11-08-2018

Drømmen om Jacques - en Jacques Brel Cabaret

Birgitte Simonsen og Anders Gjellerup Koch går all in med sanselig og sjælfuld Brel-cabaret på Cafe 44 i Bogense, men ingen roser uden torne.

* * * * *

Kender du Jacques Brel? Den belgiske poet, sanger og skuespiller, der især op igennem 1950'erne, 60'erne og den tidligste del af 70'erne skabte sig et stort navn som en velkommen fornyer af den franske chanson og som skuespiller. 

På vej i bilen til Bogense på Nordfyn stillede jeg mig selv det samme spørgsmål. Jo, jeg kender jo godt Brel, af navn, men hvilke sange er det lige han har skrevet? Svaret på det sidste gives i Bogense Sommercabaret, der på 20. år spilles i den aldeles charmerende lille teatersal bag Torben Juuls Aladdins hule af en antik-og marskendiserbutik i Adelgade, Cafe 44.

Karussellen, Folk med karakter, Madalaine, Bonbons - som Eddie Skoller engang gjorde vældigt populær - historien om gasmanden, der med største glæde besøger en af storbyens letlevede kvinder for at 'måle hendes gas' og ikke mindst fortællingen om det barske liv blandt sømænd og ludere på havnen i Amsterdam. Nu er vi med, ikk'? Alle disse sange, viser, historier, kald dem hvad du vil, er Brels værk. Skuespillerinden Birgitte Simonsen, der de seneste to år har optrådt i Sommer cabareten, har sammensat en aldeles skøn lille forestilling af disse sange og mange flere, skrevet og fundet mellemtekster, og skabt en lille rammehistorie, der dybest set handler om kærlighed. Altopædende og berusende kærlighed. Gengældt og misbrugt kærlighed. Man mærker i den grad, hvor meget hjerteblod, der er for hende i det her stof. Ikke mindst i den afsluttende 'Du må ikke gå', der leveres med en sitrende intensitet.

Sjældent har jeg oplevet en stærkere dramatisk tilstedeværelse og hjerteskærende hudløshed, end den Birgitte Simonsen her leverer fra den lille scene, hvor vi publikummer sidder helt tæt og helt tæt på. Der bliver givet og investeret alt i en fuldkommen kompromisløs performance, der kan sammenlignes med en cabaretscenens svar på bluesmusikkens Beth Hart (kender du hende ikke, så google...), på godt og ondt. For ingen roser uden torne. På premiereaftenen fredag, var der for mange tekster, der ikke sad. For mange forglemmelser, smuttere, kvababbelser og kiks. Jeg vælger at tilskrive det netop denne intense tilstedeværelse, og nerver over nu at stå med det sårbare materiale og krænge sit inderste ud foran et publikum.

Birgitte Simonsen er ikke alene på scenen, bestemt ikke. Hun får fuldgyldigt modspil af Odense Teaters Anders Gjellerup Koch. Også han med en stærk scenisk autoritet. Lige så sikker, som hun er følsom. Med samme nærvær, men en helt anderledes udstråling. Med stor klang og vokal patos i 'Hymne til kærligheden', og med en charmerende forelskelse  i 'Madelaine'. De klæder hinanden godt. Akkompagnementet er lagt i hænderne på pianisten Ulf Starup, der giver det ikke helt nemme materiale en legende, musikalsk lethed. 

Det fremgår ikke hvem, der har oversat Jacques Brels tekster - og de to Edith Piaf-viser, der lige er blevet brug for til at supplere med - men her er tale om fremragende, vittige og troværdige oversættelser. Og mellemteksterne, tekst vignetter af William Shakespeare og Birgitte Simonsen selv, fungerer som upåklagelige overgange i en enkel og fintfølende instruktion af Kurt Dreyer

Med så godt et materiale. Med tre så dygtige, intenst nærværende kunstnere på scenen og med de fascinerende omgivelser på Cafe 44 - kom i god tid og indånd atmosfæren i butikken - så skal 'Drømmen om Jacques' have fem stjerner. Den sidste i klar forventning om, at tekstforbistringerne ikke skyldtes sjusk og letsindig omgang med materialet.

"Drømmen om Jacques - en Jacques Brel Cabaret". Tekst og musik af Jacques Brel, M. Monnet, Louigui, Edith Piaf, Chopin og Ulf Starup. Idé og manuskript: Birgitte Simonsen med med mellemtekster af William Shakespeare.

Instruktion: Kurt Dreyer. Akkompagnement: Ulf Starup.

Medvirkende: Birgitte Simonsen og Anders Gjellerup Koch.

Spiller på Cafe 44 i Bogense til 25. august.

Anmeldt 10. august (premiere).