18-06-2018

Ganløse Revyen

Man bliver godt underholdt med den lille hyggelige krorevy i Ganløse.

* * * *

Kontrasten er enorm. Fra Vendsyssels funklende nye, multifunktionelle teaterhus i Hjørring til den gamle landevejskro i sjællandske Ganløse. Fra sofistikerede småretter på buffet serveret a la tapas, til tre retter med rigelige mængder af lokalt opdrættet oksekød med nye kartofler og rødvinssovs serveret på den gammeldags facon fra fad. Fra en konceptrevy i storstilet scenografi til en gammeldaws lagkagerevy, reelt uden scenografiske virkemidler.

Man kan næsten ikke komme længere ud i hjørnerne af hvad dansk revy er - og kan. Kan man sammenligne sådanne to størrelser? Nej, umuligt. Det vil aldrig give mening. 

Lørdag var der premiere i Hjørring (se anmeldelsen nedenfor), søndag i Ganløse. Der er gennem de senere år blevet opbygget en fin tradition på kroen, hvor mulighederne er stærkt begrænsede. Stilen er alt andet end sofistikeret. I stedet lægges der vægt på gemytlig hygge og et godt grin.

Og begge dele får man i årets revy, der ganske vist svinger gevaldigt i kvalitet hen over aftenen, men som så afgjort alligevel lander på benene. 

Skuespillerholdet føres an af elskelige, joviale Liselotte Krogager, der er rigtigt god til at tegne nogle enkle, fine karakterer. Det er ikke tilfældigt, at hun jævnligt optræder med programmer med Liva Weel og Lily Broberg-repertoire. Martin Knudsen er sanger og entertainer med et hjerte for revyen, og er nok for mange et ubeskrevet blad. Og endelig er der Camille Rommedahl, der fik en godkendt revydebut sidste sommer i Rottefælden, men som ellers mest gør sig i musicalgenren. 

Sammen med musikeren Søren Sebber og i Michel Castenholts kvikke instruktion serverer de 24 numre fra den lillebitte tribunescene, og der er altså ind i mellem nogle ret fine ting. Før pausen tager Krogager kegler som pensionist, der kigger med over skulderen når alle omkring hende er online på deres mobiler i det offentlige rum. Teksten af Karen-Marie Lillelund er godt strikket sammen. Knudsen leverer opskriften på den ægte dansker, hvor det vigtigste er, at man ligner Kristian Thulesen Dahl, og så får konceptudviklerne på TV og selvpromoverende tv-værter også lige et par ord med på vejen.

Efter pausen leverer Krogager og Knudsen aftenens højdepunkt. De er et pensionistpar, der er kommet med den forkerte bus fra Valby, og ender på druktur med 3 G til Prag. Sune Æbelø har skrevet en meget morsom ny tekst på den klassiske 'Pensionistvisen'/'Livets gang', og det er aftenens i særklasse morsomste indslag. Der er op til flere forvekslingssketches, som desværre forklares inden de går i gang, hvilket i mine øjne er at tale ned til publikum. Den sjoveste handler om vinsmagning og speeddating. Camille Rommedahl er bedst i et pudsigt nummer om navneopråb inden børnehavens skovtur, og så synger synger hun jo rigtigt godt, men jeg savner altså noget udstråling.

Aftenen slutter med et forrygende festligt hyldetspotpourri til hele Danmarks Birthe Kjær, der for alvor får stemningen op på kogepunktet, og på den måde ender årets Ganløse Revy med både at blive en positiv overraskelse og en positiv oplevelse.

HOT: Hele stemningen omkring revyen på kroen er glad og positiv.

NOT: Det er en uskik at forklare pointen i forvekslingssketches inden nummeret; publikum er jo ikke idioter.

Ganløse Revyen 2018. Tekst og musik: Peter Oliver Hansen, Søren Sebber, Jantzen & Aagaard, Leif Maibom, Kenneth Sichlau, Pippi O'Hara, Karen-Marie Lillelund, Rasmus Søndergaard & Kasper Le Fevre, Carl-Erik Sørensen, Henrik Krogsgaard, Jens Krøyer, Casper Sloth, Sune Æbelø, Otto Francker, Nis Vinten, Søren Anker Madsen, Mickey Pless, Kasper Gattrup og Thomas Pakula.

Instruktion: Michel Castenholt. Koreografi: Elise Ruusunen. Kapelmester: Søren Sebber.

Medvirkende: Liselotte Krogager, Camille Rommedahl og Martin Knudsen.

Spiller på Ganløse Kro til 31. august.

Anmeldt 17. juni (premiere)

Foto: Niels-Steen Andersen.