21-09-2018

Kærlighed ved første hik - The Musical

Det er de unge talenter, der tager stikket hjem i musical-versionen af den populære ungdomsfilm.

* * *

"Kærlighed ved første hik - The Musical" er en mærkværdig hybrid. Producenterne kalder den 'en musical', men retteligt er det vel en slags teaterkoncert, og så har den to sideløbende spor. Det ene fortæller historien fra Dennis Jürgensens populære 80'er ungdomsroman og det publikumshit af en ungdomsfilm, der kom i 1999, om ung gymnasiekærlighed mellem den kiksede 1. g'er Viktor, og den søde, kønne 3. g'er Anja. Det andet spor har flyttet handlingen frem til vore dage, hvor Anja efter 20 års forhold er kørt træt af Viktor, og er flyttet hjem til sin far, samtidig med, at hun udforsker en ny spændende flirt.

Det er næsten præcis det samme dramatiske kunstgreb, som forestillingens producent Langkjær Entertainment benyttede i foråret med "Midt om natten". Og ligesom der, har man heller ikke følt, at sangene fra det oprindelige filmforlæg, var nok til at fylde en hel musical ud, så man har læsset en god håndfuld sange mere på. Alle hits fra 90'erne, men uden en egentlig sammenhæng til det, det hele handler om: ung spirende kærlighed kontra et modent forhold i krise.

Lad det være sagt straks. Det unge spor, den oprindelige del af historien, fungerer langt bedre på scenen, end den nye med de voksne. Dels så er historien bare bedre, dels så rammer de to unge skuespillere Anna Clara Sachs Leschly og debutanten Nicolai Jensen den unge, kejtede forelskede så fint så fint. Forfjamskede og alligevel målrettede. Nu skal det være - den der 'den første gang'. Nicolai tog chancen og gik til sin første casting, og han er et fund til rollen som den unge Viktor. Hun er så småt i gang med en professionel sangkarriere og er datter af instruktøren til to af "Anja & Viktor"-filmene.  De spiller rollerne med en dejlig fri og naturlig udstråling, sødt, varmt og troværdigt. 

I modsætning til.... ja, det må jo siges, det kan ikke være anderledes... de mere rutinerede kræfter, der ganske som i den originale film spilles af Sofie Lassen-Kahlke og Robert Hansen. Indrømmet, de er ret søde i den snart 20 år gamle film, men et er at fungere på et filmset, hvor man kan gentage scenerne til de sidder og klippe det værste væk bagefter. På en teaterscene er det helt anderledes. Der bliver man udstillet. Og det er desværre hvad Robert Hansen gør her. Han kan hverken synge eller sige replikker. Hans gestik er stiv og unaturlig. Det er - desværre - slemt. Knapt så slemt, men bestemt heller ikke godt, forholder det sig med Sofie Lassen-Kahlke, som aldrig finder ind til det søgende og følelsesmæssigt forvirrede menneske, den på overfladen tjekkede Anja er idag. Hun søger trøst hos macho-manden Topper, spillet - eller noget, der ligner - af modellen og reality-tv-personen Oliver Bjerrehuus, mens Viktor sumper foran tv'et med de gamle venner fra dengang - stadig spillet af Karl Bille og Joachim Knop. 

I det unge spor er Daniel Trelborg Hansen en glimrende Thorkild, René Wormark en tilpas usympatisk Peter og Julie Bjerre udmærket som den fremmelige veninde. De to drenge, der spiller Anja og Viktors små, filmende søskende, var på premiereaftenen et hit. Søde, sjove og charmerende (jeg tror det var Albert Willemoes Langdal og Herman Knop!). I det voksne spor lægger man især - igen - mærke til skønne Lea Thiim Harder som Anjas energiske chef på reklamebureauet og Christian Mosbæk som Anjas rigtig hyggelige far. Endelig dukker Innocent Bloods dygtige forsanger Ditlev Ulriksen op på scenen. Dels for at synge de sange de voksne åbenbart ikke kan synge, dels for at føje et helt tredje spor til forestillingen; koncert- og festsporet. Det er slet ikke så ringe, og giver forestillingen en god energi, godt understøttet af et hårdtarbejdende ensemble, men det burde vel ikke være nødvendigt. 

Peter Langdal har instrueret med sædvanlig legesyge og idérigdom, men at der skal være både vesterhavsfiskere og badegæster med pink flamingos ved bådudlejningen på Mølleåen er lige fantasifuldt nok. Han har også skrevet manuskriptet sammen med Søren Frellesen.

Ved at have to handlingspor og fylde godt med ekstra sange på, kommer det hele til at vare svimlende to timer og 45 minutter. Det er mindst en time for meget. 

Ved fremkaldelserne var forestillingens to sande stjerner Anna Clara Sachs Leschly og Nicolai Jensen sendt helt ud i siden, og et par af koristerne tog midten med de voksne og kendte navne. Hvis det ikke var en fejl, er det uforskammet og bør ændres straks. Det kan godt være det er Robert og Sofie, der sælger billetterne, men det er Anna Clara og Nicolai, der redder aftenen!

"Kærlighed ved første hik - The Musical". Af Søren Frellesen og Peter Langdal, baseret på Tomas Villum Jensens film og Dennis Jürgensens roman.

Instruktion: Peter Langdal. Scenografi og kostumer: Rikke Juellund. Koreografi: Peter Friis. Kapelmester og arrangementer: Joachim Pedersen.

Medvirkende: Anna Clara Sachs Leschly, Nicolai Jensen, Sofie Lassen-Kahlke, Robert Hansen, Lea Thiim Harder, Christian Mosbæk, Henrik Launbjerg, Karl Bille, Joachim Knop, Oliver Bjerrehuus, René Wormark, Julie Bjerre, Daniel Trelborg Hansen, Nicolaj Munksgaard, bandet Innocent Blood med Ditlev Ulriksen som sanger og et stort ensemble.

Producent: Langkjær Entertainment.

Spiller i Tivolis Koncertsal til 7. oktober med efterfølgende turné til Aalborg, Vejle, Esbjerg, Odense og Holstebro.

Anmeldt 20. september (premiere).

Forestillingsfoto: Miklos Szabo.