19-08-2018

Bellevue Badehotel

Ny dansk farce på Bellevue Teatret er morsom, men ikke helt morsom nok.

* * * *

Nye danske farcer er uhyre sjældne. Komedier ser man nogle stykker af, men deciderede farcer, hvor det ikke handler om noget som helst andet end at more og underholde, er en mangelvare.

Det er de med god grund. De er vanvittigt svære at skrive, og selv to af landets mest erfarne og krøllede revyforfattere, René Vase og Jannik Fuglsang, lykkes ikke helt med opgaven på Bellevue Teatret.

De har ellers fået en god idé. Den gamle fredede teaterbygning skal omdannes til mondænt badehotel og spa. En benhård karrierekvinde med et ben inde i enhver væsentlig bestyrelse i landet har købt bygningen, og den jyske entreprenør, Tommy 'Gummistøvle' Svoldborg, skal stå for ombygningen. Han er imidlertid både konkursrytter og ludoman, der forsøger at få de polske håndværkere til at arbejde over mod billig vodka og 50.000 af 'de lange Uganda dollars', penge, han dog når at sende hotellets talblinde bademester på galopbanen med inden polakkerne får fingre i dem. Mens bygningsinspektøren med slet skjult skadefryd finder flere fejl og mangler end der er fluer i en hestestald, og en nævenyttig tv-journalist arbejder i hærdigt på at opspore sandheden om hotellets hemmelige investor, løber løjerne i klassisk farcestil løbsk - bogstaveligt talt som en karussel på Bakken med defekte bremser.

Det lyder og er alt sammen meget morsomt, og det er endda spillet hjem for fulde gardiner af et særdeles veloplagt skuespillerhold, der hvirvler ind og ud af dørene i skiftende roller og skæve karakterer. Er man lokalkendt, vil man f.eks. nikke genkendende til Hus Forbi-sælgeren, der dagligt sidder ude foran Dyrehavsbakken og rimer salgsslogans. 

Vase & Fuglsang kan farcens virkemidler på fingrene; sex og forviklinger, et hvirvlende cresendo og når alt håb til sidst synes ude, så den usandsynlige og alligevel helt indlysende slutning, så alting ender godt. Forestillingen starter meget originalt nede på Bellevue Strand, og inklusive den tid, det tager at flytte publikum helt nede fra stranden og ind på deres pladser i salen, tager det hele blot halvanden time. En komisk novelle eller en forvokset sketch.

Figurerne er morsomme; undercover journalisten forklædt som thailandsk stuepige i Farshad Kholghis skikkelse og velkendte fonetik, der får hans højde - 186 - til at lyde som 'en sexet fiise', Marie Mondrup som jordnær receptionist, hvis kærlighedsliv styres af to AA-batterier, men som forvandles til en svulmende man-eater, Kristian Holm Joensens fjollede og talforstyrrede bademester og piccolo, Susanne Breunings big boss med lyssky interesser og Troels Mallings jyske entreprenør med næse for forretninger og et godt staldtip, der hellere end gerne vil have stuepigen med op i Shangri-La suiten til lidt hanky panky.

Benjamin la Cour har lavet en forrygende flot scenografi, der i den grad spiller med når løjerne når sit klimaks, og så er der et par indlagte overraskelser, der ikke skal afsløres her. 

Når "Bellevue Badehotel" alle sine kvaliteter til trods ikke rigtigt når op og ringe, skyldes det især, at teksten er for svag. Ordene er simpelthen ikke morsomme nok. Man ler af det, de gør på scenen, men ikke meget af det de siger, selvom forfatternes revyerfaring ikke lader sig fornægte, og der indgår næsten dagsaktuelle emner i dialogen. 

I de bedste farcer går ordleg og situationskomik op i en højere enhed, det er derfor det er så djævelsk svært at forløse. Og derfor, at danske farcer er så sjældne. "Bellevue Badehotel" er et ganske godt bud, så savner man det klassiske morskabsteater blandt tidens teatertilbud så er det bare afsted til Klampenborg.

"Bellevue Badehotel". Farce af René Vase og Jannik Fuglsang.

Instruktion: Frede Gulbrandsen. Scenografi og kostumedesign: Benjamin La Cour. Komponist: Lasse Aagaard.

Medvirkende: Marie Mondrup, Susanne Breuning, Troels Malling, Kristian Holm Joensen og Farshad Kholghi.

Spiller på Bellevue Teatret foreløbigt indtil 16. september.

Anmeldt 18. august (premiere).

Foto: Henrik Ohsten.