Forside Anmeldelser 2020 DE FEDTEDE FÆTRE PÅ KÆRGÅRDEN

DE FEDTEDE FÆTRE PÅ KÆRGÅRDEN

21
0

Muntre fjollerier i dejlige omgivelser i Holbæk Museums gård.

* * * * 

Det er blevet en tradition med Holbæk Teaters sommerfjollerier i byens museums smukke og stemningsfulde gård, og har vi nogensinde tidligere trængt mere til et befriende og uforpligtende grin end i denne revyløse og coronaramte sommer.

“De fedtede fætre på Kærgården” er det rene og skære pjat, en buket af løse, mere eller mindre vittige optrin, bundet med sløjfer fra arven efter Morten Korch’s filmunivers, hvorfor den mandlige helt naturligvis også hedder Ib Rosin – og er en ‘sveske’, som fætrene siger.

Hvorfor hans udkårne hedder Jutta, skal man vist være bedre inde i det Korch’ske univers end jeg for at forstå, men navnet er jo morsomt, når det siges i en øm kærlighedsscene, og det er ofte nok for manuskriptforfatter Flemming Jensen. I vanlig stil lader han de medvirkende tumle rundt i mellem skiftende karakterer i en rablende skør handling, der absolut intet har på hjerte, men alene skal more og opmuntre.

Der sniger sig som altid, når Flemming Jensen fører pennen, en enkelt politisk pointe eller to ind; her er det, at al ondskab og dårligdom, der rammer den lille landsby Butterup  og dens enfoldige borgere, skyldes Socialdemokraterne, og at den ultimative danskhed ganske enkelt defineres som ‘citronfromage’.

På en smuk, lun sommeraften i den hyggelige gårdhave, glider morskaben ganske godt ned, men det helt store, befriende grin mangler. Scenen, situationen, vittigheden, der lægger os flade er fraværende. I stedet sidder vi i de omkring to timer løjerne varer og småklukker, ja, nogle gange tager man sig tilmed til hovedet i afmagt over at det virkelig kan være så fjollet, men vi hygger os.

Det skyldes primært at instruktøren Joy-Maria Frederiksen har fået det bedste ud af de fire, hårdtslidende skuespillere og det 11 personer store folkekor, der her agerer landsbypigerne. Der er liv og svung over løjerne, og de medvirkende har skabt et utal af meget morsomme karakterer, klædt på i Kirsten Brinks opfindsomme og meget morsomme kostumer. Og selv om det er sparetider, så er der ikke sparet på noget. Der er for eksempel lavet et kæmpekostume med indbygget special effect til den onde direktørs fedladne søn, som kun er på scenen i to minutter i første akt.

Han spilles af teatrets meddirektør Brian Kristensen, som nu først og fremmest har rollen som den unge førsteelsker Ib, med passende blond Ib Mossin-paryk. Overfor ham er Elisabeth von Rosen den udkårne Jutta, men også svensk gangster og den bornholmske Bore-Kaj, der borer efter vand på Ib’s gård, men i stedet finder øl, og dermed redder vor stakkels helt fra konkurs. Hvordan øllet er kommet ned i den danske undergrund, forklarer Michael Hasselflug os i skikkelse af karakteren Professor Overmund, en af mange godt timede karakterer fra hans side. Jo, Mosekonen brygger, ved vi jo nok….

Christian Damsgaard er både en af de fedtede fætre, professorens lillebror Undermund, bagermester Linse med en barm så stor som Orø-færgen, lokal-betjent, selvfed mejerist med star quality og minsandten om ikke også han dukker op som Andres Matthesen-figuren Arne Nougatgren. Hvorfor? Ja det svar svæver som mange andre i sommerluften over Holbæk.

Folkekoret gør glimrende fyldest som de muntre landsbypiger m.m., og endelig så er kapelmester Lars Fjeldmose et helt lille show i sig selv – inden komedien overhovedet går i gang. 

Sommerforestillingerne i Holbæk Museums gård minder på en måde meget om en ærke-dansk udgave af Vivienne McKees Crazy Christmas Cabareter. En elsket tradition bygget på virkemidler, som vi næsten alle sammen har set før, men som er så fjollet og pjattet, at vi ikke kan andet end at overgive os. De slipper afsted med meget i Holbæk, båret af skuespillernes energi, morsomme karakterer og en instruktion, der sætter fut i fejemøjet. 

Nogle vil givetvis krumme tæer, andre give sig hen til morskaben. Jeg vælger det sidste.

“De fedtede fætre på Kærgården”.

Manuskript: Flemming Jensen. Musik: Mange forskellige.

Instruktion: Joy-Maria Frederiksen. Scenografi og kostumedesigner: Kirsten Brink. Kapelmester: Lars Fjeldmose.

Medvirkende: Elisabeth von Rosen, Michael Hasselflug, Christian Damsgaard, Brian Kristensen og Holbæk Teaters Folkekor: Lara Emilie Blicher Kromann, Ulrikke Bech Frederiksen, Bertil Kann Sørensen, Laura Ve Boer, Maja Sulsbrück Sørensen, Line Erichsen, Jasmin Werth, Klara Dorthea Mikkelsen, Jaqueline Lillevang, Nanna Langtved og Hanne Flesborg (de otte førstnævnte er 3. års elever på Holbæk Drama College).

Spiller til 6. september i Holbæk Museums Gård.

Anmeldt 8. august (premiere).

Foto: Mie Neel.

Tidligere artikelREVY PÅ AFSTAND – AFSNIT 1-6
Næste artikelHVIS LIVET VAR EN SANG

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her