19-05-2017

Cirkusrevyen 2017

Overdådig og visuelt fejende flot Cirkusrevy underholder, men overrasker mest ved sine mangler.

* * * *

Selv en Cirkusrevy på det jævne er et forrygende show, der inden for genren er i en liga helt for sig selv. Nina Schiøttz' high tech scenografi, Henrik Børgesens ekstravagante kostumer, James Prices revyorkester, de syv knalddygtige dansere i René Vinthers spændende og moderne koreografi, ja selv det nærmest overdådige trykte programmagasin placerer Cirkusrevyen på sin helt egen hylde i dansk revy. Ingen ved siden af. Absolut ingen over.

Og så har jeg ikke engang nævnt de fem skuespillere, der vel er det nærmeste man kommer dansk revys royale familie; kongen, dronningen, de to frække prinser og den yndige unge prinsesse.

Allerede på premieredagen har man solgt næsten 120.000 billetter. Hør lige engang, hvor galt kan det gå? Ikke særlig galt.

Cirkusrevyen, også anno 2017, har det hele, på nær én ting: Den er 100 % forudsigelig! Ikke en eneste gang undervejs i de godt og vel to timer den velsmurte showmaskine kører bliver vi overrasket. Det skulle da lige være overraskelsen over, at Lisbet Dahl ikke har sin festoriginal med de skæve cha-cha-cha rytmer med, og at Ulf Pilgaard i år ikke laver et Dronning Margrethe-nummer. Savner vi dem? Ikke det mindste. Men jeg sidder og savner noget, der overrumpler og overrasker mig.

Sidste år var Lise Baastrups debut på Cirkusrevyscenen i sig selv en overraskelse. Vi vidste hun var god, men ikke at hun var så god! Det ved vi i år. Hun har to gode solonumre; en Carl-Erik Sørensen-classic parodi på kageglade Inger Støjberg i første akt. Glimrende. Og en vise om en fortvivlet kvinde, der savner sin elskede Uber-chauffør, efter pausen. Også den serveret til ug med kryds og slange. Det er to af revyens bedste numre, der er ikke en finger at sætte på noget, bortset fra, at det er præcis sådan vi havde forestillet os, at det ville være.

Selvfølgelig er det nye regeringsparti, Liberal Alliance, med i Cirkusrevyen. Billedet er hylesjovt; Lisbet Dahl som Thyra Frank, Henrik Lykkegaard som Anders Samuelsen, Niels Ellegaard som den forsmåede Joachim B. Olsen og Ulf Pilgaard som Ole Birk Olesen. Partiets principprogram beskrives ordret i titlen "La La La", men nummeret er også la-la, som jeg skrev i mine noter i mørket. Ikke rigtigt sjovt.

Ulf Pilgaard er som nævnt ikke Dronning Margrethe i år, men viser sin mesterlige timing i en klassisk revymonolog om den ældre mands udfordringer med E-boks og endnu større udfordringer med at finde en postkasse, hvorfra han kan afsende brevet med ansøgningen om at blive fritaget for elektronisk post fra det offentlige. En fin tekst af Vase & Fuglsang og leveret af en revykunstner af fineste karat. Lidt mere ordinært er det, når han i anden akt er folkekirkepræst, der skal sætte tempoet op for at modsvare tidens krav. Kombinationen Carl-Erik Sørensen og Ulf Pilgaard er dog altid en fornøjelse.

Niels Ellegaard og Henrik Lykkegaard gør begge glimrende fyldest i deres klart definerede roller som revyens wing men. Lykkegaard er morsom i det indledende nummer om revyens super avancerede teknik, der kan styres med en mobil-app, og Niels Ellegaard serverer lydefrit en udmærket tekst om danskhed. Til gengæld er det et mysterium af de helt store, at hans 'Niels som udlænding-nummer', i år som indisk pc-supporter, ikke røg ud allerede i første grovsortering. Det er forestillingens eneste deciderede svipser.

Lisbet Dahl og Lise Baastrup swinger fint sammen i et traditionelt, men vittigt mor-datter nummer, mens Lisbet som Angela Merkel på skraldetysk og med både fællessang og jodlen er et af dens slags numre, der var sjovere på idémødet end i virkeligheden. Og nok er der masser af selvironi i hendes afsluttende diva-nummer med danserne, men man sidder igen med en lidt flad fornemmelse af var det bare det?

Apropos danserne. De er djævelsk dygtige og fantastisk klædt på, både koreografisk og visuelt. En sand fornøjelse.

I det hele taget er Cirkusrevyen anno 2017 en fornøjelse, trods alle forbeholdene. Underholdende, smuk at se på og flot at lytte til. En stensikker succes.

Cirkusrevyen 2017.

Tekst og musik: Carl-Erik Sørensen, James Price, Henrik Lykkegaard, Vase og Fuglsang, Jan Svarrer, Peter Düring, Søren Anker Madsen, P.M. Narro, Søren og Rasmus Baastrup, Niels Olsen, Ditte Hansen og Louise Mieritz.

Instruktion: Lisbet Dahl. Scenografi: Nina Schiøttz. Kostumer: Henrik Børgesen. Koreografi: René Vinther. Kapelmester: James Price.

Medvirkende: Lise Baastrup, Lisbet Dahl, Ulf Pilgaard, Henrik Lykkegaard og Niels Ellegaard samt danserne: Louise Degnbol, Frida Lehman, Therese Sigvard, Cilia Trappaud, SimonGlæsel, Troels Graakjær og Nicco Olaybal.

Spiller til 31. august. Derefter i Aalborg Kongres & Kulturcenter.

Anmeldt 18. maj (premiere)

Forestillingsfoto: Henrik Petit.