Forside Anmeldelser 2023 ESBJERG REVYEN

ESBJERG REVYEN

745
0

Esbjergs revy er flyttet fra sensommer til vinter, og årets revy er den bedste Esbjerg-revy i revyens seneste æra.

* * * * *

Er vinterperioden virkelig blevet højsæson for revyer? Den muntert-satiriske og ærkedanske underholdningsgenre har ellers været uløseligt forbundet med sommer, sol og varme, men allerede i år har tre vinterrevyer lyst op på den ellers så mørke vinterhimmel, og revyen i Esbjerg er den hidtil bedste af dem.

Revyens ukuelige chef, Hanne Bjørnskov, har flyttet den sydvestjyske traditionsrevy fra sensommerens lune aftener, til den råkolde februar måned om hvilken man siger at det eneste positive ved den er at den er kort. Nu kan Esbjergs revypublikum så også glæde sig over muligheden for at få et godt grin i en mørk tid, og gode grin fremkalder årets revy mange af.

For 2023-udgaven er den bedste Esbjerg Revy i revyens seneste æra, siden skiftet fra Tobakken til Musikhuset, og formentlig også en god del år længere tilbage.

18 numre, fordelt på to kvikke akter á lige omkring 50 minutter, glider smidigt og elegant over scenen i Trine Gadebergs gennemført vellykkede instruktion, der giver revyen tempo og timing, får det bedste frem i solisterne, og præsenterer en palette af numre, der har lidt af det hele; det klassiske, det skæve, det anarkistiske og politisk ukorrekte, det musikalske og det morsomme. Nej, ikke lidt af det morsomme, meget af det. Esbjerg Revyen 2023 er meget, meget sjov.

Skulle man savne bare én ting, så er det den lille tænkepause. Det underfundige og tænksomme nummer, der lige får os til at vende blikket indad for en stund og mærke efter i maven, men ok. Det er ligesom til jul, man kan ikke få alt.

Trine Gadeberg fører selv an på scenen. Dels med sin knuselskelige Pelle-figur, som stadig siger de forfærdeligste sandheder på en helt afvæbnende barnlig facon, men som måske ikke har samme sprødhed som i starten. Til gengæld har hun raffineret sin dansktopsangerinde Ingerlise, der vist aldrig har været bedre timet og sjovere leveret, nu tilsat en ubetalelig vibrato. Det er pivfalsk og skideskægt.

Gordon Kennedy er fortryllende som skøjteprinsesse i Disneys ”Beauty and the Beast”, og som oversmart floskelkonsulent i en herlig sketch med lokalt islæt om branding af Esbjerg som kultur- og oplevelsesby. Her får Jan Svarrer også alt ud af sin udvalgsformandsfigur, mens Trine Gadeberg agerer brokkeborger fra helvede tilsat Kasper Gattrups fjollede fødselar.

Alle solister får lov at shine med det de er bedst til; Kasper Gattrup som musikalsk impro-komiker, Jan Svarrer med et par finurlige solonumre om dels fortids-, nutid- og fremtids-Jan og et vanvittigt nummer om dyrs hverdagsproblemer, og Gordon Kennedy kan sine parodier på fingerspidserne; her bl.a. Søren Ryge, Jørgen Leth og håndboldlandsholdets sortsnakkende landstræner.

Woke-generationen får noget at forarges over når hele holdet synger snart forbudte sange som ”Din mund siger nej-nej, men dine øjne siger ja”, ”Touch my tra-la-la”, ”When I kissed the teacher” og ”Giftes med farmand”, og der er skægge hips til alt fra finkultur, over affaldssortering til et nedlukket udkantsdanmark.

Peter Bom pakker det hele ind musikalsk med hjælp af diverse samplinger, mens Jens Frausing har skabt en enkel og smuk scenografi, og tilmed også har lavet koreografi samt hjulpet til med instruktionen.

Man bør ikke snyde sig selv for den aldeles velsmagende og ypperligt veltilberedte tre-retters menu som Musikhusets restaurant tilbyder inden forestillingen, og således ender Esbjerg Revyen i vinterklæder som en særdeles anbefalelsesværdig kur mod almindelig tristesse og vintertungsind. Jeg skrev om den ligeledes meget vellykkede Vinterrevy i Nykøbing Falster, at byens læger burde kunne udskrive revybilletter på recept. Det samme gælder i Esbjerg, hvor man med god ret kan være stolte af sin revy.

—-

”Esbjerg Revyen”.

Tekster og musik: Jan Svarrer, Peter Bom, Vase & Fuglsang, Rasmus Søndergaard & Lars Bisgaard, Bent Fabricius-Bjerre, Gordon Kennedy, Ebbe Ravn, Trine Gadeberg, Kasper Le Fevre, Howard Ashman, Alan Menken, Kasper Gattrup, Leif Fabricius og diverse.

Instruktion: Trine Gadeberg. Scenografi, koreografi og assisterende instruktion: Jens Frausing. Lysdesign: Niclas Eriksen Poulsen. Kapelmester og arrangement: Peter Bom.

Medvirkende: Trine Gadeberg, Gordon Kennedy, Kasper Gattrup og Jan Svarrer.

Spiller i Musikhuset Esbjerg til 22. februar.

Anmeldt 1. februar (premiere)

Foto: Red Star

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her