Forside Anmeldelser 2022 COME FROM AWAY

COME FROM AWAY

322
0

Den canadiske “Come from Away” er den bedste ensemble-musical man har set i adskillige år. Forestillingen er en triumf for det ‘nye’ Fredericia Musicalteater og placerer igen garnisonbyen øverst i det danske musical-hierarki.

* * * * * 

Der er næppe mange, der nogensinde har hørt om den canadiske musical “Come from Away”, som fredag havde premiere på det gendannede ‘nye’ Fredericia Musicalteater. Det bør dog ikke afholde publikum fra at løbe storm mod billetlugen, for her er tale om en sand perle af en musical. 

En vidunderlig ensemble-forestilling, der handler om noget så jordnært som helt almindelige mennesker, der er havnet i en helt usædvanlig situation.

I den lille by Gander på den canadiske ø New Foundland ligger hvad der engang var en af Nordamerikas største lufthavne, fra dengang det var nødvendigt at mellemlande for at tanke inden man fløj over Atlanten. Lokalbefolkningen lever et roligt liv i harmoni med hinanden og naturen, og den eneste lille kurre på tråden, er en tvist mellem de lokale skolebuschauffører og borgmesteren, der betyder at chaufførerne strejker. Den 11. september 2001 forandres hverdagen fuldkommen for lokalsamfundets små 10.000 indbyggere da ikke færre end 38 fly omdirigeres til at nødlande i byens lufthavn, da luftrummet over USA lukkes ned som følge af terrorhandlingerne mod World Trade Center og Pentagon. 7.000 mennesker fra hele verden strander i Gander, og i løbet af de næste fem dage, oplever de et lokalsamfund, der beredvilligt og uegennyttigt åbner deres hjem for de fremmede. 

“Come from Away” følger både de lokale og de fremmede, og fortæller en stribe pudsige, sjove, skæve og dybt rørende historier, som dybest set alle handler om det bedste i mennesket.

Uanset etnicitet, religion, køn eller seksuel orientering bliver alle mødt med kærlighed og medmenneskelighed. Fra den muslimske køkkenchef, som alle i begyndelsen ser skævt til af frygt, til homo-parret, der i Gander møder en tolerance, de aldrig har oplevet magen til, og til den kejtede romance mellem to ensomme voksne mennesker, der bringes sammen af skæbnen.

I en tid som denne, hvor verden står i brand få tusinde kilometer væk fra hvor vi bor, tænker man uvægerligt om noget lignende kunne ske herhjemme; ville vi i et lille dansk lokalsamfund på samme måde åbne vore hjem for fremmede, der er fanget i et ukendt ingenmandsland splittet mellem uvished, frygt og mistro, næret af en altopslugende ondskab. “Come from Away” giver ingen svar, men er en forestilling, der tænder et håb om at det stadig er værd at tro på det bedste i mennesket.

Forestillingen er skabt Irene Sankoff og David Hein, og fik verdenspremiere i Californien i 2015. Herfra har den fejret triumfer på både Broadway i New York og West End i London, hvor den har høstet massevis af priser som ‘bedste nye musical’ med videre, og den er også en triumf for Fredericia Musicalteater. Musikken er fremragende; melodisk og swingende keltisk folk-rock, hvor næsten alle forestillingens 16 sange leveres som ensembleoptrin, der sidder lige i skabet, med topgode stemmer over hele linjen og fremført af et suverænt orkester under ledelse af kapelmester Martin Konge.

“Come from Away” er opført i en lang række lande, og nu altså også i Danmark, hvor det nye musicalteater i Fredericia følger fornemt op på det originale teaters tradition med at finde mindre kendte musicals, af høj kunsterisk værdi. Dette er virkelig en perle, og i Thomas Agerholms stilsikre instruktion og Benjamin La Cours forholdsvis enkle, men både meget smukke og meget effektfulde scenografi, placerer “Come from Away” sig blandt de bedste musicalproduktioner i Fredericia overhovedet – og det siger jo ikke så lidt. 

Thomas Agerholm har gentagne gange bevist hvor god han er til at få store, komplicerede forestillinger til at fungere som effektive, tip-top timede klokkeværk, mens han har haft lidt mindre held som personinstruktør. Men her må man bare sige, at han får det bedste frem i det 16 m/k store ensemble, der hver og en lykkes med at skabe søde, varme, morsomme og rørende karakterer. Maria Skuladottir som både verdens første kvindelige kommercielle luftkaptajn og lillebyens erotisk understimulerede skolelærerinde, Lars Mølsted og Oliver Aagaard-Williams som det strandede homopar, Ulla Ankerstjerne som ankerkvinden bag den lokale hjælpeorganisation og Johanne Milland som lokal dyreværnsaktivist. Anne Fuglsig og Christian Damsgaard som det kejtede kærestepar, Jean Michel, Mads Æbeløe Nielsen, Katrine Skovbo, de fire unge musicalstuderende Aviaya Steinø, Mira Andrea Balloli, Rosa Kuhlmann Gehl og Tobias Arentoft Gräs i skiftede roller som flypassagerer og lokale, og Søren Bech-Madsen som byens imødekommende borgmester er alle fremragende, og så stikker Nicoline Siff Møller lidt ud i den aldeles rørende rolle som kvinden, hvis søn er brandmand på Manhattan; en rolle, som hun forløser med hudløs smerte.

Som værk er “Come from Away” en af de bedste ensemble-musicals man har set i mange år, og det er vidunderligt at opleve den så velcastet og gennemført godt opsat som her i Fredericia.

Den eneste bekymring, man ikke kan lade være med at sidde med er, om der nu også i disse tider er publikum nok til en forestilling som denne, der ikke er baseret på en kendt biograffilm, som ikke er en jukebox-musical proppet til kvalmegrænsen med international hit-musik og ikke har stribevis af stjernenavne kendt fra tv og Vild med Dans på plakaten. I stedet er her tale om en voksen og moderne musical, med skøn keltisk musik, der fortæller en livsbekræftende og kærlig historie om medmenneskelighed og næstekærlighed uden at prædike. Forestillingen fortjener i den grad et stort publikum. 

——-

“Come from Away” af Irene Sankoff og David Hein. Oversættelse: Mads Æbeløe Nielsen.

Instruktion: Thomas Agerholm. Scenografi: Benjamin La Cour. Koreografi: Kim Ace. Kostumedesigner: Thilde Jensen. Videodesign: Agerholm & La Cour. Kapelmester: Martin Konge.

Medvirkende: Anne Fuglsig, Christian Damsgaard, Jean Michel, Johanne Milland, Katrine Skovbo, Lars Mølsted, Mads Æbeløe Nielsen, Maria Skuladottir, Nicoline Siff Møller, Oliver Aagaard-Williams, Søren Bech-Madsen, Ulla Ankerstjerne, Aviaya Steinø, Mira Andrea Balloli, Rosa Kuhlmann Gehl, Tobias Arentoft Gräs og Jacob Prüser (swing).

Spiller på Fredericia Musicalteater til 6. november.

Anmeldt 21. oktober (premiere)

Forestillingsfoto: Rumle Skafte.

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her