12-05-2017

Odense Sommerrevy - slip latteren løs

Odense Sommerrevy version 2.0 er bedre end sidste år, den tør være mere original og skarp, men lider under et lavt bundniveau.

* * * *

På Engen i Odense vil revydirektør Lars Arvad så gerne slippe latteren løs i det fine, fine revytelt. Vi skal grine og klaske os på lårene, men der er ikke noget sværere end at tvinge latteren frem. Oftest bliver forsøget for anstrengt og ender i sporadiske fnis i stedet for i den befriende latter. Det var meget udtalt i sidste års revy, der var den første rigtige sommerrevy i Odense i 100 år, og det er desværre også tilfældet i år, hvor man dog heldigvis tager skridt i den rigtige retning.

Årets revy er mere original og tør mere end sidste års forestilling. Der er bedre tekster, men der er godt nok også sluppet ting igennem nåleøjet, hvor man kan undre sig over instruktøren Anders Lundorphs dømmekraft. Er det virkelig dét, han vil med revyen?

Opmærksomme læsere af denne blog vil erindre, at jeg også sidste år gav revyen fire stjerner; indrømmet, jeg var flink (det var jo også min første revyanmeldelse på bloggen). I år kan jeg trods forbehold bedre forsvare den fjerde stjerne. Især fordi det tydeligvis går i den rigtige retning.

Der er både kant og poesi over Vicki Berlins "En fortabt satellit" om mangfoldighed og danskhed i den moderne verden. Der er leget finurligt med firmanavne i Charlotte Guldbergs godt tænkte monolog om produckt placement blandt bloggers, som Ford eksempel; jeg siger det Lidl ud.... Charlotte Guldberg er allerbedst når hun synger, men hun leverer monologen glimrende, og hun er også den dejligste kvindelige Fanden, der desperat forsøger at få dydsmønstret Thomas Mørk gennem skærsilden; og jo, det lykkes, med en fiks pointe. 

Nogle sjældne gange oplever man til premierer, at teksten smutter for en skuespiller. Det må naturligvis helst ikke ske, men ovenpå et hektisk opløb kan 'klappen jo gå ned', og det skete for Lars Arvad som moderne postbud. Når jeg overhovedet nævner det, er det fordi hans måde at håndtere det på er det mest elegante, jeg har oplevet. Faktisk endte det med at blive en ren showstopper. Måske burde Arvad benytte det virkemiddel i resten af spilleperioden! 

Det er altsammen i en første akt, der svinger meget i kvalitet. Det bliver bedre efter pausen, som ellers starter med et gyseligt disconummer og en plat og umorsom sketch om falsetsangere. Vicki Berlin er til gengæld meget morsom som sin efterhånden helt faste figur, Camilla, der har fået fritidsarbejde i revyen fordi hun gerne vil være kendt. Det er lige meget hvordan, noget reality, skuespiller, musik eller politik! Hun er godt nok noget skuffet, for de der skuespillere er mega gamle, og der er ikke meget Christopher over kapelmester Morten Wedendahl! Til gengæld kan han og revyorkestret få musikken til at swinge.

I vinter skrev Flemming Jensen på Facebook, at valget af Trump som USA's præsident var for alvorligt et emne til at han kunne skrive et revynummer om det. Det gjorde han så alligevel; skrev et nummer om at han ikke kunne skrive om ham. Det starter som sådan en halvdårlig revyparodi, men tager pludselig et twist, der helt overrasker os. Det er sådanne numre, det klæder Odense Sommerrevy at have taget med. Og det fortsætter med hele ensemblet i en musikalsk og finurlig undskyldning for alt mellem himmel og jord. Igen et originalt nummer, skrevet af Jens Boutrup. 

Også "Revy-Support" har et twist. Det starter som en fornærmende fjollet parløbsskecth a la Neergaard/Larsen i de gamle Cirkusrevyer, men da nummeret går i stå, må revychef Arvad ringe til revysupporten for at få genstartet forestillingen. Det er et sjovt tænkt og godt udført, originalt nummer. 

Her midtvejs i anden akt er formkurven virkelig for opadgående; Anders Bircow (for første gang i en traditionel revy) leverer skøn fremtidsparodi på musikfænomenet Gulddreng, som han selv har skrevet, og Charlotte Guldberg folder sig ud som både parodist og med en forrygende musicalstemme som Mette Frederiksen, der koldt og kynisk søger politisk støtte, koste hvad det vil, i "Peg på mig" skrevet af Vicki Berlin og Arvad. 

Desværre har man fået den mærkelige idé at slutte revyen af med et umådeligt langt, fjollet og tåkrummende folkevise-pjattet nummer, bygget over samme læst som sidste års brunsvigerhyldest. Revyens brat opadstigende kurve tager et gevaldigt dyk, men finalenummeret handler om alle de uhyrligheder der er sket i verden det sidste år og ensemblet lover, at alting bliver bedre til næste år.

Vi tager dem gerne på ordet i O'ense, der fortjener at have en stor, flot og folkelig sommerrevy.

Odense Sommerrevy - slip latteren løs.

Tekst og musik af: Henrik Lykkegaard, Morten Wedendahl, Flemming Jensen, Niels Olsen, Nicolaj Tarp, Vicki Berlin, Søren og Rasmus Baastrup, Jacob Weble, Leif Maibom, Rasmus Krogsgaard, Thomas Mørk, Jens Boutrup, Hans Marklund, Anders Bircow og Lars Arvad.

Instruktion: Anders Lundorph. Scenografi: Michael Eglin. Koreografi: Kim Ace. Kostumer: Michael Nøhr. Kapelmester: Morten Wedendahl.

Anmeldt 11. maj (premiere), spiller på Engen i Fruens Bøge til 10. juni.

Forestillingsfoto: Skovdal Nordic.