Forside Anmeldelser 2021 ROTTEFÆLDEN – SJOVT, DU ER MED

ROTTEFÆLDEN – SJOVT, DU ER MED

431
0

Rottefælden har fundet nye rammer i det smukke Svendborg Teater, hvor et veloplagt revyhold giver grinegaranti.

* * * *

Man skal passe på med at give garantier. Alligevel vover Jan Schou og holdet bag Rottefælderevyen i Svendborg, at give grinegaranti til årets revy, der for første gang er rykket fra revyens normale hjem i Caroline Amalielund til Borgerforeningen Svendborg Teater i centrum.

Her kan man både have flere gæster og samtidig skabe sikre coronaforhold med spisningen spredt ud over hele Borgerforeningen, og plads mellem publikum på stolerækkerne i teatersalen. Det er en rigtig god nødløsning for både revyen og publikum.

Grinegarantien skal Jan Schou, Mikkel Schrøder, Joachim Knop og Rikke Hvidbjerg indfri, bakket op af Jens Krøyers meget swingende trio, hvor især Guy Moscosos sprøde saxofonspil giver revyens musikalske del karakter og vellyd.

Bare 19 numre har fundet plads i programmet, til gengæld er de lange, flere af dem i flere afdelinger og med en massiv overvægt af parodier. Rottefælden er sæsonens femte revy, og vi får her det tredje potpourri med gamle pop- og rockstjerner der længes efter igen at kunne turnere. Tænk, at den for længst selvpensionerede Johnny Madsen en tredjedel inde i revysæsonen skal dele æren som revyernes yndlingsoffer med statsministeren, og så lige i år! Hurra for opfindsomheden!

Mikkel Schrøder trækker et stort læs med et hav af parodier; morsomst og virtuost i ”Mere druk”, hvor han digter videre på Oscar-vinderen med bl.a. Jørgen Leth, Thomas Blackman og Bodil Jørgensen i hovedrollerne. Lige så veloplagt er han når han giver eksempler på danske dialekter. Begge numre af Vase & Fuglsang.

Jan Schou er vanen tro Dronning Margrethe, der minsandten også digter videre, hun på ”The Crown” baseret på ’Vores eget liv, og Vi vil selv spille hovedrollen’.

Den fjollede vittighedsbaserede tekst er skrevet af Leif Maibom, som også har skrevet den anderledes eftertænksomme vise ”Sammen”, som Jan Schou smukt leverer, om at være ensom i coronatiden, og ikke have nogen at være fælles med – ikke engang på afstand.  Tilsammen to eksempler på at revyen så sandelig er en differentieret kunstart, der har sine mestre, både med pennen og på scenen.

Joachim Knop er netop et eksempel på, hvor vanskeligt det er at skabe skiftende, troværdige karakterer og samtidig være morsom på en revyscene. Hans udtryk er alt for endimensionelt, men han synger smukt, og han leverer med afdæmpet uskyldighed Jens Krøyers stille sang om hvor svært det er at navigere i et krænkelsesparat Danmark i dag.

Endelig er Rikke Hvidbjerg eneste kvinde på scenen, og får derfor lagt et tungt pres på sine skuldre. Som garvet musicalperformer er hun ikke overraskende på toppen i de musikalske numre. Hun kunne have fortjent en bedre tekst end en lunken salut til Greta Thunberg, og parodien på Joy Mogensen er ikke hendes hjemmebane, men til gengæld er hun meget morsom som hjemmearbejdende stewardesse med tårnhøj promille, og glider godt ind i fællesnumrene.

Første afdeling slutter med en græsk zorba udført af hele holdet i nøgendragter – bortset fra Mikkel Schrøder, der ikke ’kan finde sin’. Det er med enkle midler revyens komiske højdepunkt, og står i slående kontrast til anden akts komiske dans, udført af tissetrængende squaredansere – det er sagt lige ud; noget pis!

Mens tekstniveauet er af meget svingende kvalitet, er underholdningsværdien dog konstant. Carsten Friis’ instruktion er kvik og elegant, scenografi og kostumer er flotte og musikken spiller vidunderligt. Der er al mulig god grund til at lægge vejen fordi Rottefælden – også på Svendborg Teater.

”Rottefælden – Sjovt, du er med”.

Tekst & musik: Peter Oliver Hansen, Jens Krøyer, Mikkel Schrøder, Vase & Fuglsang, Leif Maibom, Rasmus Søndergaard & Morten Holm-Nielsen, Kenneth Sichlau, Rikke Hvidbjerg & Peter Krogholm, Gordon Kennedy, Farshad Kholghi, Annette Heick, Donald Andersen, Lukas Birch, Søren Anker Madsen, Ib Christoffersen med flere.

Instruktion: Carsten Friis. Scenografi: Jens Aas. Koreografi: Line Friis Pedersen. Kostumier; Hanne Mørup. Kapelmester: Jens Krøyer.

Medvirkende: Rikke Hvidbjerg, Jan Schou, Mikkel Schrøder og Joachim Knop.

Spiller i Borgerforeningen Svendborg Teater til 14. august.

Anmeldt 3. juni (premiere).

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her