08-02-2018

The Book of Mormon

Forrygende morsom og skamløst underholdende musicalsatire åbner Det Ny Teater for et nyt publikum.

* * * * * 

Mesterligt! Mageløst! Meget, meget morsomt!

Jamen, der skal de store superlativer til når det gælder "The Book of Mormon". Musicalen, der siden 2011 har taget Broadway og West End i London med storm vælter ganske enkelt også København i Det Ny Teaters aldeles strålende opsætning.

Forestillingen havde premiere 25. januar, hvor jeg var forhindret på grund af udlandsrejse. Derfor så jeg den først i aftes, på en helt almindelig onsdag aften. Det er jeg glad for. Ikke mindst fordi det gav mig mulighed for at opleve forestillingen med et andet publikum end det traditionelle premierepublikum. Et publikum, der denne aften bestod af stort set lige dele faste Det Ny Teater-gæster (det klassiske 60+ segment), unge fans af den amerikanske kultserie South Park og endnu yngre større skolebørn på teatertur med kristendomslæreren. Alle var de lige begejstrede, og for de to sidstnævnte gruppers vedkommende formentlig også overraskede over hvad det er teatret kan, når det, som her, præsenteres i sin absolut allerbedste form.

"The Book of Mormon" er som musical et mesterværk. Det kan der ikke være tvivl om. En helt igennem vidunderlig kombination af syleskarp, politisk ukorrekt religions- og samfundssatire vævet sammen af en stribe sang- og dansenumre, der sender alverdens referencer til den traditionelle musical. Både til den moderne Disney-style, som Fredericia Teater med så stor succes hentet her til landet, og til den mere klassiske Rodgers & Hammerstein-stil, som i mange år har dannet grundlaget for Det Ny Teaters prægtige musicaltradition, sammen med de store nyere engelske musicals. "The Book of Mormon" er en hyldest til genren, og på samme tid en helt moderne satire med et rablende tempo og vulgært frisprog, skabt af mændene bag den animerede kultserie South Park, Matt Stone og Trey Parker, i samarbejde med komponisten Robert Lopez.

Stone, Parker og Lopez gør kærligt grin med de missionerende unge mormoner, der ifølge religionens forskrifter skal dedikere to år af deres liv på at udbrede budskabet, der danner grundlag for Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige. En fortolkning af kristendommen, som i manges øjne kan virke fuldkommen tåbelig og naiv. Mormonkirken er nem at gøre grin med, men som det gøres her, er det med stor kærlighed til de mennesker, der rent faktisk gerne vil gøre verden til et bedre sted at være. Uanset hvor tåbeligt deres udgangspunkt end måtte være.

I korte træk handler "The Book of Mormon" om de to mormoner Ældste Price og Ældste Cunningham, der efter endt indoktrinering hjemme i Salt Lake City sendes til Uganda for at missionere. Her møder de en noget anden, og langt mere broget og brutal virkelighed end den de kender fra kirkens trygge rammer. Alle har aids, landsbyens læge har mider i sine nosser og den brutale militsgeneral Røv Fucking Nøgen skærer clitoris af alle de unge piger. Ældste Cunningham må tage alternative metoder i brug for at overtale landsbyens folk til at lade sig døbe, og bliver lige lovlig fantasifuld i sin udlægning af teksten. Det er skamløst morsomt og vildt underholdende.

De to missionærer kan næppe spilles meget bedre end her, hvor Silas Holst er den ambitiøse Price og Carsten Svendsen den fjollede Cunningham med den livlige fantasi. De er ustyrligt morsomme, både sammen og hver for sig, og musikalsk fremragende. I rollen som den unge afrikanske pige Nabulungi, får Lea Thiim Harder et veritabelt gennembrud. Hun var det eneste opløftende ved den skrækkelige Bier-musical "Efter Brylluppet", og beviser her, at det på ingen måde var en enlig svale. Her er tale om et sjældent talent, der virkelig forstår at komme ud over rampen. I det hele taget har "The Book of Mormon" et strålende ensemble, der fungerer nærmest perfekt fra ende til anden.

Instruktøren Kasper Holten har stor ære af at hele maskineriet fungerer upåklageligt, og Steffen Aarfing har skabt en yderst velfungerende scenografi, med en effektiv udnyttelse af rullebånd og et helt overdådigt scenebillede i Ældste Price's store mareridtscene i anden akt. 

Flittige teatergængere vil elske "The Book of Mormon", men bedst af alt er, at den også åbner teatrets magiske æske for et nyt og yngre publikum, der får én på opleveren, som de slet ikke havde forestillet sig. Og mormonerne? Ja, de stod udenfor teatret og gav Mormons Bog til os, da vi henrykte dansede ud af teatret.

"The Book of Mormon". Musical af Trey Parker, Matt Stone og Robert Lopez. Oversat af Kenneth Thordal.

Instruktion: Kasper Holten. Scenografi: Steffen Aarfing. Musikalsk indstudering: Per Engström. Koreografi: Alistair David. Kapelmester: Mathias Grove Madsen

Medvirkende: Silas Holst, Carsten Svendsen, Lea Thiim Harder (alternerende med Gina Marie Hudson), Robert Bengtsson, Simon Nøiers og et stort ensemble.

Premiere 25. januar. Spiller på Det Ny Teater til 27. maj.

Anmeldt 7. februar.

Forestillingsfoto: Miklos Szabo.