24-02-2018

I Familien

Velskrevet hverdagsdramatik om den svære familiejul, kalder på både smil, gru og genkendelighed.

* * * *

I 2016 havde det århusianske teater Svalegangen stor succes med familiekomedien "I familien". Både publikum og anmelderne var dengang begejstrede for stykket, som nu heldigvis er sat op igen - dels i en kort periode på Svalegangen, dels på en ganske omfattende landsdækkende turné med over 30 opførelser.

Skuespillerholdet er det samme som i 2016, bortset fra at Vibeke Hastrup er skiftet ud med Bodil Lassen, i rollen som den hjertesvage mor i Anna Panduros meget veloplagte og velskrevne alvorskomedie.

"I familien" handler om en jul i en helt almindelig familie. Helt almindelig forstået på den måde, at man scene for scene sidder og genkender typerne, problemstillingerne og situationerne. Uanset om man ikke kommer fra en helt lige så dysfunktionel middelklasse-familie som her, så kender man helt sikkert nogen, der har det præcis eller delvist  som familien på scenen.

Datteren er socialbevidst og har droppet julegaveræset og opfordrer til, at man i stedet for at købe dyre, ubrugelige gaver donerer et beløb til humanitære formål. Hendes bror, derimod, er karrieremenneske med en dominerende lægekone med store materielle krav, og hele deres pletfri verden er nøje farveafstemt, helt ned til at julepynten familien skal klippe-klistre skal være i lækre blå nuancer. Datterens mand er arbejdsløs filminstruktør, med alle de 'rigtige' meninger og ikke antydningen af røv i bukserne. Bror og søster kan ikke være mere forskellige og det præger i den grad familieidyllen, der mest af alt ligner - og fremstilles som - en boksekamp med masser af urene stød og slag under bæltestedet.

I centrum står forældreparret Poul og Jytte. Han med en drøm om at springe af ræset og omsider tilbringe julen i Beitostölens kolde sne og friske luft; hun med en ambition om at samle familien til endnu en 'hyggelig' jul i bardomhjemmet. Begge drømme nærmest lige uopnåelige; hans fordi man følger traditionerne og holder jul hjemme, hendes fordi den manipulerende svigerdatter med næb og kløer vil overtage juletraditionen på sin måde.

Familiehøjtiden bliver altså én lang konflikt, og det beskriver Anna Panduro med stor morskab. Vi griner meget, og mest af os selv, fordi vi genkender så mange af de grusomheder, der udspiller sig på den lille, intime scene. Gang på gang tager man sig i at le af velkendte situationer, som er langt mere tragiske end komiske. En kendt teatermand sagde i pausen; at stykket mindede ham om Alan Ayckbourns dramatik, der var så fantastisk populær herhjemme for omkring 25-30 år siden, og han har helt ret. Om det er Anna Panduro, der  'kan sin Ayckbourn' eller om hun simpelthen har hans talent for at gøre velkendte hverdagssituationer til morsom dramatik, ved jeg ikke. men replikkerne sidder knivskrapt lige i panden på os, og morsomt og tankevækkende, det er det.

"I familien"  er ganske enkelt godt teater, omend forestillingen er bedst den langt størstepart af tiden, hvor den får lov at være en rendyrket hverdagskomedie. Da det efter pausen bliver en smule mere abstrakt i udtrykket, mister den lidt af sin jordnære charme, der i første akt gør det så nærværende. 

Der leveres særdeles fint og stramt ensemblespil af de seks skuespillere: Bodil Lassen, Ole Jakobsen - som på re-premieren blev hyldet for sit 40 års skuespillerjubilæum - Martin Geertz, Kirstine Hedrup, Kaja Kamuk og Daniel Bevensee. Alle med hver deres små strålende øjeblikke, men først og fremmest i et stærkt fællesskab i  Per Smedegaards rene og effektive instruktion. Scenografien er spartansk og enkel med en sjov lille detalje i de tre pars kostumer, som i farve afspejler deres politiske ståsted; de ældre er røde, datteren og hendes mand grønne, og broderen og hans kone blå.

"I familien" fortjener et stort publikum på den forestående turné.

"I familien". Skuespil af Anna Panduro. 

Instruktion: Per Smedegaard. Scenografi: Siggi Oli Palmason.

Medvirkende: Ole Jakobsen, Bodil Lassen, Kirstine Heedrup, Martin Geertz, Kaja Kamuk og Daniel Bevensee.

Produktion: Svalegangen, Aarhus. Turnerer hele marts og det meste af april over hele landet.

Anmeldt 24. februar på Svalegangen i Aarhus (re-premiere).