordring har Birgitte Antonius. Hellere for lidt end for meget. Hun bevæger sig i den rigtige retning i forhold til i fjor, men det er bedst, når hun bogstaveligt talt kan læne sig op ad Anne-Karins bundsolide rutine og erfaring. Hverken hun eller Lassen er for eksempel ganske enkelt ikke dygtige nok endnu til at spille talentløse dansktop-sangere eller tonedøve korsangere, så man aldrig er i tvivl om at det er noget de spiller….

Der er endnu et stykke vej, hvis Grindsted Revyen skal op og måle sig med det bedre gennemsnit af landets professionelle revyer, men der er bestemt potentiale i revyen, og underholdningsværdien er ganske høj. Tempoet er kvikt, scenografien har fået en betydelig opgradering, og musikalsk swinger det fint med den velklingende revytrio under ledelse af Brian Svendsen, også selvom det vel reelt kun er Anne Karin der kan synge, så det rusker. Hun løfter således et sømandspotpourri med et lidt søgt udgangspunkt i at Otto Brandenburg ville fylde 90 år i år (halløj, vi er i 2024!).

Det er svært at tildele stjerner, for Grindsted Revyen 2024 er en lille smule bedre end Grindsted Revyen 2023, som jeg gav fire flinke stjerner, men ambitionsniveauet og forventningerne er også blevet højere, og barren må således også hæves. Derfor ’kun’ tre stjerner i år, for der er plads til forbedring. Alle skridt fremad er dog positive, og det går den rigtige vej. Man må håbe at revyen også finder et lokalt publikum, der møder talstærkt frem og bakker op, for uden publikum ingen revy. Og det vil være synd, når der nu lægges så meget hjerteblod i det.

—-

Grindsted Revyen 2024. Tekst og musik: Lukas Birch, Keld Haaning Ibsen, Michel Castenholt, Vase & Fuglsang, Morten Wedendahl, Charli Busk, Daniel Lassen, Thomas Pakula, Nanna Laurikkes, Ulla Jessen, Kai Mortensen, Pippi O’Hara, Bjarke Atterdag, Gershon Kingsley, Carl-Erik Sørensen m.fl.

Instruktion: Lukas Birch. Scenografi: Lucas Birch og Anders Kruse. Koreograf: Kristina Mølgaard. Kapelmester: Brian Svendsen.

Medvirkende: Anne-Karin Broberg, Birgitte Antonius, Daniel Lassen og Lucas Birch.

Spiller i Grindsted Kino og Kulturhus til 21. januar.

Anmeldt 11. januar (premiere).

Foto: René Lind Gammelmark, Netavisen Grindsted.

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her