Forside Komedie DEN RØDE PIMPERNEL

DEN RØDE PIMPERNEL

454
0
Holbæk Teater spiller "Den Røde Pimpernel" i Museets gård i Holbæk.

For ottende gang spilles der farce under åben himmel i i Holbæk Museums gård. I år er det historien om Den Røde Pimpernel, der står for skud.

* * * *

Næsten alt er ved det gamle i Holbæk Museums gård.  For ottende gang byder Sjællands Teater udenfor til sommerkomik i de charmerende rammer, og det er et koncept som publikum har taget i mod med stadig voksende interesse.

Det er bestemt også én af sensommerens meget hyggelige teatertraditioner. En let og charmerende sommerspøg, hvor der pjattes igennem på scenen og hvor den muntre stemning smitter fra scenen til publikum under den store bøg.

I år har Niels Olsen – ørkensønnen og revystjernen – overtaget manuskriptskrivningen fra Flemming Jensen, som i mange år har forvaltet den opgave med sin udprægede sans for at sætte regulært nonsens ind i en form for dramatisk ramme, tilsat myriader af tidstypiske politiske henvisninger og referencer.

Helt så radikalt går Niels Olsen ikke til værks med sit manuskript til “Den Røde Pimpernel”. Referencerne er færre, galskaben er mere kontrolleret og der er faktisk en handling, man kan vælge at forholde sig til, hvis man vil. Men hånden på hjertet; det er ikke derfor man går i museumsgården. Det gør man for at grine, og selvom “Den Røde Pimpernel” er meget munter, og har adskillige morsomme scener, vittige replikker og sjove karakterer, så udebliver den helt store skraldlatter i år.

Det selvom, der spilles skønt komediespil af især Jacob Weble i skiftende roller som skruppelløs fransk skurk, engelsk aristokrat og degenereret monark. Han er en ægte komiker når han slår sig løs som her, og det er en ren fornøjelse. Weble følges fint til dørs af Brian Kristensen som den engelske lord med superheltegen, og af sent tilkomne Charlotte Guldberg, som blandt andet slår gækken løs som understimuleret fransk adelsfrue – og hendes datter – og som gæv søulk på den engelske kanal. Penille Albæk Andersen har fået lidt mindre at lave sjov med som Pimpernels upålidelige hustru, men gør fyldest med hvad der er.

Forestillingen varer på den gode side af to timer inkl. en pause, og det er til den absolut lange side, ikke mindst taget i betragtning at aftenkulden kommer snigende efter kl. 20 på denne tid af året. Det var ikke noget problem på en premiereaften, der var tilsmilet af mildt augustvejr, men der skal altså spilles helt ind i september.

Løjerne, og det er jo det, det er og skal være, bliver allerede inden pausen lige omstændelige nok, og selvom der kommer bedre flow mod slutningen, så må instruktøren Joy-Maria Frederiksen altså gerne skrue på gashåndtaget og lade sine skuespillere og det ganske herlige kor, bestående af unge elever fra Holbæk Drama College gakke endnu mere ud. Måske kunne man endda med fordel stryge en enkelt eller to af de indlagte sange, som ganske vist er både morsomme optrin og stikker i alle mulige referenceretninger, men ok, hvordan i alverden skal skuespillerne så nå at klæde om?

Omklædningerne er der nemlig mange af. Kostumepragten er imponerende, og både de og den smidige scenografi, der tager os fra Paris’ gader til Dover og Calais med et snuptag, er igen i år udført med både snilde og sprudlende fantasi af Kirsten Brink, ligesom pianisten stadig er altid veloplagte Lars Fjeldmose, som – bare rolig – atter i år ‘spiller med’ til kirkeklokkernes uendelige ringen inden forestillingsstart.

Næsten alt er altså som det plejer at være. Vi er i trygge hænder, vi morer os og først og fremmest så hygger vi os i museumsgården, og når man forlader gården og går hjem i den mørke sensommernat begynder man allerede at glæde sig til næste sommers forestilling, som er historien om Dracula. Til den tid må Niels Olsen gerne tænke i lidt kortere og strammere baner, for man griner bedre når man ikke fryser.

“Den Røde Pimpernel”.

Tekst: Niels Olsen. Musik: Lars Fjeldmose og en masse andre.

Tinstruktion: Joy-Maria Frederiksen. Scenografi & kostumedesign: Kirsten Brink. 

Medvirkende: Charlotte Guldberg, Penille Albæk Andersen, Jacob Weble og Brian Kristensen. Samt koret: Jaqueline Lillevang, Nanna Langtved, Alberte Sander Jensen, Estrid Dandanell Rothmann, Frida Sjødahl Østergaard, Josefine Aviaja Christiansen, Mads Frydensberg Nicolaisen, Rosa Lawaetz, Samuel Peter Falch og Sarah Chabert Saugmann.

Producent: Sjællands Teater. Spiller i Holbæk Museums Gård til 6. september.

Anmeldt 6. august (premiere).

Forestillingsfoto: Mie Neel.

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her