Forside Anmeldelser 2021 DEN RETFÆRDIGE KRIGER

DEN RETFÆRDIGE KRIGER

271
0

Tredje del af Projekt Glemmebogen handler om Danmarks rolle i Irakkrigen og er veloplagt debatteater med holdning – og så er der debat bagefter.

* * * *

Ina-Miriam Rosenbaums politiske teaterprojekt Glemmebogen har tidligere givet os Skattesagens helte og CoryDong, og tredje hjul på vognen, Den retfærdige kriger, handler om Danmarks rolle i Irakkrigen, og om hvordan det gik til, at Danmark blev en krigsførende nation på baggrund af ukorrekte oplysninger om hvorvidt Irak havde masseødelæggelsesvåben.

Hovedpersonen er tidligere statsminister Anders Fogh Rasmussen, og ham og hans eftermæle bliver der gået hårdt til i Nanna Plechinger Tüchsens skarpe og satiriske tekst, som med en blanding af dokumentariske oplysninger, tolkninger og dramaturgiske friheder bliver til et stykke veloplagt politisk satire.

Veloplagt spillet af Karin Bang Heinemeier, Sofia Mehlum og Anna Ur Konoy, der gøgler, synger, rapper og leger sig igennem et virvar af personer – fra Anders Fogh, over præsident Bush til diverse embedsmænd i statsadministrationen. Ina-Miriam Rosenbaums instruktion leger effektivt med revyens virkemidler, blandt andet pudsige parodier – Sofia Mehlum kan således ramme Kirsten Walthers Yvonne fra Olsen-Banden på en prik. Samme Olsen-Banden går igen som George Bush, Donald Rumsfeld og Paul Wolfowich, der har en plan. Den går skide godt, ikke mindst fordi man kan få EU’s formand – Danmarks daværende statsminister – med på galajen. 

Fogh fremstilles som et starstruck fjog. Og som alt andet end en statsmand, og selvom han får det sidste ord, og får lov at redegøre for at krigen var retfærdig, så er det næppe en forestilling han selv eller hans fanklub vil bryde sig om. 

Selve forestillingen varer halvanden time, og det er til tider kompliceret stof hvor man skal spidse ørerne for at følge med og ikke tabe tråden. Bliver der fyldt lige lovlig meget på? Ja, det synes jeg, og bliver det lidt for meget med hånddukker, billeder og karrikaturer til at det lykkes at fastholde fokus hele vejen igennem? Ja, også det. Men svært underholdende er det, og indignationen er til at få øje på. 

Efter forestillingen er der hver aften en særlig gæst med relation til historien, der interviewes af historikeren Christoffer Emil Bruun, og da jeg så Den retfærdige kriger mandag aften var gæsten den tidligere soldat i irak, Masoud Vehedi. Han nailede faktisk situationen meget godt ved straks at sige, at man måske overfortolker situationen og tillægger Danmark en større rolle end sandt er. USA havde gennemført den krig uanset hvad, og Danmarks rolle var blot en lillebitte brik i det storpolitiske puslespil. Bevares en lille rolle, man helst havde været foruden.

Vehedi var også et underholdende indslag, men det havde selvfølgelig været lidt mere spændende hvis det havde været en af de politikere eller en af de embedsmænd, som med deres konkrete handlinger havde bidraget til at beslutte at Danmark skulle i krig. I aften er det Jens Rohde, der gæster Teater Grob, og i morgen Mogens Lykketoft, tidligere udenrigsminister som i øvrigt indgår i forestillingen, og det kan måske give eftersnakken endnu mere politisk kant og kaste et nyt lys over sagen.

“Den retfærdige kriger – da Danmark gik i krig” af Nanna Plechinger Tüchsen. Rap-tekster af Barak Vakili. Musik: Frankie Motion.

Idé og instruktion: Ina-Miriam Rosenbaum. Scenografi, Videodesign & kostumedesign: Signe Krogh. Koreografi: Rebekka Lund. 

Medvirkende: Karin Bang Heinemeier, Anna Ur Konoy og Sofia Mehlum, samt Ina-Miriam Rosenbaum og Karsten Jansfort (stemme). Interviewer: Christoffer Emil Bruun.

Produktion: Off Off/Production v/Ina-Miriam Rosenbaum i samarbejde med Teater Grob.

Spilles på Teater Grob til 24. november.

Anmeldt 15. november

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her