PETER PAN

0

Eventyrteatrets version af klassikeren ”Peter Pan” henrykker både børn og voksne – igen.

* * * *

I 32 år har Eventyrteatret henrykket både børn og voksne, med deres fantasifulde, musikalske og visuelt fornemme forestillinger, som siden 2000 har spillet i Glassalen i Tivoli i efterårsferien.

Årets forestilling er en gendigtning af J.M. Barries klassiske historie om Peter Pan, drengen der ikke vil være voksen, og som lever i fantasiverdenen på Ønskeøen, hvor han bekæmper den onde pirat, Kaptajn Klo.

Heller ikke i år skuffer Eventyrteatrets talentfulde børn og unge, som igen-igen leverer et topprofessionelt show, der ikke for ingenting år efter år bliver kåret som byens bedste børneteateroplevelse.

Skuespilleren Bo Skødebjerg har i år både skrevet og instrueret forestillingen, som har fået ny glimrende musik af Stuart Goodstein, og han har holdt sig mere loyalt til forlægget end man normalt oplever på Eventyrteatret. For historien er den samme som Barries. Det handler om at ønske ikke at blive voksen, og ønske at forblive barn for evigt i eventyrets og fantasiens forunderlige verden. Skødebjerg lader som Barrie Peter Pan hente Wendy og hendes to yngre brødre til Ønskeøen i Wendys drøm, men her har han den plan med det, at Wendy skal være ’mor’ for De Glemte Børn, og mødet med voksenlivets barske hverdag med tøjvask og madlavning, og en spirende forelskelse i Peter Pan, er slet ikke hvad Wendy drømmer om. En fin pointe om nutidens ’voksne børn’ med ansvar i hverdagen for langt mere end rimeligt er.

Undertegnede tilhører jo ikke længere målgruppen for børneteater, og mine egne børn, som i mere end 20 år har været trofaste publikummer til Eventyrteatret, og elsker det, har efterhånden også nået en alder, hvor de på papiret er ’for gamle’, så i år lånte jeg 11-årige Mikkel som ledsager og han var begejstret:

Det er meget underholdende, kostumerne og lyset er superflot og de er bare rigtigt dygtige, lyder hans vurdering af sit første møde med Eventyrteatret. Han vil til enhver tid anbefale forestillingen til sine skolekammerater – i hvert fald nogle af dem, som han sagde, da vi glade og opstemte forlod Tivoli.

Som altid er Eventyrteatrets forestillinger et overflødighedshorn af flotte kostumer og uendeligt mange medvirkende. Man kan anfægte at scenerne i årets forestilling ikke flyder helt så frit over Glassalens scene, som man tidligere har oplevet det, og at scenografien slet ikke har tidligere opsætningers fantasifuldhed over sig. Til gengæld er Peter Clausens lyssætning vellykket, og får blandt andet den indledende ’flyvescene’ til at fungere, selvom ingen for alvor flyver.

Normalt fremhæver jeg ingen af Eventyrteatrets dygtige børn og unge, men i år bør man gøre en lille undtagelse, for både Katherina Kapsh, som en dejligt ond, kvindelig Kaptajn Klo, og i særdeleshed Freja Larsens charmerende og velsyngende Wendy, bærer meget af forestillingen. Og måske savner man en lille über nuttet fe eller populus, som Eventyrteatret ellers traditionelt er leveringsdygtig i.

”Peter Pan” er på alle måder glimrende underholdning, der henrykker både børn og voksne, og bør stå højt på listen over ting man skal opleve i efterårsferien.

—–

”Peter Pan” af Bo Skødebjerg, frit efter J.M. Barrie. Musik: Stuart Goodstein.

Instruktion: Bo Skødebjerg. Koreografi: Tara Toya. Kostumer: Christine Brinkner.

Medvirkende: Børn og unge fra Eventyrteatrets teaterskole.

Spiller i Glassalen, Tivoli til 22. oktober.

Anmeldt 7. oktober (Premiere).

Foto: Ole Mortensen, Tilsted Kommunikation.

Ingen kommentarer

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her

Exit mobile version