Tordnende veloplagt sommersjov under åben himmel i Holbæk Museums gård.
* * * * *
Friluftsteater kan være en udfordrende affære i denne sommer, hvor regn, blæst og torden synes at være reglen snarere end undtagelsen. Men trods truende skyer og udsigten til en byge eller to, så må man ikke snyde sig selv for en tur til Holbæk Museums gård og Sjællands Teaters efterhånden traditionsrige sommerunderholdning.
For årets forestilling ”Dracula og det store blodbank-gebyr” er tordnende veloplagt, og grinene kommer mere i kaskader end i spredte byger.
Det er Rasmus Krogsgaard, der har skrevet løjerne i år, og selvom han ganske nøje følger teatrets tradition for at blande en velkendt litterær klassiker med aktuel samfundssatire og det ren og skære gak, så synes teksten at være en klædelig opgradering i forhold til tidligere, hvor lige lovlig meget afhang af de medvirkendes evne til at pjatte latteren hjem. Krogsgaard får faktisk fortalt en historie, som i nogenlunde rene træk følger Bram Stokers forlæg. Han får faktisk skrevet karakterer, som ikke kun er karikaturer, og så er han først og fremmest skarp i satiren, som kun de bedste af de bedste revyforfattere er det.
Instruktøren Joy-Maria Frederiksen har grebet det glimrende forlæg, og sat det hele sammen så de to timer flyver afsted, båret på glade grin, og man nærmest ikke mærker aftenkulden komme snigende ind på én (husk, en ekstra varm trøje eller en ulden plaid). Scenografen Kirsten Brink er fast inventar ved forestillingerne i Holbæk, som hun f.eks. også er det i Crazy Christmas Cabaret, og denne gang synes hendes kreative ideer til sceneskift, og de utallige kostumer også endnu bedre gennemtænkt. Op af gulvet dukker et skib, der fragter Dracula til London, og en hidsig jagt med hestevogn og en ridende Abraham van Helse (jo, Helse, ikke Helsing), bliver aftenens absolutte højdepunkt, sat i musik af den allestedsnærværende pianist og lydeffektmagiker Lars Fjeldmose, som også i år synes endnu mere veloplagt end tidligere.
Rasmus Krogsgaard lader Dracula være direktør for en ond blodbank i sagnlandet Transaktionien, der suger alle penge ud af folket med grusomme gebyrer. Han spilles med herlig patos og forlorne tænder af Brian Kristensen, som også tager sig af Lucys meget engelske overklassefar, med stiff upper lip, og total mangel på empati. Christian Damsgaard er både den næsten pålidelige ejendomsmægler Jonatan Harker, og forestillingens lettere distræte helt, van Helse – detektiv, veganer og hvidløgsentusiast – og får også skabt en lille komisk perle, som overtræt natlæge med effektiv vidunderkur mod blodmangel; to panodiler og en god nats søvn.
Pernille Schrøder er ganske uforlignelig som både Lucys selvoptagede mor, og i alle mulige små karakterer, men allerbedst sammen med Maria La Cour som stuepigerne Tanja og Gerda – tænk ’stupid’ når du siger ’stu’pi’’ og du har fanget deres åndsevner – men de er undskyldt, de er fra Orø! Således fastholder Krogsgaard og Joy-Maria Frederiksen stedets tilbagevendende traditioner.
Maria La Cour viser et udpræget komisk talent som den unge Lucy, der er influencer og suger likes til sig fra publikum, og som syngende telegram, og i det hele taget er årets sommerkomedie særdeles velspillet. Også af de seks unge mennesker fra Holbæk Drama College og en enkelt frivillig, der giver fylde til et hav af roller, fra zombies over søfolk til vejtræer og kæmpemæssige hvidløg!
Der synes ikke at være det emne, som ikke bliver vendt, udover bankernes gebyrer, klimakrisen, veganerne, LBTQ+ og Sofie Carsten Nielsen, det stakkels menneske, der må lægge ryg til lidt af hvert, og det gøres både elegant, musikalsk og meget, meget morsomt.
Så det er bare om at trodse de måske lidt dystre vejrudsigter og lægge vejen omkring Holbæk og byens museums charmerende gård og få et af sommerens sidste, men også bedste grin.
—-
”Dracula og det store blodbank-gebyr” af Rasmus Krogsgaard (meget frit efter Bram Stoker).
Instruktion: Joy-Maria Frederiksen. Scenografi og kostumer: Kirsten Brink. Komponist og kapelmester: Lars Fjeldmose.
Medvirkende: Pernille Schrøder, Maria La Cour, Christian Damsgaard og Brian Kristensen. Ensemble: Nanna Langtved, Clara Friis Scheby, Agnes Leonora Roslev, Fiona O’Leary, Kristoffer Robdrup, Lærke Bendix og Mathilde Reeh.
Produceret af Sjællands Teater.
Spiller i Holbæk Museums gård til 3. september.
Anmeldt 9. august (premiere).
Foto: Mie Neel.