28-02-2018

Revolt. She said. Revolt Again.

Intens og fascinerende ordkoncert om magtfordeling og kønskamp på Husets Teater.

* * * * *

Det varer kun lige godt en time. Og godt for det. Ikke fordi forestillingen "Revolt. She said. Revolt Again" ikke er god, tværtimod. Men fordi den er så intens, at man sidder der i den mørke sal og til sidst simpelthen ikke kan rumme flere ord. Det er ret fascinerende. Som et fix af et eller andet euforiserende, man med ret stor sandsynlighed kan købe et sted i kvarteret omkring teatret på Halmtorvet.

Forfatteren er Alice Birch. En ung engelsk dramatiker, der i 2013 fik en bestillingsopgave af Royal Shakespeare Company om at skrive et stykke om det sproglige magtforhold mellem kønnene. Det blev til denne kakafoni af ord, opdelt i korte scener, hvor, hvad der umiddelbart er hverdagssituationer, twistes og vendes på hovedet. Som i den rørende morsomme åbningsscene, hvor magtbalancen skifter i et seksuelt forhold mellem en mand og en kvinde, Jens Albinus og Marina Bouras, som i øvrigt også sammen står for, ikke instruktionen, men konceptudviklingen af forestillingen. 

De øvrige på scenen er erfarne Charlotte Munck, samt to unge, og indtil videre uprøvede skuespillere; Stine Gyldenkerne og Alvin Olid Bursøe. Og de er kommet på noget af en opgave, for ordene vælter frem, som tonerne i et musikstykke af Niels Viggo Bentzon. I den første større del som rablende enetaler eller ping-pong dialoger, næsten aldrig direkte mellem karakterne, men leveret ud til publikum i salen, senere flettet ind i hinanden som et kompliceret edderkoppespind af et korværk.

Den spændende elektronika-musiker Hannah Schneider har skabt et lydunivers lige så intenst som teksten, der kitter de skiftende scener sammen. 

Udgangspunktet er relationen mellem køn, generationer og autoriteter. En magtrelation, en kamp om førerpositionen i forholdet. Det er blandt andet et umiddelbart banalt frieri, der udvikler sig helt galt. En MUS-samtale. Mødet mellem tre generationer af kvinder, der slutter med lidt af en chokeffekt. Med den seneste #MeToo kampagne har ordene fået næsten endnu større aktualitet, også selvom det ikke som sådan indgår i forestillingens stramt tilrettelagte koncept.

Det må have været helt sindssygt svært at lære, så meget desto mere imponerende er den sikkerhed ensemblet afvikler forestillingen med. Men den stramme komposition har sine ulemper. Teater skal helst leve og ånde. Det gør denne intense opsætning ikke. Den giver nærmest åndenød. Men den fascinerer.

PS/ Skulle man ikke fange alle ordene, så køb det trykte program til 20 kr., der er hele teksten optrykt.

"Revolt. She said. Revolt Again". Af Alice Birch. Oversættelse: Pernille Kragh.

Konceptudvikling: Marina Bouras og Jens Albinus. Musikalsk koncept: Hannah Schneider.

Medvirkende: Marina Bouras, Charlotte Munck, Stine Gyldenkerne, Alvin Olid Bursøe og Jens Albinus.

Spiller på Husets Teater fra 24. februar til 24. marts.

Anmeldt 27. februar.

Forestillingsfoto: Bjarne Stæhr.