14-09-2018

Misery

Forrygende præstationer i gysende god "Misery" på Østerbros Revolver-scene.

* * * * *

Kært barn har mange navne. Det der før hed Teater Republiques Lille Scene er nu Østerbro Teaters Revolver. Hvorfor dette navneskift? Hvorfor Revolver? Det må guderne vide, men navnet passer i hvert fald perfekt til sæsonens åbningsforestilling, hvor man har transformeret Rob Reiners 1990'er film "Misery", der er baseret på en gyser af Stephen King, fra det hvide lærred til scenen.

Filmen gav Kathy Bates hendes helt store gennembrud og kastede både en Oscar og en Golden Globe af sig på vejen, så det er temmelig store sko, Lise Baastrup, stikker fødderne i, i rollen som sygeplejersken Annie Wilkes. Hun er kæmpefan af succesforfatteren Paul Sheldon, der har skabt sin succes på en serie romantisk kiosk-litteratur om 1800-tals kvinden Misery. Da han kører af vejen i en snestorm nær hendes hjem, tager hun ham hjem i sit hus og 'plejer' ham. 

Hvad der i første omgang kan synes at være livreddende førstehjælp, viser sig hen af vejen at udvikle sig til et mareridt for den forkrøblede forfatter, der med to brækkede ben ikke har andre muligheder end at føje sig for sin redningskvindes efterhånden mere og mere bizarre luner.

Han holdes fanget og bliver tvunget til at skrive en ny roman om Misery, en historie, der vel at mærke passer hans stadigt mere psykisk uligevægtige fangevogter. I takt med at han så småt genvinder noget af sin førlighed, forsøger han at slippe ud af sit fangenskab, men det gør kun ondt værre.

Det er på fineste vis lykkedes instruktøren Sargun Oshana at skabe den samme klaustofobiske spænding i Sheldons fangenskab, som i filmen. Hver gang det ser ud til, at Sheldon finder en vej ud, så går det i vasken, og i rollen som den arrogante, men hjælpeløst fortabte stjerneforfatter skaber Mads M. Nielsen en fascinerende karakter. Afmagten lyser ud af hans tomme blik, han sitrer af dødsangst og desperation og vi sidder i salen og krymper os i smerte, som var det os selv, der på brækkede ben forsøger at kravle fra sengens fængsel ud i en frihed, vi slet ikke ved om eksisterer.

For Lise Baastrup sætter rollen som Annie Wilkes endnu en tyk streg under hendes status som en af vores allermest spændende og alsidige skuespillere lige nu. Det store publikum kender hende som den kiksede Hjørdis i "Rita", eller den sjove pige fra Cirkusrevyen og diverse tv-underholdningsshows. Det lidt mindre publikum har oplevet hende vidunderligt poetisk i "Svantes lykkelige dag", og som velsyngende musicalpige i så forskellige musicals som "Spamalot" og "Cabaret". Nogle vil også erindre hende som lesbisk morderske i "Monster", og det er i dette rollefag, hun angiveligt har det allerbedst. Det ses her, for Lise Baastrup er simpelthen skræmmende god som den psykisk uligevægtige sygeplejerske. 

Hun er en djævel, skriger forfatteren på et tidpunkt afmægtigt, og det er hun. Men inde i den psykopatiske superfan findes også et menneske, der tydeligvis ikke har haft det nemt. Et menneske, der altid har savnet kærlighed, et kejtet mobbeoffer. Hun  bærer et kors i en kæde om halsen, og afskyr bandeord. Hun er en moralens vogter. En ensom kvinde, der sikkert i høj grad selvforskyldt aldrig har kunnet finde venner. I sin ensomhed, har hun levet sig så dybt ind i drømmen om den fiktive Miserys romantiske lykkeliv, at det er blevet en besættelse for hende. Og da forfatteren i sin seneste bog lader Misery dø i barselsseng, knækker Annies verden fuldstændigt over. Lise Baastrup spiller denne komplekse karakter på alle dens strenge, med ømhed, naivitet, sårbarhed. Med pludselige vredesudbrud, og frådende, uforfængeligt vanvid. 

Samspillet mellem hende og Mads M. Nielsen er djævelsk godt. Og samspillet mellem Oshanas fysiske instruktion, Benjamin La Cours enkle scenografi, der med små virkemidler illuderer Annies flossede, slidte hus i de ensomme bjerge i Colorado, og de glimrende lys- og lydeffekter, der låner meget fra filmens verden, skaber tilsammen en strålende forestilling.

En forestilling, der er banalt underholdende i sin grundform, og samtidig er et stærkt og stramt psykologisk drama. 

"Misery". Af William Goldmann, baseret på en roman af Stephen King. Oversættelse: Niels Brunse.

Instruktion: Sargun Oshana. Scenografi: Benjamin La Cour.

Medvirkende: Lise Baastrup, Mads M. Nielsen og Henrik Birch.

Spiller på Østerbro Teaters Revolver scene til 24. oktober.

Anmeldt 13. september (premiere)

Foto: Natascha Thiara Rydvald.