Hjørring Revyen 2022 swinger – både musikalsk og tekstmæssigt – og er strålende underholdning i umådelig lækker indpakning. Anmeldelsen bringes i samarbejde med Ekstra Bladet.
* * * * *
Der er noget med revyer, hvor chefen er musiker. Der bliver bare gjort noget mere ud af musikken, og som tilfældet er det i Nykøbing Falster, er også Hjørring Revyen et sandt overflødighedshorn af gennemført lækker musik.
Revydirektør og kapelmester Henrik Baloo Andersen og hans seks-mands orkester, med tre blæsere, blæser publikum bagover rent musikalsk, og det er næppe noget tilfælde, at ensemblet på scenen alle har sanger- og/eller musicalbaggrund. For når musikken er fra øverste hylde, skal sangstemmerne også være det og det er de så. Leveret af Trine Gadeberg, Rikke Buch Bendtsen, Kasper Le Fevre, Preben Kristensen og den nye dreng i revyklassen, musicalstjernen Tomas Ambt Kofod.
Fra det elegante kridhvide åbningsnummer til den lidt atypiske finale, der i et musikalsk pop-medley beskriver forskellen på hvordan mænd og kvinder tackler bristet kærlighed, er det musikken, der er i fokus og Hjørring Revyen 2022 er således ren showtime!
Tekstmæssigt er revyen mere svingende. Der er små perler, men der er også en del grus, og derfor bliver det overvejende musikaliteten og vellyden, og den i øvrigt gennemgående fejlfri og topprofessionelle levering, der i sidste ende gør Hjørring Revyen til en femstjernet succesoplevelse.
Kasper Le Fevre tager kegler med en fonetisk gennemgang af det europæiske demokrati, Tomas Ambt Kofod synger smukt en hyldest til vores truede klode, og Preben Kristensen guider meget morsomt publikum gennem den nordjyske affaldssorteringslogik, som er alt andet end – logisk. Trine Gadeberg henrykker, naturligvis, igen med sin Pelle-figur, der kommenterer på krig, klima og adfærdsdiagnoser, mens Rikke Buch Bendtsen må slås med revyens svageste solo-tekst, men heldigvis tager revanche i ensemblenumrene, hvor hun bl.a. er en herlig Margrethe d.I i en skøn og gakket sketch hvor fortidens regenter planlægger surprise-party for Margrethe d. II, der hyldes med ordene: Hun er en ener, det’ hvad flest dansker’ mener.
Et par numre er vellykket genbrug; bl.a. en besk duet om en chefs seksuelle krænkelser af kontorets unge praktikant, og mens man sender en stikpille til de danske fodboldfans, der ukritisk sætter skyklapper på klaphatten og ’dribler udenom’ politiske overvejelser på deres vej til VM i Qatar, så er Putin og krigen i Ukraine her nærmest blot bisætninger i det større billede. DF’s medlemsflugt behandles i et sjovt folkedansernummer og der leges med ordene i en vrøvlesketch om MitID.
Revyen har finurlig, skæv tilgang til sine emner, der blandt andet kommer til udtryk i en sketch, hvor DR’s Anders Agger – revyens eneste bud på en parodi – afbryder og forstyrrer for ‘dokumentere’ arbejdet med en revy.
Scenografi, kostumer, lys og lyd er som musikken de rene lækkerier, og trods mindre bump på vejen undervejs er Hjørring Revyen aldeles strålende, musikalsk underholdning. Vendelboerne har da også allerede luret succesen, for der er stort set udsolgt resten af sæsonen.
Hjørring Revyen 2022.
Tekst og musik: Henrik Baloo Andersen, Lars Bisgaard & Rasmus Søndergaard, Vase & Fuglsang, Sven Gyldmark, Jacob Morild, Søren Anker Madsen, Kasper Le Fevre, P.E. Lange-Müller, Trine Gadeberg, Leif Maibom, Flemming Jensen/Lars Mikkelsen & Søs Egelind, Revyorkestret, Tomas Ambt Kofod, Jan Svarrer, Leif Fabricius, holdet og diverse.
Instruktion: Michael Moritzen. Scenografi & Kostumer: Kirsten Brink. Koreografi: Peter Friis. Kapelmester: Henrik Baloo Andersen.
Medvirkende: Rikke Buch Bendtsen, Trine Gadeberg, Preben Kristensen, Kasper Le Fevre og Tomas Ambt Kofod.
Spiller på Vendsyssel Teater til 30. juli.
Anmeldt 11. juni (premiere).
Foto: Thomas Petri.