Forside Anmeldelser 2021 SHU-BI-DUA – THE MUSICAL

SHU-BI-DUA – THE MUSICAL

293
0

Med et års forsinkelse er succesmusicalen ”Shu-Bi-Dua – The Musical” genopstået som en visuelt imponerende jukebox-musical med masser af liv, charme og en overflod af hits.

* * * *

I 2015 havde det nu hedengangne Fredericia Teater stor succes med ”Shu-Bi-Dua – The Musical”. Det var dengang det jyske musicalteater nærmest kunne gå på vandet, og næsten alt hvad man rørte ved, blev til guld. Desværre var det ikke guld af den let omsættelige slags, og da coronaen ramte Danmark, måtte man aflyse den planlagte genopsætning af musicalen og samtidig gik teatret konkurs.

Succeshistorien fik således en trist finale. Det er nu lykkedes at genskabe teatret, og ”Shu-Bi-Dua – The Musical” har også fået nyt liv. Nu ganske vist med Lion Musicals som producent, men med mange af de samme medvirkende som tilbage i 2015, som også skulle have medvirket i den planlagte 2015-version. Og med premiere ’hjemme’ i Fredericia.

Det er en opgraderet version, vel at mærke. Jeg så ikke 2015-opsætningen, så jeg ved faktisk ikke præcis hvad der er nyt – udover at den vanvittigt imponerende grafiske scenografi, der skifter scenebillederne på en kæmpemæssig LED-skærm, har fået yderligere et pift. Flot, fantastisk og fantasifuldt er det i hvert fald og er mindst det halve af oplevelsen.

Der er tale om en såkaldt jukebox-musical, som i sin grundsubstans blot er en god undskyldning for at spille så mange af en bestemt slags sange som muligt; her Shu-Bi-Duas velkendte sangkatalog af mere eller mindre udødelige klassikere. Her har manuskriptforfatterne – primært Mads Æbeløe Nielsen, med assistance fra instruktør/scenograf Thomas Agerholm og den tidligere leder af Fredericia Teater Søren Møller – dog gjort sig umage at skrive en sød historie om et særdeles fantasifuldt barn, drengen Mick, der vokser og kokser og med hjælp fra sine fantasivenner bliver et hit i reklamebranchen. En poetisk rammehistorie handler om hans opofrende mor og hans charmerende værtshussjuft af en far, og om være anderledes i en verden, hvor vi helst alle sammen skal ligne hinanden. Handlingen kan godt minde lidt om filmen ”Big” med Tom Hanks, hvis nogen kan huske den.

Det er nemt at sammenligne ”Shu-Bi-Dua – The Musical” med en anden superpopulær jukebox-musical, ABBA-hittet ”Mamma Mia”, blot med den forskel, at historien her faktisk ikke er det rene idioti. Virkemidlerne er ellers præcis de samme, om det så er et aldeles malplaceret og totalt overflødigt potpourri – et ’megamix’ kalder de det her – så skal vi også have det med. Et klogt menneske sagde engang, at ’kunsten at kede er at få det hele med’, ham har folkene bag denne musical så bare ikke hørt om.

For sandheden er, at efter en sprudlende livligt veloplagt første akt, hvor Julian George Gregoriou på bare ti år imponerer som den lille Mick, og hvor fantasifortællingen har poesi og masser af kærlighed, så går handlingen i stå efter pausen. Det til trods for at den helt nyuddannede – fra denne sommer – Thor Vestergaard leverer en fornem præstation som den voksne Mick, med en smuk stemme, charmerende, kejtet sødme og en krop, der virkelig kan bevæge sig. Ham er der krummer i, og det samme kan man sige om lige så nyuddannede Alberte Hønnicke Kyst som pigen, der forelsker sig i ham. Fine, fine præstationer, der lover godt for fremtiden.

Optrinene med sangere og dansere og de vildt flotte scenografiske tableauer er der stadig ikke noget i vejen med, men det er som om fortællingen mister sin uskyldsrene charme og bliver for kalkuleret, nærmest melodramatisk.

Man kan glædes over et veloplagt, dygtigt ensemble fra Trine Pallesens mor, over Ole Boisens far, til fantasivennerne, energisk spillet af Kim Ace Nielsen og Cecilie Greiber Alring, og til den kyniske reklamemand, Jacob Prüser, og Nis Pedersens stenede værtshusgæst, der har oplevet så lidt i livet at han må låne andres erindringer. Et velspillende orkester og nogle dygtige dansere, og en i det hele taget livlig spillestil gør ”Shu-Bi-Dua – The Musical” til en fin og underholdende, men også lidt for langtrukken affære.

Det er dejligt, at forestillingen har fået mulighed for at have premiere på den genopstandne Fredericia Musical Teater inden den skal til København efter nytår og på en længere turné rundt til de store musikhuse, men det var faktisk lidt trist at sidde i en blot halvt fyldt sal – dagen efter premieren – med en mærkelig fornemmelse i maven af, at noget slet ikke længere er som for blot et par år siden, da Fredericia Teater var det bedste af det bedste indenfor dansk musical. De tider vender forhåbentligt tilbage.

”Shu-Bi-Dua – The Musical” af Mads Æbeløe Nielsen, Thomas Agerholm og Søren Møller, med sange og musik af Shu-Bi-Dua m.fl.

Instruktion: Thomas Agerholm. Originalt scenografisk koncept og udvikling: Thomas Agerholm m.fl. Supplerende scenograf: Benjamin La Cour. Original koreografi: René Vinther. Supplerende koreografi: Kim Ace Nielsen. Kostume design: Anna Juul Holm & Lotte Blichfeldt. Musikalske arrangementer: Jacob Trautner. Kapelmester: Thomas Møller.

Medvirkende: Thor Vestergaard, Alberte Hønnicke Kyst, Cecilie Greiber Alring, Kim Ace Nielsen, Trine Pallesen, Ole Boisen, Nis Pedersen, Julian George Gregoriou/Kasper Sonne, Rikke Lillevang, Thomas Jensen, Fie Alberte Damgaard-Lauritsen, Christoffer Skov, Jacob Prüser, Mikkel Emil Lynge Nielsen, Simon Glæsel, Andrea Ulvenstål, Ernestine Ruiz, Tomas Graakjær, Liv Stevns og Christine Sonnich Møller.

Producent: Lion Musicals.

Spiller på Fredericia Musical Teater til 28. november. Derefter Tivolis Koncertsal fra 2.-27. februar, og turné til Esbjerg, Randers, Herning, Aarhus, Vejle, Aalborg, Frederikshavn, Odense og Viborg fra 14. marts til 22. maj.

Anmeldt 4. november i Fredericia.

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her